Řidičák sk. B do 4250 kg ocení řidiči obytňáků. Známe aktuální stav nové směrnice
Nová evropská legislativa řeší zvýšení maximální přípustné hmotnosti pro vozidla spadající do kategorie řidičského oprávnění skupiny B z 3500 na 4250 kilogramů. Očekávaná změna však ještě může trvat. O aktuálním stavu nás informovalo Ministerstvo dopravy.
Vysoká hmotnost obytných vozů, ovlivňující jejich malou doložnost, a stále těžší vozidla na alternativní pohon začínají vyžadovat zásadní změnu evropské legislativy. Evropský parlament už dlouhé měsíce diskutuje o přijetí nové směrnice, díky níž byste s řidičským oprávněním skupiny B mohli řídit těžší vozidla, protože by legislativní omezení maximální přípustné hmotnosti pro tuto kategorii mělo vzrůst z 3,5 na 4,25 tuny.
Původně se očekávalo, že nejnovější legislativa zpříjemňující život řidičů těžkých aut v rámci skupiny B bude hotová už po loňských červnových volbách do Evropského parlamentu, ale protože se o nových změnách už dlouho mlčí, obrátili jsme se na Františka Jemelku, tiskového mluvčí českého Ministerstva dopravy. Nový návrh by se měl týkat aut s alternativními pohony i obytných vozů se všemi typy pohonů.
Zvýšení limitu pouze po absolvování školení nebo odborné zkoušky
„Nová směrnice o řidičských průkazech je stále v legislativním procesu. Obsahuje možnost řízení obytných vozidel o největší povolené hmotnosti převyšující 3500 kg ale nepřevyšující 4250 kg, s řidičským oprávnění skupiny B, ale za podmínky absolvování školení, nebo zkoušky z odborné způsobilosti. Případně se může členský stát rozhodnout, že bude požadovat obojí,“ říká František Jemelka.
Novela tak naštěstí bere v potaz skutečnost, že řízení těžších vozidel v běžném provozu vyžaduje nové dovednosti a řidiči, kteří školení nebo zkoušku úspěšně absolvují, by měli být odměněni „štemplem“. „Oprávněnost k řízení těchto vozidel na základě splněných podmínek bude muset být uvedena v řidičském průkazu příslušným harmonizovaným kódem. Zde se může jednat i o jízdní soupravu, třeba s obytným přívěsem,“ doplňuje.
Za volant těžších elektrifikovaných aut pouze s dvouletou praxí
Budoucí evropská legislativa, dovolující vyšší maximální přípustnou hmotnost, zároveň vzniká v reakci na kritiku aktuálních předpisů výrobci luxusních elektromobilů vážících i okolo tří tun. František Jemelka k tomu uvádí, že vozidla na alternativní pohon, která budou těžší než 3500 kg, ale jejich největší povolená hmotnost nepřevýší 4250 kg, bude moci řídit řidič, který bude mít řidičské oprávnění skupiny B minimálně po dobu 2 let.
4250 kilogramů už teď, ale pouze kvůli přepravě nákladu
Už současná právní úprava přitom umožňuje držitelům řidičského oprávnění skupiny B, držících jej přinejmenším 2 roky, řídit vozidla na alternativní pohon, která jsou o hmotnosti vyšší než 3500 kg, ale jejich celková hmotnost nepřevyšuje 4250 kg. Jak však uvádí aktuální česká směrnice § 81 odst. 4 zákona č. 361/2000 Sb., jedná se pouze o vozidla určená pro přepravu nákladu.
Citace ze směrnice: „(4) Řidičské oprávnění udělené pro skupinu B osobě, která je jeho držitelem nejméně 2 roky, opravňuje také k řízení vozidel bez přípojného vozidla, která jsou určena pro přepravu nákladu a jejichž největší povolená hmotnost převyšuje 3500 kg, ale nepřevyšuje 4250 kg, pokud
a) jde o vozidla používající alespoň zčásti jako palivo nebo zdroj energie elektřinu, vodík, stlačený nebo zkapalněný zemní plyn, včetně biometanu, zkapalněný ropný plyn nebo mechanickou energii ze zásobníku nebo zdroje ve vozidle, včetně odpadního tepla,
b) je hmotnost převyšující 3500 kg způsobena výlučně hmotností pohonného systému vozidla používajícího palivo nebo zdroj energie podle písmene a) ve srovnání s hmotností pohonného systému vozidla stejných rozměrů, které nepoužívá takovéto palivo nebo takovýto zdroj energie, a
c) hmotnost přepravitelného nákladu ve vozidle používajícím palivo nebo zdroj energie podle písmene a) není zvýšena proti hmotnosti přepravitelného nákladu ve vozidle stejných rozměrů, které nepoužívá takovéto palivo nebo takovýto zdroj energie.“
Přijetí nové směrnice může trvat do roku 2029
A teď to nejdůležitější. Dnešní směrnice řidičům s oprávněním skupiny B sice dovoluje usednout za volant motorových vozidel s hmotností převyšujících 3500 kilogramů, ale s vymezením dalších podmínek, jako je nákladová plocha a další. Nový návrh evropské směrnice však nebude stanovovat žádná rozlišení a nebude řešit, zda se jedná o vozidla pro přepravu nákladu nebo osob, a ani nebude řešit další technické podmínky, jako tomu je ve stávajícím znění.
František Jemelka ve svém rozsáhlém vyjádření k našemu dotazu zároveň uvádí, že zpracování znění směrnice Evropské unie do národních legislativ členských států je stanovena na 4 roky od vstupu evropské směrnice v platnost. Pokud by tedy byla schválena v letošním roce 2025, její uplatnění na našem území můžeme očekávat nejpozději v roce 2029.
