Renault Mégane R.S. Trophy-R pod lupou: Mnoha prvky vezme dech, jeden ale překvapivě chybí
Novopečený rekordman z Nürburgringu poodhaluje technické detaily. V nejnašlapanější výbavě to bude rarita o několika kouscích.
V květnu letošního roku se francouzská automobilka pokusila ukořistit zpět rekordní čas mezi vozy s pohonem předních kol na Nürburgringu. Úspěšně. Renault Mégane R.S. Trophy-R dal slavný okruh s časem 7:40.1 s a pokořil tak do té doby kralující Hondu Civic Type R.
Až teď se ale Renault pochlubil podrobnějšími úpravami a technickými informacemi, které jsme doposud nevěděli. Začněme ale tím, co zůstalo shodné. Ve srovnání se standardním Trophy zůstává stejné pohonné ústrojí, tedy zážehová čtyřválcová osmnáctistovka s výkonem 220 kW (300 k) a 400 newtonmetry točivého momentu. Motor se pojí výhradně se šestistupňovou manuální převodovkou, EDC by přidávalo zbytečná kila navíc. Trophy-R zrychluje z nuly na stovku 5,4 sekundy (o tři setinky rychleji než běžná verze) a pokračovat může na maximálních 262 km/h.
Namísto zvyšování výkonu se snižovala hmotnost. Divize Renault Sport nasadila karbonovou kapotu, karbonový zadní difuzor, odlehčenou zadní nápravu, tenčí okna a marně byste vzadu vyhlíželi sedačky, které nahradila rozpěra. Připočtěte si k tomu výfuk Akrapovič, volitelná karbonová kola a dostáváte se na úsporu 130 kilogramů!
V otázce hmotnosti se řešil doslova každý gram. Na úkor toho chybí na palubě jeden prvek, který bychom tam však čekali. Jde o systém řízení zadní nápravy 4Control, jehož hlavním cílem je zlepšení jízdních vlastností, což při rekordním pokusu na Ringu jistě přijde vhod. Někteří dokonce spekulují, že systém nepřináší takový užitek, aby měl při rekordním pokusu smysl. Renault si však stojí za tím, že jde o prostou úsporu hmotnosti.
Sportovní verze Méganu je dokonce nabízena výhradně s menším a lehčím multimediálním systémem s obrazovkou o sedmi palcích, což přineslo úsporu 250 gramů. Volitelně mohou zákazníci požádat o odstranění diodových mlhovek a namísto nich dostat dodatečné otvory pro přístup vzduchu. To jsou další dvě kila dole. Celková minimální váha je tedy nakonec 1306 kilogramů.
Speciálně pro tuto „erkovou“ edici o 500 kusech je vytvořeno také obutí, konkrétně pneumatiky Bridgestone Potenza S007, které dokonce dostávají logo sportovní divize Renaultu. Velkým překvapením je rovněž nasazení karbon-keramických brzd Brembo, které se v hot-hatchi s pohonem předních kol objevují prvně a ve světě neprémiových značek jde rovně o unikát. Ovšem pozor, tyto brzdy budou k dispozici pouze pro 30 speciálů. Zbylé dostanou soustavu ze standardního Trophy, avšak se silnějšími třmeny. Stavitelné tlumiče Öhlins jsou už jen pomyslnou třešničkou na dortu.
Cena Trophy-R bez příplatkových položek se v domovské Francii vyčíslena na 55.000 euro (v přepočtu 1,4 milionu Kč). Právě poptávka ve Francii bude uspokojena jako první, následovat budou trhy v Německu, Velké Británii, Švýcarsku a Japonsku. Jsme hodně zvědavi, kolik vozů z této limitky poputuje na české okresky.