Rolls-Royce investuje miliardy do továrny, ale objem výroby zvedat nechce
Rolls-Royce ukazuje, že cesta k ziskům nevede nutně přes objem. Existuje i druhá možnost, která je pro něj zajímavější.
Když chcete navyšovat zisky, máte dvě možnosti – buďto zvýšit objemy produkce, nebo marži na každém vyrobeném kusu. Zatímco řada exotických značek dříve zaměřených na supersporty se po zařazení SUV modelu vydala první cestou, Rolls-Royce honba za objemnou produkcí vůbec nezajímá.
V posledních letech záměrně udržuje výrobu mezi pěti a šesti tisíci kusy ročně – a to navzdory tomu, že ve svém portfoliu má oblíbené SUV Cullinan a elektrickou novinku Spectre, o kterou je značný zájem. Možná se zdá, že si šlape po štěstí, ale ve výsledku ví dobře, co dělá.
Aktuálně má v plánu investovat v přepočtu přes osm miliard korun do rozšíření své fabriky v Goodwoodu, ovšem ne za účelem navyšování výroby. Podle Jona Colbethe, který poskytl rozhovor televizi AMC, je to cesta do pekel. Navyšování výrobních kapacit sice přináší větší prodejní objemy, ale zároveň zvedá fixní náklady na provoz.
Nové prostory a technologie se zaměří na zkvalitnění a rozšíření nabídky zakázkových úprav centra Rolls-Royce Private Office. Ostatní automobilky – například Aston Martin, Ferrari nebo Lamborghini – mají také divize individuálních úprav, ale nekladou na ně takový důraz.
Ve srovnání s tím má Rolls-Royce zcela jiné postavení. To jde i ruku v ruce s uměle řízeným limitem výroby. Pocit, že se nedostane na každého zájemce, dodává zákazníkům pocit exkluzivity – a když už dostanou pořadí ve výrobě, jsou více motivováni využít toho na maximum.
Proto nepožadují jen reprezentativní vůz – chtějí v něm otisknout své životní hodnoty, charakter i vkus, přičemž peníze nehrají roli. Říká se, že pokud se u Rolls-Royce zeptáte „Kolik to stojí?“, pravděpodobně si to nemůžete dovolit.
Vzhledem k tomu, že každý klient má odlišné nároky a nápady na zpracování, automobilka musí vytvářet nové techniky a postupy výroby – ať už jde o lakování, čalounění, práci se dřevem nebo integraci drahých doplňků, většinou hodinek na středovém panelu.
Klienti Rolls-Royce jsou navíc stejně konzervativní. Protože do vozu otiskli sami sebe, většinou si ho nechávají po dlouhou dobu. To automobilce zaručuje exkluzivitu a nízký počet aut dostupných na sekundárním trhu. Tím spíše budou zákazníci motivováni koupit si nový.
Střídmý přístup zachovává značka i co se týče designu. Dobře ví, že digitalizace rychle zastarává, proto se vyhýbá používání velkých obrazovek. Podle Jona Colbethe se majitelé rádi dotýkají fyzických tlačítek, což umocňuje dojem z kvalitního výrobku.
Okázalost přitom není na místě, což dokazují i různé doplňky, které automobilka nabízí. Zřídka kdy na nich najdete viditelné logo – a když, tak velmi malé. V tomto světě totiž není třeba si značkou něco dokazovat. Jde pouze o osobní zážitek.

Zdroj: Carscoops, Rolls-Royce, video: Rolls-Royce