Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Renault Twingo 1.0 SCe – Francouzský Smart

Ondřej Chamilla
Diskuze (304)
Třetí generace Renaultu Twingo sdílí techniku se Smartem Forfour, což znamená mimo jiné motor vzadu a pohon zadních kol. Jaké má tato koncepce výhody?

První Twingo byla pořádná trefa do černého. Auto dokázalo zaujmout nejen vzhledem, ale i dobrým využitím vnitřního prostoru a stalo se novodobou ikonou minivozů. Ostatně vyrábělo se celých 20 let, z toho 15 roků jste si jej mohli koupit v Evropě. Druhá generace byla na svou třídu opět velmi prostorná, chyběl jí však větší šmrnc. Nám se do paměti vryla akorát verze RS Cup, která dělala z malé krabičky do města extrémně zábavnou a na zatáčkovité silnici překvapivě rychlou záležitost.

S třetí generací a probíhající spoluprací Francouzů s Mercedes-Benzem si však v Renaultu řekli dost a započali možný návrat běžných malých automobilů ke koncepci, která byla populární před mnoha a mnoha lety v čele s Fiaty 500 či 600. Nové Twingo tak dostalo pohon zadních kol a motor u zadní nápravy. To s sebou nese mnohá specifika, která si rozebereme v průběhu celého článku, začneme ale vzhledem.

V první řadě nás překvapilo, jak velkým dojmem Twingo působí. Může za to zcela jistě i značná výška, kdy střecha vozu v řadě zaparkovaných automobilů nižší střední a střední třídy jasně vyčuhuje. Rovněž široká záď zvyšuje dojem mohutnosti, navíc její vzhled evokuje Renault R5 Turbo, model z osmdesátých let, který měl také motor u zadní nápravy. Automobilka neuvádí rozchody náprav, ale vzadu je určitě větší než vpředu a vůz má na zadní nápravě i výrazně širší pneumatiky. Celkově ale automobil působí správně mladistvě, ženám se líbí a většinu nezasvěcených lidí ani nenapadne, že motor není pod přední kapotou.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

A co vpředu vlastně je? Plastová kapota se dá jenom částečně odsunout, abyste se dostali k nádobce ostřikovačů, jinak jsou tam pouze výztuhy. Chtěli byste přední kufr? My také, ale chápeme, že s dnešními předpisy a bezpečnostními standardy to není tak jednoduché. Možná by tam i nějaký zavazadelník udělat šel, ale byl by pravděpodobně velmi malý a značně by to prodražilo výrobu vozu. Navíc je třeba říci, že prostor pro zavazadla vzadu není vůbec špatný, alespoň na poměry dané třídy. Jedinou nevýhodou je, že jej zahřívá motor, byť podle výrobce maximálně o pět stupňů. Přesto bychom nedoporučovali nechávat tam třeba čokoládu, mohla by se roztéct...

Co musíme ale opravdu pochválit, je zbytek interiéru Twinga. Působí totiž kvalitně, v našich očích snad i více než v Cliu, a zároveň má šmrnc, čemuž pomáhají také lakované detaily za příplatek. Nejvíce nás však oslovil systém úložných prostor. Mezi palubní deskou a řadicí pákou je vyjímatelná nádoba, která tak trochu vypadá jako odpadkový koš a dost možná se tak i dá používat. Pokud však potřebujete držáky na nápoje, jednoduše tuto nádobu vyjmete a pod ní dva držáky najdete. Před spolujezdcem je místo otevíracího kastlíku taška, která se dá vyndat a nosit na rameni. Vzadu pod sedadly se nachází další úložný prostor, třeba na povinnou výbavu. Pod zavazadelníkem je totiž akorát kryt motoru, nic víc.

Zajímavě ztvárněné jsou výplně dveří, vpředu kvalitnější s elektrickým ovládáním obou bočních oken (což třeba Škodě Citigo chybí), vzadu se jedná pouze o jednoduchý výlisek s docela velkým úložným prostorem. Okna jsou tam výklopná. Co se týče prostoru, vpředu si není na co stěžovat v žádném směru a vzadu je dostatek místa nad hlavou i díky vysoké karoserii. Kousek před motorem se ale sedí dosti vzpřímeně a místa na kolena by mohlo být poněkud více. V tomto ohledu byl předchůdce štědřejší, byť stále je to vzadu lepší než třeba u kolínských trojčat. Pozice za volantem není ideální, absence podélného seřizování volantu ale nevadí tak moc, jako u některých konkurentů.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

Motor a převodovka – S rozvahou

Jak už jsme naznačovali dříve, tohle Twingo sdílí pohonné ústrojí i platformu s novým Smartem. My jsme měli k testu základní motor, tedy atmosférický tříválcový litr o výkonu 52 kW, který je zcela nový, nese označení SCe a najdete ho právě i v německém minivoze. Problémem agregátu by mohl být nízký točivý moment 91 N.m, ostatně papírové jízdní výkony dávají tušit, že tentokrát nepůjde o žádného sprintera.

