Rolls-Royce slaví 100 let phantomu. Psal historii států a pomáhal králi rock’n’rolu
Rolls-Royce Phantom napříč historií vozil krále, generály, šejky, státníky i hudební hvězdy. První generace přišla na svět před 100 lety a designéři automobilky nyní všechny připomínají.
Automobily značky Rolls-Royce byly vždy ztělesněním vrcholného luxusu a zároveň povozy pro důležité osobnosti. Za svou stoletou historii to byl často právě model Phantom, který se zapsal do dějin světových i popkulturních. Letošní oslavy tohoto výročí automobilka okořenila několika skicami, které připomínají jednotlivé generace tohoto modelu.
Inspirací pro tento nápad se stala zakázka z roku 1910, kdy byl autor sošky Spirit of Ecstasy Charles Sykes požádán, aby vytvořil sérii olejomaleb zachycujících vozy Phantom v prostředích typických pro životní styl jejich majitelů. Autory moderních skic, které si můžete prohlédnout v galerii, jsou přímo současní designéři automobilky.
A kde že jsou ty dějiny? Začínají třeba u druhé světové války, kdy si polní maršál Bernard Law Montgomery – přezdívaný „spartánský generál“ – pořídil dva kusy phantomu III. generace jako jedinou výjimku ze svého asketického životního stylu. Měly vyjadřovat stálou přítomnost, nezlomnost a spolehlivost – jako zřetelný signál jeho vojákům, že s nimi zůstane i v nejtěžších chvílích.
V předvečer vylodění v Normandii v červnu 1944 použil jeden ze svých vozů Phantom k přepravě Winstona Churchilla, generála Eisenhowera i krále Jiřího VI. na plánovací schůzky Vrchního velitelství spojeneckých expedičních sil (SHAEF) v hrabství Hampshire. Po válce pak druhým vozem Phantom přepravoval předsedy vlád Kanady, Austrálie a Nového Zélandu.
O pár let později, v roce 1948, když se rodila IV. generace, objednal vévoda z Edinburghu princ Philip krátce po své svatbě s princeznou, později královnou Alžbětou II. nový vůz, který bude novomanžele vozit. Hotový vůz dostal jméno Mahárádža z Nábhá, stal se prvním phantomem IV a královské rodině slouží dodnes.
Phantom V sehrál roli dokonce při zrodu státu – jezdil v něm šejk Zájid bin Sultán Ál Nahján, zakladatel Spojených arabských emirátů. A dost pravděpodobně měl vliv i na každodenní život britských občanů: „Měřil 5,8 metru a ačkoliv neexistuje oficiální dokumentace, někteří historici se domnívají, že minimální rozestupy mezi britskými parkovacími automaty byly upraveny právě kvůli jeho rozměrům,“ uvádí automobilka Rolls-Royce.
Tuto generaci si oblíbily také rock’n’rollové hvězdy. Žlutý kousek s květinovými motivy je ikonickým vozem Johna Lennona a svůj phantom V měl i Elvis Presley, jehož vůz měl na zakázku zabudovaný mikrofon a psací soupravu ve výklopné loketní opěrce zadního sedadla. Líbil se i drůbeži, ale to se neobešlo bez úhony: „Když slepice, které chovala jeho matka, poškodily lak v barvě Midnight Blue tím, že klovaly do svých odrazů, nechal vůz přelakovat v odstínu Silver Blue, na kterém poškození nebyla tak patrná,“ stojí v tiskové zprávě.
Sedmá generace phantomu, která se začala prodávat na počátku 21. století, už vznikla pod taktovkou automobilky BMW. Stejně je na tom i ta současná, osmá, která se i v době elektromobility drží osvědčeného receptu – sametového motoru o důstojném objemu i počtu válců pod přední kapotou a hromady luxusu od čelního skla dozadu.
„Je to kulturní fenomén, který svět nejen reflektuje, ale i ovlivňuje. Od samého počátku je tento vrcholný model značky Rolls-Royce jednou z nejžádanějších odměn za úspěch a nápadný symbol mimořádného významu a prestiže. Především však slouží jako prostředek sebevyjádření a často se z něj stává jedinečné umělecké dílo. Tyto pozoruhodné příběhy a jimi inspirované výjimečné obrazy, které naši designéři vytvořili, poskytují fascinující pohled na obdivuhodný dosah modelu Phantom i na osobnosti a události, s nimiž se pojí,“ komentuje phantom Chris Brownridge, generální ředitel automobilky Rolls-Royce.

Zdroj info, foto, video: Rolls-Royce