Renault sníží emise oxidů dusíku v reálném provozu. Přiznává se k Dieselgate?
Loni vypuklá kauza Dieselgate mimo jiné ukázala, že evropské normované měření emisí má své chyby – kvůli nedokonale nastaveným pravidlům jsou emise aut v reálném světě násobně vyšší než v laboratoři. Renault si je toho vědom a tvrdí, že upraví svá auta tak, aby vypouštěla méně emisí oxidů dusíku nejen v laboratoři, ale také při normálním jezdění. K podobnému kroku sáhl i Fiat.
Kvůli snížení emisí oxidů dusíku francouzský výrobce upraví dva systémy svých aut s turbodieselem pod kapotou. V prvním případě rozšíří funkčnost recirkulace výfukových plynů, která nově bude fungovat dvojnásobně delší dobu než dosud. Zároveň vozy dostanou větší zásobníkový katalyzátor (tzv. NoX Trap), který bude lépe fungovat za různých jízdních podmínek.
Renault tvrdí, že tyto úpravy mohou v závislosti na jízdním stylu snížit vypouštěné emise oxidů dusíků v reálném světě až o polovinu. Zároveň automobilka tvrdí, že tento zásah nebude mít znatelný vliv na výkon motoru nebo spotřebu paliva. Něco podobného už sliboval i Volkswagen...
Lepší recirkulace výfukových plynů a většího zásobníkového katalyzátoru se dočkají všechny nové modely Renault splňující emisní normu Euro 6. Počínaje červencem pak tyto prvky budou zaváděny i do stávajících vznětových modelů s normou Euro 6.
Nižších emisí v reálném světě se budou moci dočkat i majitelé již vyrobených aut splňujících Euro 6. Automobilka jim v případě zájmu bezplatně přeprogramuje ovladač vstřikování. Renault o této možnosti bude své zákazníky informovat pomocí e-mailové zprávy, přičemž tato dobrovolná servisní akce bude zahájena v říjnu 2016.
Renault v této souvislosti zdůrazňuje, že jeho vozy splňují platné homologační normy. Turbodiesely Renaultu sice emisními normami projdou v laboratorním prostředí, měření francouzské vlády ale na začátku roku ukázalo, že třeba dieselový Captur vypouští v reálném provozu násobně více oxidů dusíku, než se tvrdí na papíře. Testování emisí u tohoto malého SUV vyjevilo, že jeho filtrace zplodin funguje jen za určitých podmínek. To naznačuje, že francouzská značka interpretovala pravidla emisních norem tak, aby Captur dosahoval nízkých emisí jen v laboratorním prostředí a nikoliv v reálném světě.
Nasazení modernější techniky je i přípravou automobilky na zavedení přísnějších emisních norem. Od září 2017 budou u aut prodávaných v EU měřeny emise nejen v laboratoři, ale i v reálném světě, přičemž obě zjištěná data se nebudou smět výrazně lišit. Kvůli tomu Renault pracuje i na další technice, kterou v důsledku přísnějších norem nasadí ve svých vozech.