Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault dál investuje do Lady. Pomůže to?

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Francouzská automobilka Renault se chystá výrazně posílit pozici ve ztrátové ruské automobilce AvtoVAZ.

Renault spolu s dalšími akcionáři schválil rekapitalizaci firmy v objemu 85 miliard rublů (33,2 miliardy Kč), v rámci které může být francouzská automobilka jedinou firmou, která poskytne hotovost. Její podíl ve výrobci aut Lada se tím zvýší na více než 70 procent, informovala agentura Reuters.

Akcionáři schválili zvýšení kapitálu o 30 procent. Renault bude většinu, případně celou tuto emisi akcií financovat sám.

Renault investoval do společnosti AvtoVAZ před osmi lety a nová pomoc je sázkou na budoucnost ruské ekonomiky. Ta se potýká s dlouhodobými problémy, které vedle propadu cen ropy zahrnují rovněž mezinárodní sankce. AvtoVAZ přispěl pozitivně k zisku Renaultu jen ve dvou z osmi let.

Ruský automobilový trh se ze svého vrcholu v roce 2012, kdy se prodaly tři miliony vozů, již propadl o zhruba polovinu. Renault očekává, že letos ruský trh klesne o 12 procent, příští rok by se mohl stabilizovat. AvtoVAZ by ale mohly podpořit předchozí škrty v nákladech a nové modely. V září se prodej vozů Lada v Rusku zvýšil o pět procent, zatímco celý automobilový trh v Rusku o 11 procent klesl.

Další přední akcionáři ruské automobilky, japonský Nissan, který je aliančním partnerem Renaultu, a ruský státní konglomerát Rostec, se zřejmě procesu zvýšení kapitálu nezúčastní a nechají svůj podíl v automobilce AvtoVAZ klesnout. Podle zdroje z řad akcionářů se podíl Renaultu v AvtoVAZ po zvýšení kapitálu téměř zdvojnásobí na 72,5 procenta. Podíl Nissanu naopak ze současných 12,5 procenta klesne na 5,5 procenta, podíl firmy Rostec se sníží na 11 procent ze současných 25 procent.

Příští rok by se měla uskutečnit druhá fáze rekapitalizace. Té se budou moci zúčastnit i menšinoví akcionáři, kteří drží 25 procent akcií ruské automobilky. V rámci této rekapitalizace Rostec a Renault vymění dluh firmy AvtoVAZ za nové akcie.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (7)
Avatar - Barrichello
12. 10. 2016 11:39
Re: Teoreticky chytrá investice
Lada má ted docela zajímavý výrobní program, Vesta docela šlape a je to moderní auto, bude i kombík a verze Cross, slušně se prodává i Granta a Kalina + stará Niva.

Má být časem další nový model.

Akorát je škoda nevyužitý potenciál v Evropě, stále nebyli schopni uzavřít nové smlouvy s dealery po Evropě a prodej pouze Německo, Madarsko a Slovensko je dost chabé. Zvláště když Niva, Kalina, Vesta a Granta m,aj EU homologaci. Jinak Vesta má být v těchto zemích v prodeji příští měsíc. Xray snad příští rok
Avatar - pumpkin
11. 10. 2016 21:56
Re: Teoreticky chytrá investice
Lada je pre Renault určite zaujímavá príležitosť, to bez debaty. Z môjho pohľadu je to záchrana tradičnej automobilky v minúte dvanástej. Otázne je, do akej pozície Ladu postavia.

Keď má Granta oproti novej Veste cenový rozdiel nejakých 2000 eur/54-tis. korún a Vesta je po pol roku a krátkom zamiešaní kariet len tesne nad storočnou Nivou (stále sa bavíme o veľmi slušnom 6. mieste pre Vestu), tak možno ten imidž a cena za kus podľa mňa solídneho auta nepôjdu celkom dokopy. Inými slovami, drahšia Lada sa veľmi neoplatí a tak sa Granty oproti Veste predá pomaly dvojnásobok. X-rayu sa nedarí udržať ani v top 20.

Ale súhlasím, chce to zrejme len čas, Lada dlho padala a pri záplave číňanov to teraz nemá ľahké.
11. 10. 2016 17:28
Re: Teoreticky chytrá investice
To je pravda, jenže tu zaspalost může být Renault schopný dohnat zpět.

Z našeho pohledu je Lada automobilové dno, ale reálně to tak na ruském trhu úplně není. Jsou tam jednak čínské značky a ty produkují auta, která se v evropě neprodávají, protože nesplní ani legislativní minimum. Druhak tam jsou automobilky jako Tagaz apod. a ty vyrábějí staré modely světových značek. Můžete si tak koupit starý model Hyundai Sonata se šestiválcem za cca 300 tisíc >:D

Lada pracuje na nové platformě, na které stojí Vesta, která mimochodem v reálu nevypadá tak špatně, přirovnal bych to ke Škodě Rapid (bohužel jsem nejel, jen staticky). Pokud tak budou pokračovat, tak mají šanci ukousnout z jedné strany úplný lowend (Čína, staré Lady atd.) a z další strany korejský skoro mainstream a menší sedany a v neposlední řadě také těm Tagazum atd. (tj. staré modely, nově vyrobené).

Nechci tady Ladu v žádném případě obhajovat, jenom si myslím, že když už tam něco investovat, tak tohle je ten pravý moment a vidím velkou šanci, že to Renaultu může přinést ovoce. Je totiž dost možné, že to dělají i proto aby se tam nedostal nějaký konkurent, který by Ladu mohl využít proti Dacii.
Avatar - pumpkin
11. 10. 2016 15:40
Re: Teoreticky chytrá investice
Ja som tiež len laik, ale podľa mňa je ruský trh pre automobilky dosť nevyspytateľný a okrem faktu, že rok 2016 je v predajoch nových áut najhorší za cca 15 rokov, tak tragédia Lady je, že zaspala dobu. Aktuálne ju tam valcuje Kia Rio, Hyundai Solaris a Creta. Konkurovať im dokáže len zastaralá Granta, Vesta sa síce vyšplhala do Top5, ale už z neho minulý mesiac vypadla. Na začiatok je to samozrejme slušné, ale svoju pozíciu lídra na trhu si už Lada možno ani nezíska.

Neviem aký má plán aliancia s Datsunom, no zatiaľ je dosť mimo úspechu. Odhliadnuc od rebadgnutých Dacii sa Rusom po dlhšom čase zapáčil veľký Kaptur. Pekne sa za uplynulé mesiace predral na 13. miesto.
11. 10. 2016 13:55
Mitsubishi
Renault se nějak rozjel. Aliance R-N kupuje automobilku Mitsubishi