TEST Renault Fluence 2,0 16V – Luxus do 400 tisíc
Kouzlo levných sedanů značky Renault už Češi objevili dávno. Stačí se podívat do statistik registrací za posledních několik let a zjistíte, že Thalie, tříprostorové Mégany a nově i Fluence patří k nejprodávanějším ve svých velikostních kategoriích. A to navzdory dominanci a velké popularitě karoserií hatchback a kombi na českém trhu!
K nízké ceně už dávno nepatří slabá výbava. Fluence za 300 tisíc má běžně 6 airbagů, ESP, rádio s CD a MP3 přehrávačem, tempomat, ale taky dvouzónovou automaticky regulovanou klimatizaci.
Základní zážehová motorizace (1,6 16V) dnes nabízí standardních 81 kW, které v kombinaci se šestistupňovou převodovkou jedou přesně tak, jak se od nich dá očekávat. Kdo chce lepší výkony, má od letoška ne jednou ale rovnou dvě možnosti.
Buď se vydáte cestou turbodieselů 1,5 dCi (81 kW) se stejným výkonem, ale vyšším točivým momentem, nebo zvolíte klasickou cestu – totiž atmosférický dvoulitr se 105 kW. Právě ten jsme vyzkoušeli.
Luxus bez prémiového příplatku?
Dvoulitr v nejvyšší výbavě Privilege pod 400 tisíc Kč, to samo o sobě vypadá jako velmi zajímavá nabídka. Pročtení standardní výbavy takový dojem dále podpoří…
Nejsilnější motorizace je dodávána výhradně s nejvyšším stupněm výbavy, který rozšiřuje velmi slušný standard ostatních Fluenců. Bez příplatků dostanete 16palcová kola z lehkých slitin, bezklíčový přístup do interiéru a startování motoru, interiér v kombinaci tmavě šedé a béžové barvy (včetně exotického béžového volantu obšitého kůží), elektrochromatické vnitřní zpětné zrcátko, vestavěnou navigaci nebo zadní parkovací senzory.
Když vydáte dalších 20.200,-Kč, dostanete xenonové světlomety, což z tohoto modelu dělá jeden z nejdostupnějších na českém trhu, který lze s xenony pořídit.
Náš vůz měl navíc kožené čalounění sedadel za 50.400,-Kč. To je cena ve třídě standardní, ale v měřítkách ceníků Renaultu spíše neúměrně vyšší, takže ji zřejmě zvolí jen málo zájemců o špičkovou motorizaci. Světlá kůže vypadá noblesně, sedadla ale mají takřka identické tvarování jako v případě látkového čalounění, takže příliš nepodrží tělo v zatáčkách. Změnila se pouze tuhost výplní, kožená sedadla působí tužším dojmem, než ta látková, což však nemusí být na škodu.
Klasický interiér
Vnitřek Fluence je příjemně prostorný, dostatečně dlouhý i široký, snadno přístupný velkými dveřmi. Do potíží se dostanou vyšší postavy na zadních místech, kterým může překážet svažující se strop a nízko nad podlahou uložené sedáky. Tady se základ Fluence v nižší střední třídě nezapře.
Místo řidiče už dobře známe. Přistrojový štít má klasický formát analogových kruhových ukazatelů s dobrou čitelností, snad jen palivoměr by mohl mít jemnější dílkování.
Cena za vestavěnou navigaci v Renaultech nebyla dosud překonána žádným konkurenčním výrobcem, ale musíte akceptovat zhoršení estetického dojmu z jinak velmi pohledné a kvalitně vyrobené přístrojové desky. Ta i nadále trpí několika ergonomickými prohřešky. Nejvíce nám vadí zdlouhavé ovládání hlasitosti rádia tlačítky, které lze obejít trochu rychlejším ovládáním na podvolantovém panelu.
Přístrojová deska patří k těm subtilnějším a nížším v nižší střední třídě a sedí se spíše nad ní než za ní. Z toho plyne nízké umístění panelů klimatizace a rádia, k nimž se musíte sehnout.
Z polohy řidiče za volantem lze dedukovat, že prioritou byl komfort. Sedí se výše, což usnadňuje nastupování a znemožňuje zaujmout sportovní polohu řidiče nízko nad podlahou, blízko těžišti. Jsme si ale celkem jistí, že to pro typického řidiče Fluence problém rozhodně nebude.
Přístup do zavazadlového prostoru s objemem 496 litrů umožňuje poměrně velký vstupní otvor. V základním uspořádání je zavazadelník dlouhý 1025 mm, vysoký 504 mm a mezi podběhy široký 1160 mm. K nedostatkům zavazadlového prostoru, jehož objem se může zvětšit sklopením děleného opěradla zadního sedadla, patří nákladová hrana ve výšce 727 mm nad vozovkou a jednoduchá ramena uchycení víka, která omezují jeho užitečný objem.
Dostupný výkon vs. spotřeba
Špičkový Fluence disponuje výkonem 105 kW při 6000 min-1 a nejvyšším točivým momentem 195 Nm při 3750 min-1. Díky tomu dokáže rozhýbat vůz o provozní hmotnosti 1410 kilogramů z klidu na 100 km/h za 9,9 sekundy, což je o více než vteřinu lepší výsledek než na jaký dosáhne dosud nejdynamičtější motor v nabídce, 1,5 dCi (81 kW). Dvoulitr je také jako jediný schopen pokořit hranici 200 km/h.
