Renault Zoe dojede dále, dostal nový elektromotor
Aliance Renault-Nissan sice letos oslavila čtvrt milion prodaných elektromobilů, prodeje těchto aut ale zatím zůstávají za očekáváním. Renault se nyní snaží přilákat více zákazníků k elektrickému hatchbacku Zoe, a to pomocí delšího dojezdu.
Zoe nyní ujede až 240 kilometrů, než se mu podle oficiálních norem vybijí baterie. Dojezd to stále není nijak závratný, je to ale každopádně o 30 kilometrů více než dosud. V reálném světě se ale dojezd Zoe podle Renaultu pohybuje v závislosti na povětrnostních podmínkách jen mezi 103 a 150 kilometry. Výkonové parametry zůstaly zachovány, výkon Zoe činí 65 kW, točivý moment vrcholí hodnotou 250 N.m.
Delší dojezd je vedle optimalizovaných lithium-iontových baterií s kapacitou 22 kWh způsoben použitím nového elektrického motoru, který Renault poprvé prezentoval na letošním ženevském autosalonu. Na jeho vývoji francouzská značka spolupracovala se svým japonským partnerem Nissan.
Nový agregát s interním označením R240 doplňuje v nabídce Zoe stávající jednotku Q210, kterou Renaultu dodává firma Continental. Výroba nového motoru má být méně nákladná než produkce stávající jednotky, která se dováží ze Španělska. Výhodou jsou i kompaktnější rozměry.
Baterie Zoe s novým motorem se díky upravené nabíječce nabíjejí kratší dobu v případě použití zásuvek s nižším výkonem. Při použití běžné domácí zásuvky trvá dobití akumulátoru devět hodin, o hodinu méně než dosud. Při využití rychlonabíječky se však vyplatí starší jednotka, v takovém případě dobití trvá půl hodiny, zatímco s novým motorem hodinu.
O výrobu nového elektromotoru se stará francouzská továrna Cléon. Ta se dosud specializovala hlavně na produkci turbodieselů, vyrábí ale též benzinové motory nebo převodovky.
Do výroby elektromotoru Renault investoval v Cléonu na 300 milionů eur (v přepočtu 8,1 miliardy korun). V Cléonu bude ročně vznikat až 50.000 elektrických motorů. Roční produkce se však v případě potřeby může v budoucnu až zdvojnásobit.
Továrna Cléon byla pro produkci elektrického agregátu vybrána ze dvou důvodů. Jedním jsou zkušení pracovníci závodu, druhým pak dostupná výrobní infrastruktura. Polovina strojů a kontrolních systémů nutných pro produkci nové jednotky byla již na místě, stačilo je případně jen lehce upravit, což snížilo výrobní náklady.