Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Renault Zoe dojede dále, dostal nový elektromotor

David Bureš
Diskuze (19)
Nový elektromotor R240 si Renault bude vyrábět sám. Spolu s optimalizovanými bateriemi poskytne modelu Zoe větší dojezd.

Aliance Renault-Nissan sice letos oslavila čtvrt milion prodaných elektromobilů, prodeje těchto aut ale zatím zůstávají za očekáváním. Renault se nyní snaží přilákat více zákazníků k elektrickému hatchbacku Zoe, a to pomocí delšího dojezdu.

Zoe nyní ujede až 240 kilometrů, než se mu podle oficiálních norem vybijí baterie. Dojezd to stále není nijak závratný, je to ale každopádně o 30 kilometrů více než dosud. V reálném světě se ale dojezd Zoe podle Renaultu pohybuje v závislosti na povětrnostních podmínkách jen mezi 103 a 150 kilometry. Výkonové parametry zůstaly zachovány, výkon Zoe činí 65 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 250 N.m.

Delší dojezd je vedle optimalizovaných lithium-iontových baterií s kapacitou 22 kWh způsoben použitím nového elektrického motoru, který Renault poprvé prezentoval na letošním ženevském autosalonu. Na jeho vývoji francouzská značka spolupracovala se svým japonským partnerem Nissan.

Nový agregát s interním označením R240 doplňuje v nabídce Zoe stávající jednotku Q210, kterou Renaultu dodává firma Continental. Výroba nového motoru má být méně nákladná než produkce stávající jednotky, která se dováží ze Španělska. Výhodou jsou i kompaktnější rozměry.

Baterie Zoe s novým motorem se díky upravené nabíječce nabíjejí kratší dobu v případě použití zásuvek s nižším výkonem. Při použití běžné domácí zásuvky trvá dobití akumulátoru devět hodin, o hodinu méně než dosud. Při využití rychlonabíječky se však vyplatí starší jednotka, v takovém případě dobití trvá půl hodiny, zatímco s novým motorem hodinu.

O výrobu nového elektromotoru se stará francouzská továrna Cléon. Ta se dosud specializovala hlavně na produkci turbodieselů, vyrábí ale též benzinové motory nebo převodovky.

Do výroby elektromotoru Renault investoval v Cléonu na 300 milionů eur (v přepočtu 8,1 miliardy korun). V Cléonu bude ročně vznikat až 50.000 elektrických motorů. Roční produkce se však v případě potřeby může v budoucnu až zdvojnásobit.

Továrna Cléon byla pro produkci elektrického agregátu vybrána ze dvou důvodů. Jedním jsou zkušení pracovníci závodu, druhým pak dostupná výrobní infrastruktura. Polovina strojů a kontrolních systémů nutných pro produkci nové jednotky byla již na místě, stačilo je případně jen lehce upravit, což snížilo výrobní náklady.

David Bureš
Diskuze (19)
19. 7. 2015 19:22
Re: Bravo!
No, praktické 10-leté zkušenosti používání Clia 1.2 zase trochu jinde. Nevím, jestli do městského auta potřebuji rovna 1.4. Praktické čerpání po +500 km, PC sice vyhrožuje spotřebou přes 8 litrů, ale reál je na 6,5 cca, Takže dojezd je k těm 700 km. I když budu počítat jen těch 500km tak je to stále 2xnásobek reálného dojezdu elektro auta, protože tam budeš mít ještě větší strach jezdit nadoraz. Tři kilometry s kanystrem nějak ujdeš ale alkalické baterky do Zoe nenastrkáš...

Mne spíše trápí cenová politika Zoe - auto stojí jako Clio R.S a pak tu máš ještě pronájem baterek, které tě omezují v nájezdu a zatím se mi nepodařilo zjistit, co když to skončí nebo chceš auto třeba na pár měsíců odstavit (to bude asi mou chabou němčinou). No a pak tu samozřejmě máme tu částku za pronájem - pro nájezd 37,5 tkm za 3 roky mi to vyšlo stejně jako spotřeba 7,5 litru na 100. Takže fakticky se to vyrovná téměř všem verzím Clia a to ještě nemáš v ceně elektřinu, která vyjde na další litr a půl benzinu...

On ten faktický dojezd lehce přes 100 km celkem stačí, ale je to drahá zábava a navíc musíš mít garáž, spoléhat na zásuvky různě po světě je zatím utopie... ;-\
A píšu to se smutkem, protože elektro auto by se mi i zamlouvalo, ale dokud je výhodnější i sportovní verze je to pro fanoušky techniky nebo ekomaniaky, nikoliv pro davy...
19. 7. 2015 12:32
Re: Šílenství doby...
zrovna pri mestskych rychlostech je natom elektromobil lepe nez kdejakej "sportak" a hodnota 0-100 sice muze bejt spatna, ale hodnota 0-60 muze bejt daleko lepsi nez u konkurencniho auta, mimochodem Zoe je mestske auto a na krizovatce opravdu brzdou nebejva

panove _MT_ a Gvick2, tady jdete trosku sami proti tomu co tvrdite
19. 7. 2015 12:15
Re: Šílenství doby...
Já se sice na čísla neptám (bývají v katalogu anebo ceníku), ale auto, které dá stovku za 12, mě pravděpodobně při předjíždění, až budu mít zapůjčenou předváděčku, nepřesvědčí. Pokud se vůbec budu obtěžovat něco takového zkoušet, protože (měkkou) hranicí je u mne 8 vteřin, to je dost daleko od 12. Pokud je špatný čas daný ne úplně zvládnutým startem z místa, tak mi to sice nemusí vadit při předjíždění, ale může to vadit ve městě (nechci být brzdou odjezdu z křižovatky) - záleží, kde je problém.
18. 7. 2015 22:35
Re: Šílenství doby...
Jasně, chlapa zajímá barva exteriéru a interiéru a jestli se dozadu vejdou tři autosedačky. Na dynamiku auta normální chlap hází bobek a v životě by jej ani ve snu nenapadlo se na ní zeptat, natož něco takového požadovat. A v testu jí Chvala měří, protože absolutně nikoho nezajímá a nikdo to stejně nečte. :-)
18. 7. 2015 22:09
Re: Bravo!
vlastnenim Clia 1.4 a Coltu 1.3 a jejich provozovanim? Colt nam porad slouzi a Clio jsem mel asi 4 roky, tech teoretickych 850km u Clia jsem dosahnul jen kdys se jela ecorally, jinak tak 450-550 a s Coltem tech teoretickych 750? realita je 6-7 na sto a dojezd okolo 500

nehlede na fakt ze na hladove oko vetsina lidi nejezdi, a hned jak zablika tak padi na benzinku, odhazuju ze Colta tankujem tak co 250-300km

silne pochybuju ze nekdo u techto malich aut sleduje pri koupi jakej to ma teoretickej dojezd, a to jestli to ma 35 nebo 50 litrovou nadrz si zjistuje tak jeden z tisice zakazniku