V praxi se jedná o spíše klidnou pohonnou jednotku. V běžném provozu je motor slušně odhlučněný a až na občasné třesení na volnoběh nemá ani přehnané vibrace. Ze začátku se budete muset sžívat se spojkou a plynem při rozjíždění, kvůli rozvážné reakci na sešlápnutí pedálu plynu si totiž musíte chvíli počkat, než dosáhne tříválec otáček, kdy řidič může rychleji pustit spojku, aniž by se agregát udusil. Tohle jednoduše není živelný malý motor, jako třeba dvanáctistovka v Citroënu C1, což může v městském provozu vadit, když máte rychleji zareagovat. Na druhou stranu se jedná o vytrvalce, který dobře zvládá nižší otáčky, takže třeba při jízdě do kopce nemusíte tak často podřazovat jako u Škody Citigo.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

Jak už to s těmito malými motory bývá, výraznější zátah podávají až v otáčkách, kam se typický zákazník často ani nedostane. V tomto případě to znamená, že Twingo na dvojku výrazněji ožije až v rychlostech okolo 70 až 80 km/h. Ne že by měl agregát přehnaně dlouhé převody jako někteří konkurenti, výkon 52 kW je ale třeba dolovat. V městském provozu to pak znamená, že tady se příjemné hbitosti nedočkáte. Twingo bude vyhovovat spíše klidnějším řidičům, kteří si takříkajíc jedou „to své“.

S poměrně syrovým autem jsme po městě jezdili lehce pod sedm litrů, což je trochu více, než u konkurence, zejména ve srovnání s velmi úspornými litrovými motory v kolínských a koncernových trojčatech. Na dálnici při 130 km/h jsme se pohybovali kolem 6,8 l na 100 km. Mimo město není problém jezdit do šesti litrů, celkový průměr v testu 6,5 l na 100 km ale nepovažujeme zrovna za oslnivý.

S litrovou jednotkou se pojí pětistupňová manuální převodovka. Řazení působí spíše křehce a chod páky v kulise není nejpřesnější, to ale nejsou výraznější důvody k výtkám. Převodovka prostě neurazí, ale ani nenadchne.

Vejde se všude

Teritorium Twinga je jednoznačně město a patří tedy mezi vozy, kde je jejich účel jasně vidět. Vydat se s ním na dálnici? Auto se s tím nějak popasuje, takže to není problém, ovšem jenom do doby, než objedete ve 130 km/h náklaďák. Lehká příď nepomáhá směrové stabilitě, je tedy potřeba větších korekcí volantem, což může být pro mnoho řidičů stresující.

Rychle se tedy vrátíte do města, kam Twingo jednoduše patří. Tam objevíte pravé kouzlo tohoto vozu, které do značné míry pramení z absence motoru mezi předními koly. Díky tomu se totiž zvětšil rejd vozidla a stopový průměr otáčení tak činí pouze 8,65 metru. Taková Škoda Citigo k tomu potřebuje 9,8 metru. Twingo se tak otočí doslova i na místech, kde byste to považovali za nemožné. Rejd navíc velmi usnadňuje parkování, což je třeba ocenit.

Z hlediska tlumení nerovností na tom ale automobil není tak dobře jako konkurence. Od podvozku se ozývají rány a výmoly umí vůz rozhodit. V zatáčkách se tak i v městském provozu setkáte s odskakováním náprav. Celkově není odhlučnění podvozku na kdovíjaké úrovni, hluk od kol slyšíte neustále. Neznamená to ale, že by Twingo bylo vyloženě nepohodlné, jenom má s českými cestami o něco více práce, než konkurence, zejména z řad obou trojčat. Mohlo by ale pomoci objednání menších kol, široké šestnáctky jsou jízdě spíše na obtíž.

renault testy minivozy renault testy minivozy  

Vzhledem k tomu, že se jedná o zadokolku, nabízí se otázka, zda je s autem i zábava. Raději říkáme rovnou, že na nějaké driftování zapomeňte - Twingo má totiž nevypínatelnou stabilizaci i protiprokluz. Na jednu stranu to chápeme, v tomto autě nebudou řidiči zvyklí na těžkou záď a z naší zkušenosti se docela ráda dere do smyku i v relativně nízkých rychlostech. Na stranu druhou bychom ale ocenili alespoň částečné vypnutí. Pokud netušíte proč, pak se zkuste v zimě na sněhu rychleji rozjet třeba z křižovatky. V tom případě je (pro někoho) menší prokluz vítaný, již u Clia jsme ale zaznamenali výrazné omezení právě kvůli protiprokluzu a ve výsledku to ústí v nepříjemnou situaci, kdy se sunete skrz silnici pomaleji, než by bylo nutné a elektronika neustále omezuje výkon a přibrzďuje kola. Rovněž výjezdy ze závějí jsou tímto ztíženy. Elektronika navíc reaguje i na suchu sice jemně, ale až paranoidně brzy.

