Renault Master: Nová generace se představí v dubnu
Renault Master se jako větší souputník Renaultu Traffic vyrábí už od roku 1981. Aktuální, v pořadí druhá, generace je na trhu od roku 1998, v roce 2003 podstoupila výrazný facelift. Zcela nové provedení se začne prodávat letos.
Design nové generace přebírá některé detaily používané na osobních autech. Vysoké přední světlomety proto doplňuje plasticky tvarovaný nárazník, výrazná maska chladiče a mírně rozšířené blatníky. Boky a záď mají až na několik prolisů naopak přísně účelné tvary. K zajímavým designovým prvkům patří asymetrický tvar oken v zadních dveřích a trojúhelníkové třetí brzdové světlo.
Kabina byla navržena s ohledem na co největší posun v ergonomii. Na základě průzkumu sáhl Renault ke dvěma důležitým inovacím: na palubní desce je umístěn výsuvný držák na dokumenty, který zvýší komfort pro řidiče provádějící rozvoz. Ve sklopném opěradle středního sedadla se pak nachází úložný prostor dimenzovaný přímo pro notebook. Jeho kryt, který tvoří zadní stranu opěradla, může sloužit jako stolek na psaní a obsahuje také dva držáky na nápoje.
Mezi další úložné prostory patří například držák na mobil, držák na mince, výplně dveří schopné pojmout 1,5litrovou láhev nebo úchyt na tachograf. Komfort dále vylepší řada nových prvků výbavy. K nim se řadí pevná odbočovací světla, úsporná automatická klimatizace nebo zabudovaná navigace Carminat TomTom IQ Routes.
Nový motor 2,3 dCi
Pod kapotu zamíří nový čtyřválcový turbodiesel 2,3 dCi (typ M9T), který je odvozen od dvoulitru M9R. Ačkoliv má menší objem než dosavadní 2,5 dCi (G9U), dosahuje o 30 Nm vyššího točivého momentu a je také úspornější. Nabízet se bude ve třech variantách: dCi 100, dCi 125 a dCi 150, které označují výkon 74, 92, resp. 110 kW. U variant s pohonem předních kol bude uložen napříč, v případě pohonu zadních kol podélně.
Kombinovaná spotřeba u provedení s přední poháněnou nápravou v průměru klesne o 1 litr/100 km. Základní provedení vykáže kombinovanou spotřebu 7,1 l/100 km, což představuje dojezd 1400 km, o 200 km více než u předchůdce. Spotřeba u varianty s pohonem zadních kol bude proti současnosti nižší až o 2,7 l/100 km.
Kromě úspornějšího motoru Renault slibuje o 40 % nižší servisní náklady. Servisní interval pro výměnu oleje se prodlouží z 30 tisíc km nebo jednoho roku na 40 tisíc km nebo dva roky, výměna chladící kapaliny je prodloužena ze 120 na 160 tisíc km. Finanční úspory přinese také rozvod bezúdržbovým řetězem a o 20 % prodloužená životnost brzdových destiček.
Na výběr bude celkem 40 různých karosářských provedení. Renault nabídne čtyři délky rozvoru, tři výšky karoserie a čtyři různé nosnosti. Celková hmotnost 2,8 a 3,3 tuny bude určena jen pro van a osobní verzi, 3,5tunové provedení bude s pohonem předních i zadních kol, verze s pohonem zadních kol a dvojitou montáží vzadu budou v alternativách 3,5 a 4,5 tuny. Vedle vanu se bude vyrábět šasi s krátkou a dlouhou kabinou, u vanu nákladový prostor pojme 8 až 17 m3.
Výroba nového modelu bude probíhat výhradně ve francouzské továrně SOVAB v Batilly.