Řízený bankrot GM a Chrysleru se povedl, zachránil přes 4 miliony pracovních míst

Chrysler vyhlásil bankrot v květnu 2009, General Motors jej následoval o měsíc později. Jediným výrobcem z tzv. Velké trojky, který takto nedopadl, byl tedy Ford. Do záchrany se zapojila americká vláda, respektive tamní ministerstvo financí, které oběma automobilkám poskytlo půjčky a stalo se tak jejich podílníkem. Jde o tzv. řízený bankrot dle kapitoly 11 úpadkového práva USA. První jmenovaný uzavřel alianci s Fiatem a prakticky se z Evropy stáhl, zůstal jen Jeep. Druhý zrušil značky Pontiac, Saturn a po neúspěšném prodeji do Číny i Hummer. Finanční injekce pro obě společnosti stála vládu Spojených států 62 miliard dolarů (aktuálně přes 1,2 bilionu Kč).
GM, které vykazovalo ztrátu 172 miliard dolarů (dnes odpovídá 3,4 bilionům korun), bylo ovšem oddluženo, získalo nové úvěry a postavilo se „na vlastní nohy“. Celková bilance obchodu je však pro stát v červených číslech - konkrétně ve ztrátě 11,9 miliard dolarů (237 mld. Kč), o které přišel díky akvizici Chrysleru Fiatem. Ten vykazoval v době bankrotu dluhy ve výši 4,5 mld. USD (dnes 89,6 miliard korun). Odpůrci „socialistických“ zásahů do fungování, nebo spíše nefungování soukromých firem ovšem jásat nemohou. Proč? Můžeme spekulovat nad tím, jak by oba koncerny dopadly při klasické běžné likvidaci dle kapitoly 7 zmíněného práva. Ale teď trocha faktů.
Podle studie amerického Výzkumného centra automobilového průmyslu CAR (Center Of Automotive Research) vládní operace zachránila přímo 2,6 milionu pracovních míst nejen v obou automobilkách, ale i u mnoha jejich subdodavatelů. Pokud by k ní nedošlo, do roku 2010 by počet nezaměstnaných dokonce došel k číslu 4,15 milionu (!), což samozřejmě vyvolá obrovský sociální problém. Stát navíc mohl přijít o mnohem více, konkrétně o 104 miliard dolarů (2,07 bilionu korun dle současného kurzu). Pochopitelně na vybraných daních. což je navíc logicky mnohem vyšší číslo než zmíněná konečná ztráta. K extrému naštěstí nedošlo, makroekonomické dopady jsou tak mnohem menší. Nutno dodat, že studie byla zpracována nezávisle, můžeme ji tudíž sice považovat za spekulativní, ale zároveň se na ní nepodílel ani jeden z výrobců. Samotné CAR tvrdí, že se jedná o jedno z nejlepších rozhodnutí ohledně ekonomické vládní intervence ve Spojených státech.
Americká vláda již nevlastní žádné akcie GM. Restrukturalizace koncernu bude i nadále pokračovat. Vedení nedávno oznámilo konec značky Chevrolet v Evropě (2016) po dvanácti letech od převzetí jihokorejského Daewoo. Taktéž výrobní linky australské divize Holden utichnou, a to o další rok později.