Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Master L1H1 2.3 DCI Biturbo 170 Quickshift: Spojení siláků

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Renault začal v Česku nabízet nejsilnější verzi motoru 2.3 dCi 170 ve spojení s automatizovanou převodovkou Quickshift. Jak si spolu rozuměly?

Ačkoliv v tuzemsku se testované provedení teprve dostává na trh, v Německu se již spojení automatizované převodovky Quickshift s nejsilnější motorizací prodává i jako speciály včetně například přepravníku pro dva koně. Vysoký výkon a záruka plynulého pohybu přesně odpovídají na tento a podobný druh přepravy.

Automatizovaná

Pro značku Renault není automatizovaná či jiným názvem robotizovaná převodovka žádnou novinkou. Již deset let ji známe z osobních vozů značky Renault i největšího užitkového Masteru po modernizaci z roku 2007. Tehdy byla automatizovaná převodovka spojená se čtyřválcem 2.5 dCi, v roce 2014 však v rámci další generace vozidla došlo k downsizingu na 2,3 litru. Tomuto motoru i v nové specifikaci Euro 6 patří chvála, protože některá vozidla s ním mají najeto kolem půl milionu kilometrů a bez vážných potíží.

Pan nejsilnější

Model Master nabízí jedinou motorizaci 2.3 dCi, která patří k nejobjemnějším v segmentu dodávek do 3,5 tuny. Dvě slabší verze 81 a 96 kW používají jedno turbodmychadlo, silnější 107, 122 a 125 kW dopují dvě dmychadla. V rámci emisního limitu Euro 5b bylo možné získat automatizovanou převodovku Quickshift s výkonovou úrovní 107 kW. Cena tohoto provedení se přesně shodovala s nejsilnějším motorem 125 kW spojeným s přímo

řazenou převodovkou. Dlužno dodat, že všechny převodovky používají šest stupňů a z tohoto hlediska jsou srovnatelné.

Vyrážíme

Volicí páka Quickshiftu nevyžadovala po nás přílišné přemýšlení. Dokonce jsme zpočátku hledali polohu pro parkování. Jednoduchost ovládání převodovky byla dovedena až do dokonalosti, protože k běžné jízdě i zastavení stačily dvě polohy pro jízdu vpřed a vzad. K zaparkování stačilo se sešlápnutým brzdovým pedálem vypnout motor a vůz se automaticky zabrzdil pomocí zařazeného převodového stupně. Raději jsme vždy zatahovali také parkovací brzdu, abychom měli naprostou jistotu o zabezpečení masteru.

Sekvence možná

Kromě automatického pohybu vpřed či vzad bylo možné krátkým pohybem voliče vlevo změnit samočinné řazení vpřed na sekvenční. Po první hodině jízd jsme sekvenční volbu využívali rádi, protože nám během předjíždění dávala jistotu, že převodovka nezvolí vyšší stupeň během manévru. Občas jsme pak na zařazenou sekvenční volbu zapomněli a chvilku se divili, proč motor drží otáčky kolem 3000 min-1.

Brzy jsem si však na střídání automatického a pro předjíždění sekvenčního modu tak zvykli, že nám to připadalo přirozené. Velmi silný motor si totiž o dynamickou jízdu téměř říkal. Tah čtyřválce nás natolik nadchl, že si jej dovedeme představit s plně naloženým furgonem i případným přívěsem až do celkové hmotnosti šest tun.

Daň za komfort

Plynulá jízda s automatizovaným řazením by se kromě přepravy koní také skvěle hodila pro převoz tekutin, ale byla výrazně pomalejší změnou převodů, než provádí běžný řidič v manuálním modu. Nejvíce nás to omezovalo během rozjíždění v křižovatce, protože prodleva z jedničky na dvojku způsobovala, že jsme v křížení zůstávali déle, než bylo nutné.

Po rozjetí už bychom raději než přímo řazenou volili automatizovanou převodovku Quickshift, protože nám přinášela naprostou pohodu. Ještě jedna výjimka však přišla. V prudkém stoupání nám nebylo příjemné, že během automatického podřazování jsme vlivem délky časové prodlevy ztratili příliš rychlost.

Elektromotorky

Konstrukce automatizované převodovky s elektromotorky pro rozepnutí spojky a změny převodů potřebují pro svou práci určitý čas. Základ však tvoří klasická mechanická převodovka, takže servisní interval výměny převodového oleje je u ní stejný jako u přímo řazené. To je ve srovnání s automatickými hydrodynamickými měniči velké úspora provozních nákladů.

Další výhodu automatizovaného ústrojí tvoří menší třecí a další ztráty, takže výrobcem udávaná spotřeba ve srovnání s klasickou přímo řazenou převodovkou činí navíc jen o 0,2 l/100 km. Srovnáme-li u převodovek nejvyšší rychlost furgonu s předním pohonem a testovaným nejsilnějším motorem, je automatizovaná pomalejší nepatrně o čtyři km/h. Je však jasné, že automatizovanou převodovku Quickshift si nepořídí nikdo, kdo chce s masterem křižovat Evropu. Naopak, tato převodovka patří do města i okolí s tím, že řidič chce nebo vzhledem k obtížnosti řízení a velikosti furgonu potřebuje mít více klidu.

Signalizace

Vpravo od ukazatelů stavu paliva a provozní teploty motoru se nacházel malý displej, který dával najevo stav převodovky. Po nastartování a posunu voliče vpřed došlo k aktivaci jedničky a na displeji se objevil znak A. Jakmile jsme do samočinného řazení zasáhli sekvenční volbou, okamžitě se pod písmenem A objevila velká číslice odpovídající zařazenému stupni.

Plusy

  • Plynulá jízda
  • Se silným motorem
  • Nízké navýšení ceny

Minusy

  • Časová prodleva v řazení

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 2.3 dCi Energy
Typ 2x přepl. vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 2298
Chlazení kapalinou
Největší výkon (kW/min-1) 125/3500
Točivý moment (N.m/min-1)380/1500-2750
Emisní norma Euro VI
Převodovka šestistupňová automatizovaná
Spotřeba paliva (1/100 km) 7,9/6,8/7,3
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 5048/2070/2307
Rozvor (mm) 3182
Provozní hmotnost (kg) 1852
Celková hmotnost (kg) 2800
Hmotnost nebrzděného přívěsu (kg) 750
Hmotnost brzděného přívěsu (kg) 2500
Objem nákladového prostoru (m3) 8,0
D/š/v nákl. prostoru (mm) 2583/1765/1700
Šířka mezi podběhy (mm) 1380
Šířka posuvných dveří (mm) 1050
Objem palivové nádrže (l) 80
Cena (Kč bez DPH) zatím není

Ladislav Černý
Diskuze (1)
Avatar - 1975ak
16. 4. 2018 12:44
robotický automat
Při rozjezdu z křižovatky nemůžete v automatickém režimu urychlovat přeřazení? pokud už je to na na hranici otáček, které počítač dovolí?