Renault Koleos
Koncept Renault Koleos je o to zajímavější, že má nejen nezvyklý design a účel využití, ale je navíc poháněn hybridním pohonem. Koleos je zařazen do kategorie SUV (Sport Utility Vehicle). Jeho design a použité technologie se však výrazně liší od doposud známých vozů této kategorie. U tohoto hybridního "rekreačního" automobilu jsou totiž spojeny špičkové jízdní vlastnosti a pohodlí luxusního osobního automobilu s terénními schopnostmi vozu s pohonem všech kol. Renault Koleos má nové, speciální zavěšení kol na pneumaticko-hydraulických pružících jednotkách, které jsou schopny během několika sekund změnit světlou výšku vozu. Snížení výšky vozu z 1700 mm (výška pro terén) na výšku 1600 mm pro jízdu po silnici si vůz nastavuje automaticky a to v závislosti nejen na okamžité rychlosti, ale dokonce i na stavu vozovky. Tento systém je uživatelsky velmi výhodný, jelikož automobil sám rozezná, zda má být "přikrčen", čímž má vůz nižší aerodynamický odpor, nižší spotřebu a možnost dosažení vyšší rychlosti, nebo naopak být "nahoře" a zajistit tak lepší odpružení vozu a tím vetší pohodlí pro cestující.
Jak je vidět Koleos je velmi zajímavý vůz, čemuž nasvědčuje i jeho exteriér. Na první pohled zaujme jeho ojedinělý profil karoserie, který ještě více umocňují velké 21palcová kola, navržené firmou Montupet obuté do pneumatik Michelin PAX. Celý exteriér je samozřejmě řešen v duchu co nejnižšího aerodynamického odporu, čemuž nasvědčuje jeho splývavý tvar. Velmi zajímavá je zadní část střechy, která dotváří originalitu vozu. V přední části vévodí výrazné logo značky, chromovaná mřížka chladiče a hlavně speciální světlomety vyvinuté firmou Megalux, jejichž světelný proud prochází dioptrickým systémem fluidní optiky. Mohutná záď vozu má zvláštní systém otevírání pátých dveří, které umožňují pohodlný přístup k zavazadlovému prostoru. Koleos nabízí větší možnosti využití zavazadlového prostoru než je obvyklé, protože se jednoduchou manipulací může změnit na pick-up. Tahle varianta je možná díky mechanizmu, který zasune okno v zadních dveřích a také střešní panel nad zavazadlovým prostorem "zmizí" pod částečně prosklenou střechou kabiny. Zavazadlová část, tak nabízí větší a otevřený prostor, který může být od interiéru oddělen vyjímatelným sklem.
V interiéru konceptu Koleos zaujmou čtyři na první pohled velmi jednoduchá sedadla, vyrobená z uhlíkových vláken, potažená kůží prestižní značky Connolly. O pohodlí na každé z těchto sedaček se však stará čtveřice tlumičů, které přizpůsobí sedadlo hmotnosti cestujících a vytváří tak co nejoptimálnější komfort. K dobrému pocitu v interiéru přispívají i velké zasklené plochy, které celý vnitřní prostor příjemně prosvětlují. K dalším příjemnostem v Koleosu patří hlasem ovládaná klimatizace, audio systém a navigační systém. K zobrazení potřebných informací jsou využity dva displeje 16/9, jeden na přístrojové desce a druhý vzadu. O vyšší bezpečnost se v Koleosu starají adaptivní airbagy, bezpečnostní pásy s dvojitým předpínáním, systém jízdní stability ESP, posilovač nouzového brzdění, protiprokluzový systém ASR, aj.
U konceptů pro budoucnost je stále více používáno hybridních pohonů a ne jinak je to v případě Koleosu. Kombinace zážehového a elektrického motoru je totiž ekologická i ekonomická (proti nyní používaným vozům), takže se stále více dostává do popředí zájmu. Pohonný systém v Koleosu pracuje na principu volby mezi zážehovým, nebo elektrickým motorem, případně kombinací obou motorů. Podle toho, který pohon je zvolen, je vůz poháněn předními, zadními, nebo všemi čtyřmi koly. Celý proces je řízen "inteligentní" řídící jednotkou, která sama určí druh pohonu v závislosti na charakteru jízdy. Výkon motorů je přenášen přes automatickou převodovku Proactive DPO.
Provoz na elektrický pohon je určen hlavně do města a pro nižší rychlosti. Při tomto provozu jsou poháněna zadní kola elektromotorem Élégie, který je napájen lithio-iontovými bateriemi. Elektromotor dosahuje výkonu 30 kW. Při vyšších rychlostech například na dálnici, je vůz poháněn přes přední kola zážehovým čtyřválcem o objemu 2.0 litru dosahujícího výkonu 125 kW a v případě potřeby může být současně připojen i elektromotor. Při jízdě v terénu jsou poháněna všechna čtyři kola oběmi pohonnými jednotkami.
Koleos je velmi zajímavý koncept vozu budoucnosti, který spojuje výhody automobilů několika kategorií a je pozoruhodný i svým designem, pohonem a použitými technologiemi. Jestli se s konceptem Renault Koleos v budoucnu setkáme na silnicích jako s předchozí studií Avantime se nechejme překvapit.