Renault Trucks Urban Lab 2: Třináct procent
Loni v lednovém vydání Autoprofi jsme vás informovali, že Renault Trucks dokončuje prototyp městského distribučního vozidla s chladírenskou nástavbou a chce dosáhnout úspory nafty v hodnotě třinácti procent ve srovnání s konvenčním typem.
Po osmi měsících vývoje a sedmi měsících testování prototypu distribučního vozidla Urban Lab 2 dosáhl Renault Trucks snížení spotřeby paliva a emisí CO2 v městském a příměstském prostředí o 12,8 % v porovnání se standardním vozidlem. Tohoto výsledku bylo dosaženo obrovským snížením aerodynamického odporu, zlepšením pohonu, pneumatik a komunikací mezi infrastrukturou a vozidlem.
Podrobné srovnání
Zkušební cyklus v běžném provozu zahrnoval 12 km ve městě, padesát kilometrů v regionální distribuční oblasti a 57 km po dálnici. Pro vytvoření testovacího cyklu, který by byl statisticky reprezentativní pro jízdu distribučního modelu s chladírenskou nástavbou, využili inženýři Renault Trucks databáze měření provedených na délce 8000 km.
Před jízdami v reálném provozu byly Urban Lab 2 a referenční vozidlo testovány na válcové stolici a byla vypracována podrobná zpráva o výkonu jejich pohonných jednotek, aby byla zajištěna reprezentativnost obou srovnávaných vozidel.
Testování bylo provedeno na komunikacích a na válcové stolici (kde jsou simulovány silniční a teplotní podmínky). Kromě toho byly provedeny testy referenčním vozidlem s rozměrovými charakteristikami podobnými laboratornímu vozidlu (D Wide 280 s celkovou hmotností 19 t).
Změna chlazení
Ve spolupráci se společností Lamberet, která dodala chladírenské nástavby pro obě vozidla, pracoval Renault Trucks na aerodynamice. Pro vylepšení proudění vzduchu byly na střechu vozidla umístěny pouze výparníky, chladicí jednotka se nachází aerodynamicky v rozvoru vozidla. Byly přidány aerodynamické prvky včetně zadních deflektorů a textilních bočních deflektorů navržených Renault Trucks ve spolupráci se společností Lamberet. Vozidlo bylo dále vybaveno mobilním krytem přístupového schůdku, aerodynamickými kryty kol, střešním deflektorem a bočními spoilery kabiny. Zpětná zrcátka byla nahrazena kamerami.
Inovace aerodynamického vybavení byly měřeny v dálniční sekci testovacího cyklu. Tato měření byla zaznamenána brzy ráno, aby se zabránilo jakémukoli zkreslení způsobeného větrem. Rychlost větru byla zaznamenána na třech samostatných místech, aby byly povětrnostní podmínky pro Urban Lab 2 a referenční vozidlo shodné. Testovací cyklus se opakoval sedmkrát s cílem zajistit velkou spolehlivost výsledků.
Tři typy mikro-hybridu
Na vozidle Urban Lab 2 byla testována kombinace mikro-hybridních technologií a systému Stop & Start. Jde o získávání elektrické energie při brzdění pro zásobení přídavných funkcí (nikoliv pro trakci) a tradiční vypínání motoru po zastavení známé z osobních automobilů.
Mikro-hybridní technologie byly testovány s cílem maximalizovat rekuperaci energie jak při brzdění, tak při uvolnění plynového pedálu. Navíc byl věnován značný čas a úsilí strategiím zastavení/startování motoru za účelem zkrácení času a minimalizace vibrací. Na simulátoru byly provedeny tři typy testů spotřeby mikro-hybridní technologie. První zkouškou prošlo konvenční vozidlo, druhou s mikro-hybridní technologií a třetí včetně systému Start-Stop.
Neviditelná předvídavost
Základ pro efektivní jízdu tvoří pozorování dopravní situace a profilu trasy daleko dopředu. Přizpůsobit výkon motoru profilu trasy dnes již velmi dobře zvládají prediktivní tempomaty, které v dálkové silniční dopravě nabízí v současnosti každý ze sedmi hlavních evropských výrobců nákladních vozidel.
Prototyp Urban Lab 2 však potřeboval „vidět“ zejména ve městě, kde semafory mají důležité místo. Proto součástí vozidla Urban Lab 2 byl palubní navigační systém vyvinutý společností Benomad společně s komunikačním systémem pro semafory. Tato infrastruktura umožnila vozidlu získávat informace ze semaforu a vypočítávat, zda je efektivnější zrychlit, nebo uvolnit nohu z akcelerátoru či brzdit.
Kolik ušetří semafory?
Za účelem zjištění dopadu této technologie na spotřebu paliva bylo nejprve provedeno měření v městských úsecích testovacího cyklu, aby bylo možné charakterizovat aktuální dopravní situaci a semafory. Řada simulací zohledňovala rozdílné dopravní podmínky. Pro získání spolehlivých statistik probíhala měření v odstupňovaných startovních časech.
Testy byly následně provedeny na uzavřeném okruhu, po kterém přišly na řadu testy v reálných podmínkách na otevřených komunikacích v Bordeaux. Pozdější testy potvrdily přesnost algoritmu, který ve fázi zpomalení ovládal vozidlo, aby optimalizoval úspory paliva.
Praktický přínos
Projekt potvrdil význam technologií používaných k dosažení snížení spotřeby paliva. Práce na laboratorním vozidle pomáhají značce Renault Trucks lépe porozumět fyzikálním mechanismům, které vedou k tomuto snížení a rozvíjet technická řešení pro budoucí produkty, zejména s ohledem na budoucí emisní normy CO2.
Ačkoli Urban Lab 2 nebyl navržen pro uvedení na trh v současné podobě, ale nejúčinnější technologie z hlediska snížení spotřeby paliva jistě postupně v nových vozidlech Renault Trucks objevíme.