Nějaké zábavy se nedočkáte, ani když se nesnažíte jet úplně na limitu. Je to trochu škoda, malá auta vždycky patřila ke strojům, které přinášejí svou jednoduchostí a nízkou hmotností radost, ale to se poslední dobou vytrácí. Řízení Twinga je velmi lehké, což zejména dámy ocení, pokud s ním ale chcete zatočit rychleji, pak alespoň v námi testovaném exempláři jako by nestíhal posilovač řízení a volant skokově ztuhne. Nepříjemné, ale poznáte to jenom při ostřejším manévru.

Z hlediska běžného provozu se však Twingo neřídí špatně a své cílové skupině bude pravděpodobně naprosto vyhovovat. Výborná je trakce auta, prokluz kol na suchu je téměř utopií.

Závěr

S koncepcí vše vzadu přichází nová éra Twinga a s tím i přesnější zacílení na městský provoz. Tam auto až na občasné nedostatky podvozku funguje velmi dobře a z tohoto pohledu se jedná o parádní trefu do černého. Obratnost díky malému průměru otáčení je jednoduše kouzelná a je v ní hlavní síla Twinga. Nejmenší Renault navíc boduje i velmi kvalitním interiérem s mnoha chytrými detaily či atraktivním vzhledem s možností individualizace. Cena odpovídá současným poměrům na trhu, není přehnaně vysoká jako u francouzských konkurentů, ale ani nijak zásadně podbízivá. Pokud tedy potřebujete automobil převážně do města, můžeme Twingo vřele doporučit. O univerzální minivůz pro každou příležitost se však nejedná, v tomto ohledu byl předchůdce lepší.

Video se připravuje ...
Nejlevnější verze modelu 214.900 Kč (1.0 SCe Life/52 kW)
Základ s testovaným motorem 214.900 Kč (1.0 SCe Life/52 kW)
Testovaný vůz s výbavou 291.900 Kč (1.0 SCe Intens/52 kW)

Plusy

  • Fantastický rejd
  • Kultivovaný motor
  • Kvalitní a stylová kabina
  • Chytré a variabilní detaily uvnitř

Minusy

  • Hlučnější podvozek na nerovnostech
  • Horší směrová stabilita
  • Méně univerzálnosti, větší zacílení jen na město

Foto: Petr Homolka

Ondřej Chamilla
Diskuze (304)
Renault Twingo 1.0 SCe
Cena základní sestavy 214 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, ESP + asistent pro rozjíždění do kopce, diody denního svícení, zadní opěradla symetricky dělená a sklopná, výškově nastavitelný kožený volant, manuální klimatizace, elektrické stahování bočních oken vpředu, centrální zamykání s dálkovým ovládáním atd. Kč
Cena testované sestavy 291 900 Kč
Výbava testované sestavy Paket Klimatizace (+10.000,-), zadní parkovací čidla (+5.000,-), vyjímatelná textilní uzavíratelná schránka před spolujezdcem (+1.000,-), úložné prostory pod zadní lavicí (+1.000,-), disky 16” (+10.000,-), speciální nemetalická barva Dragée (+5.000,-), modrý interiér (+5.000,-). Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 52 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 91 / 2850
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 151
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.6 / 3.7 / 4.5
Emise CO2: 105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 219 / 0
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 939 / 420
Rozměr pneu: 185/50 R 16, 205/45 R 16
Renault Twingo 1.0 SCe
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3595
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1554
d) rozvor (mm): 2494
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 840 / 1080
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 520 / 780
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1390
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 420
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - _Karel_
15. 10. 2014 06:44
Re: pekne sa s tou kapotou rasto babre
Ten nebyl od Toppera.
Avatar - pumpkin
15. 10. 2014 00:45
Re: pekne sa s tou kapotou rasto babre
Nechaj tak, už je v búde. :-)
Avatar - pumpkin
15. 10. 2014 00:44
Re: pekne sa s tou kapotou rasto babre
No nevyzerá, že by to Rasťa trápilo a na to že to otváral asi druhý krát v živote tak pohoda. Ty jednoducho musíš riešiť kraviny, však? Ale pokojne si 5x za deň otváraj kapotu ak si na tom tak strašne zakladáš. 8-s
14. 10. 2014 23:51
Tažné
Jak je to teda s tím tažným? Půjde namontovat? Btw. jestli má plyn citelnou prodlevu a mizerný průběh krouťáku, mám obavu ze syndromu Š105 - s tou se skoro nedalo rozjet. S tím protiprokluzem to asi přehnali hlavně s ohledem na to, že je to zadokolka - jsou situace, kdy se bez hrabání kol prostě nedá hnout.
14. 10. 2014 22:56
Re: Ohrievač nákupu
Kdy ty už konečně pochopíš, že ten motor vzadu tam je např. kvůli manévrovatelnosti a ne kvůli tomu, že z toho Renault chtěl udělat Ferrari...