Benzinový motor s poctivým objemem má běžný, neprovokující a vcelku konfekční zvuk. Uspokojí příznivce cestování bez rušivého dunění a vibrací. Celkové utlumení hluku vozu je dobré. Šestitupňová převodovka má přesně vymezenou kulisu, páka v ní má jen malé vůle, ale její pohyb by mohl být hladší a plynulejší. Zásadně problematické je snad jen naladění spojky, která zabírá dost vysoko, je komfortně měkká, ale současně dost citlivá na přesný okamžik sepnutí. Výsledkem je, že se dokonale plynule rozjedete až po několikadenním soužití.
Obávanou kapitolou atmosférického dvoulitru je spotřeba a rovnou potvrzujeme, že v tomto ohledu se překvapení nekoná. Šestistupňová manuální převodovka má standardní zpřevodování (automat není k dispozici), takže otáčky motoru při reálné rychlosti 130 km/h padají jen na 3600 min-1, tedy zhruba tam kam u šestnáctistovky! Motor má ale dost síly už nad volnoběhem, takže s dvoulitrem není problém jezdit po městě 50 km/h na šestku a plynule akcelerovat.
Dálniční spotřeba (130 km/h) se ustálí na 8,8 l/100 km. To je v absolutním srovnání vyšší odběr, ale relativní spotřebový duel se šestnáctistovkou (8,5 l/100 km v zimních podmínkách a na zimních pneu) nedopadá pro dvoulitr vůbec tragicky.
Odměnou za úspornou jízdu do 100 km/h je spotřeba 6,5 l/100 km. V tomto režimu umí základní motorizace spořit výrazně více paliva (5,8 l/100 km). Po městě počítejte s minimálním odběrem kolem 10 l/100 km.
Podvozek Fluence instalací velkého motoru netrpí. Odpružení je i nadále komfortní, úspěšně filtruje standardní nerovnosti a do úzkých se dostává nejčastěji záď nezatíženého vozu, která na špatném povrchu v zatáčkách sem tam poskočí. Na dálnici se Fluence ve vyšších rychlostech s oblibou zavlní, ale v běžných cestovních tempech naštěstí působí stabilně.
Asi nejslabší stránkou jízdy je řízení – má příliš umělý projev a v nízkých rychlostech zbytečně moc účinný posilovač. V krizové situaci počítejte s větším převodem, ale spolehlivým účinkem elektromotoru, který stíhá posilovat i v náhlých vyhýbacích manévrech.
Skrytou zradu jsme objevili v technických datech. Provozní hmotnost (včetně řidiče a výbavy 75 kg) činí 1410 kg, ale celková jen 1760 kg. Užitečné zatížení tedy vychází na pouhých 425 kg. Tedy nic moc na 4,6 m dlouhý sedan s pětisetlitrovým zavazadelníkem…
Koho zaujme 105 kW za 400 tisíc?
Zatímco šestnáctistovkou Renaulty Fluence patří ke klasickým rodinným vozům, dvoulitr zůstane vyhrazen pro specifickou klientelu.
Jeho výkonová rezerva mu sice umožňuje relativně hbité předjíždění a udržování vysokých cestovních průměrů bez ohledu na aktuální vytížení, komfortní podvozek však tlumí řidičské vášně v samotném zárodku.
Nakonec s ním asi stejně začnete jezdit na pohodu. Svádí k tomu relaxační atmosféra na palubě, tvořená dobrým odhlučněním motoru a podvozku, kultivovaným odpružením a luxusně působícím interiérem. Motor se cítí dobře už v nízkých a středních otáčkách, ty vysoké naopak dvakrát nemiluje. S převodovkou se nemusíte příliš často zabývat, dvoulitr má dost síly za všech okolností. Spotřeba je sice vyšší, ale ne tak vysoká, abyste museli za každou cenu skončit u menšího dCi…
Když to vezmeme kolem a kolem, Fluence 2,0 16V vyhoví zkušenějším řidičům v nejlepších letech, kteří nemají na plnohodnotnou střední třídu. Dokonalý, ani plně srovnatelný s ní není, ale v dané cenové kategorii nabízí vlastnosti, které jinde nedostanete.
TEST Renault Fluence 1,5 dCi – Zlatá (téměř střední) cesta (03/2010)
TEST Renault Fluence 1,6 16V – Velký Francouz s nízkou cenou (02/2010)
PŘEDSTAVUJEME Renault Fluence – Elegantní a dostupný (01/2010)
První cena vozu | 289.900,- Kč (Fluence Confort, 1,6 16V, 81 kW ) |
První cena vozu s testovanou motorizací | 371.900,- Kč (Fluence Privilege, 2,0 16V, 105 kW) |
Základní cena testovaného vozu | 371.900,- Kč (Fluence Privilege, 2,0 16V, 105 kW) |
Cena testovaného vozu vč. příplatků | 447.600,- Kč (Fluence Privilege, 2,0 16V, 105 kW) |
Plusy
- Bohatá základní výbava
- Hodnotně působící materiály, dobré zpracování
- Dobré odhlučnění interiéru
- Komfortní odpružení
- Prostor v interiéru
- Velký objem zavazadlového prostoru
- Příznivé ceny
- Spotřeba jen mírně vyšší než u 1,6 16V
Minusy
- Nepřímé řízení s příliš účinným posilovačem
- Nízké užitečné zatížení
- Omezený výhled vzad
- Svažující se střecha nad zadními sedadly
- Vysoký práh zavazadelníku nad zemí
- Jednoduché uchycení víka zavazadelníku omezuje jeho užitečný objem
- Ovládání hlasitosti rádia tlačítky
- Měkká a velmi citlivá spojka (problematické rozjezdy)