Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Revoluce v elektromotorech? Spojení s brzdou má potenciál

Elektromotor kombinovaný s brzdou
Elektromotor kombinovaný s brzdou
Elektromotor kombinovaný s brzdou
Elektromotor kombinovaný s brzdou
6 Fotogalerie
Ondřej Šámal
Diskuze (15)

Průmyslový gigant Continental uzavřel partnerství se start-upem DeepDrive, který přišel s kompaktním elektromotorem s dvojitým rotorem. Ten společně se zabudovanou bubnovou brzdou může být umístěným přímo na náboji kola.

Continental oznámil spolupráci se zajímavým německým start-upem DeepDrive. Ten se zabývá výrobou elektromotorů, které jsou ve srovnání s konkurencí menší, lehčí, efektivnější a méně náročné na suroviny. Německý průmyslový kolos zaujala především patentovaná elektrická jednotka s dvěma rotory, která podle Felixe Poernbachera, spoluzakladatele společnosti DeepDrive, způsobí revoluci v elektromobilitě.

Nový elektrický pohon může fungovat jako samostatná trakční jednotka, případně díky svým velmi kompaktním rozměrům může být instalována přímo na kolo. A právě v tuhle chvíli nastupuje Continental, který k samotnému motoru dokáže přidat soustavu s bubnovou brzdou. Ta sice v posledních letech ustoupila ze slávy, nicméně příchod bezemisních aut ji opět vrací na výsluní.

Technologie určená především pro malá a levná auta je totiž u elektromobilů kombinujících klasickou brzdovou soustavu s rekuperací uživatelsky a servisně méně náročná záležitost. Také proto bubnové brzdy na zadní nápravě najdeme u celé plejády elektrických modelů z koncernu Volkswagen, Škodu Enyaq nevyjímaje.

Integrace pohonu a brzdy do jednoho celku přinese mimo jiné nižší výrobní náklady, menší prostorovou náročnost a vyšší efektivitu (podle představitelů Continentalu až o 20 procent). Díky elektromotoru umístěnému přímo v kole totiž odpadne potřeba těžkého hnacího hřídele, diferenciálu, převodovky a třeba i chlazení elektromotoru. Na druhou stranu se zvýší neodpružená hmota, což se teoreticky může odrazit na horším cestovním komfortu.

Video placeholder
Martin Vaculík, upoutávka na Premium • Zdroj: Auto.cz

Continental do společného partnerství přinese technologickou tradici, díky níž kombinovaný systém brzy uvidíme v sériové výrobě. Samotným spojením elektrického motoru s brzdovou soustavou ovšem plány obou německých společností nekončí.  V dalších fázích by se k modulu mohly přidat také komponenty odpružení, například systém vzduchového odpružení od Continentalu.

Vstoupit do diskuze (15)