Renault už reaguje na debakl Zoe v testech Euro NCAP. Horší airbagy mají svůj důvod
Renault Zoe nezískal v nejnovějším vydání nárazových zkoušek Euro NCAP ani jednu hvězdu. Důsledky hrozivého výsledku už jsou tu.
Automobilka Renault si léta budovala renomé výrobce superbezpečných aut. Vždyť její Laguna druhé generace byla v roce 2001 prvním vozem, který v nárazových zkouškách Euro NCAP získal plný počet pěti hvězd. Jenže tato pověst nyní dostala vážnou trhlinu, když elektrický hatchback Zoe v nejnovějším vydání Euro NCAP nedostal ani jednu hvězdu.

Důvody tohoto hrozivého výsledku jsou vlastně dva, absence v crash testech sledovaných elektronických asistentů v základní výbavě a slabá ochrana posádky. Při čelním nárazu se struktura palubní desky ukázala jako nebezpečná, při bočním nárazu na sloup zase Zoe poškodilo použití méně vyspělých airbagů chránících jen hrudník. Výsledné hodnocení bylo o to horší, že předchozí generace Zoe využívající shodný technický základ získala v roce 2013 plný počet pěti hvězd. Je už přitom jedno, že metodika crash testů Euro NCAP tehdy byla odlišná a v některých ohledech méně přísná.
Vlastně tak není divu, že automobilka krátce po zveřejnění výsledku reaguje. Německý magazín Auto, Motor und Sport s odvoláním na zdroje z Renaultu informuje, že se Zoe v reakci na crash test Euro NCAP dočká funkce automatického brzdění s rozpoznáním chodců už ve standardní výbavě. Budou jím standardně vybaveny všechny kusy Zoe, vyrobené od března 2022. Systém sice Zoe nabízí už dnes, avšak jen u vyšších stupňů výbavy, a to ještě u jednoho za příplatek. V době, kdy je takový systém dnešními testy Euro NCAP hodnocen, se jeho absence v základní výbavě ukázala jako velká chyba.
Euro NCAP ale ve svém hodnocení kritizovalo také nahrazení bočních airbagů chránících hlavu i hrudník posádky jednoduššími bočními airbagy chránícími jen hrudník, k čemuž došlo v rámci mezigenerační proměny Zoe. Právě ten se ukázal jako rizikový při bočním nárazu na sloup, během něhož hlava figuríny trefila boční okno, což by při reálné nehodě vedlo k vážnému zranění.
Renault ale s tímto soudem nesouhlasí. Zdůrazňuje navíc, že zjednodušení airbagů nemá důvod v jeho nižší ceně, jak je mu vyčítáno - prý se tímto způsobem ušetří jen nějaká dvě až tři eura na voze (cca 50-75 Kč).
Automobilka podle Auto, Motor und Sport argumentuje, že z interního výzkumu pro Laboratoř úrazů, biomechaniky a lidského chování provozovanou ve spolupráci s koncernem Stellantis vyplynulo, že žádný z 300.000 exemplářů Zoe registrovaných touto laboratoří nemělo nehodu simulovanou podle metodiky Euro NCAP. Tedy že by v takovém stylu narazilo do sloupu nebo stromu.
Naopak se v interních nárazových zkouškách ukázalo, že dosavadní airbag chrání hlavu a hrudník má negativní efekt na bezpečnost, při určitém typu nehod, a to kvůli distribuci vzduchu v takovém nafukovacím vaku. Právě to byl podle Renaultu skutečný důvod použití jednoduššího airbagů u druhé generace Zoe, čehož management teď vzhledem k výsledkům zkoušek Euro NCAP jistě lituje.
Podle automobilky by přitom případná změna byla příliš nákladná, aby se u tohoto vozu finančně vyplatila. Třeba pro použití odděleného bočního a hlavového airbagu by se musela zásadně měnit struktura karoserie, což by nebylo finančně únosné. Vždyť tu mluvíme o autě, jehož technický základ je už od roku 2013 stejný, druhá generace Zoe představená v roce 2019 je totiž postavena na základech předchůdce a primárně měnila design a výbavu. Navíc se už rýsuje nástupce, v roce 2024 má Zoe nahradit novodobý Renault 5 s elektrickým pohonem.