Revoluce v elektromotorech? Spojení s brzdou má potenciál
Průmyslový gigant Continental uzavřel partnerství se start-upem DeepDrive, který přišel s kompaktním elektromotorem s dvojitým rotorem. Ten společně se zabudovanou bubnovou brzdou může být umístěným přímo na náboji kola.
Continental oznámil spolupráci se zajímavým německým start-upem DeepDrive. Ten se zabývá výrobou elektromotorů, které jsou ve srovnání s konkurencí menší, lehčí, efektivnější a méně náročné na suroviny. Německý průmyslový kolos zaujala především patentovaná elektrická jednotka s dvěma rotory, která podle Felixe Poernbachera, spoluzakladatele společnosti DeepDrive, způsobí revoluci v elektromobilitě.
Nový elektrický pohon může fungovat jako samostatná trakční jednotka, případně díky svým velmi kompaktním rozměrům může být instalována přímo na kolo. A právě v tuhle chvíli nastupuje Continental, který k samotnému motoru dokáže přidat soustavu s bubnovou brzdou. Ta sice v posledních letech ustoupila ze slávy, nicméně příchod bezemisních aut ji opět vrací na výsluní.
Technologie určená především pro malá a levná auta je totiž u elektromobilů kombinujících klasickou brzdovou soustavu s rekuperací uživatelsky a servisně méně náročná záležitost. Také proto bubnové brzdy na zadní nápravě najdeme u celé plejády elektrických modelů z koncernu Volkswagen, Škodu Enyaq nevyjímaje.
Integrace pohonu a brzdy do jednoho celku přinese mimo jiné nižší výrobní náklady, menší prostorovou náročnost a vyšší efektivitu (podle představitelů Continentalu až o 20 procent). Díky elektromotoru umístěnému přímo v kole totiž odpadne potřeba těžkého hnacího hřídele, diferenciálu, převodovky a třeba i chlazení elektromotoru. Na druhou stranu se zvýší neodpružená hmota, což se teoreticky může odrazit na horším cestovním komfortu.
Continental do společného partnerství přinese technologickou tradici, díky níž kombinovaný systém brzy uvidíme v sériové výrobě. Samotným spojením elektrického motoru s brzdovou soustavou ovšem plány obou německých společností nekončí. V dalších fázích by se k modulu mohly přidat také komponenty odpružení, například systém vzduchového odpružení od Continentalu.