Vypadá jako staré Porsche 911, ale stálo přes 140 milionů. Co je na něm tak zvláštního?
Šanci spatřit tento model dostane jen málokdo a příležitost ke koupi se naskytne snad jednou za život. Navíc jde o nejzachovalejší kus svého druhu.
Utratit za něco, co vypadá jako Porsche 911 z roku 1989, částku přes 140 milionů korun, se může zdát jako bláznovství, ale my na první pohled vidíme, že tohle není obyčejný produkt stuttgartské továrny. I když německý původ zůstal zachován. Pravděpodobně jste poznali, že se jedná o RUF CTR, jeden z 29 vyrobených exemplářů a pravděpodobně nejikoničtější model této značky. I tak je cena vysoká, ale věřte, že má své opodstatnění.
Model CTR představuje zlom v historii značky. Ukázal, že RUF umí vyrábět zakázkové vozy ve špičkové kvalitě a s výkony, před nimiž se musely sklonit i opravdové supersporty. Stal se mediální hvězdou. Zdobil titulní strany prestižních magazínů a sehrál hlavní roli ve firemním propagačním videu se Stefanem Roserem za volantem. Ale vezměme to postupně.
Vozy Porsche fascinovaly Aloise Rufa už od šedesátých let. V roce 1974 převzal mladou firmu, sídlící v německém Pfaffenhausenu, jeho syn Alois a v roce 1981 získala od Spolkového úřadu pro motorová vozidla oficiální certifikaci pro výrobu automobilů. Prvním počinem se stal model BTR, založený na rozsáhle přepracovaném Porsche 930. Na něm si automobilka vyzkoušela komplexní úpravy zejména pohonné soustavy s vlastnoručně navrženou manuální převodovkou.
Dalším projektem byl v roce 1987 právě RUF CTR (zkráceně Group C Turbo RUF), vycházející z modelu 911 Carrera 3.2. RUF použil standardní karoserii subtilnějších tvarů pro co nejlepší aerodynamiku. Tu ještě umocnil zahlazením dešťových kanálků a instalací optimalizovaných nárazníků i zpětných zrcátek z kompozitu. Když jsme u lehkých materiálů, hliníkové dveře a obě kapoty snížily hmotnost vozu o desítky kilogramů. Další důležitou úpravou bylo vytažení lemů pro instalaci 17palcových kol a přidání víčka nádrže pro doplňování oleje po vzoru modelu 911 z roku 1972.
Šestiválcový boxer byl do posledního šroubku rozebrán. Do útrob putovaly nové díly opatřené individuálním číslováním pro dokonalý přehled. Na přání RUF dodával vlastní šestistupňovou manuální převodovku. A to v době, kdy tovární Porsche 930 Turbo mělo o dva převody méně. Po přidání dvou turbodmychadel KKK s nastavitelným tlakem, vstřikování Bosch a celkovém naladění dosahoval vůz výkonu 345 kW a točivého momentu 555 Nm. Poté se technici vrhli na podvozek a silnější brzdy.
Výsledkem byla maximální rychlost 339 km/h dosažená na testovacím okruhu Volkswagenu Ehra-Lessien v Německu. Zde v roce 1987 vyhrál RUF CTR soutěž časopisu Road & Track, jehož fotograf dal vozu přezdívku Yellowbird. Ta mu už zůstala navěky. O dva roky později se vůz objevil v továrním propagačním videu, když s ním driftoval Stefan Roser. To je ale jen polovina toho, proč se tento konkrétní kus prodal za tak astronomickou částku.
Druhým argumentem byl jeho celkový stav. Bez nadsázky jde zřejmě o nejlépe zachovaný existující exemplář. Podle čísla podvozku sjel z výrobní linky jako 26. v pořadí. Zakoupil ho německý právník s vytříbeným vkusem. Vybral si žlutý lak, který dostalo jen devět aut. Dále si připlatil za odlehčené díly karoserie a ochranný rám v rámci paketu Leichtbau, skořepinová sedadla Recaro, rádio Blaupunkt a šestistupňovou manuální převodovku.
CTR většinu času trávilo v klimatizované garáži a ven se podívalo jen příležitostně. Rodnou zemi opustilo až v roce 2020, kdy putovalo k americkému sběrateli. Ten pokračoval v pečlivé údržbě, ačkoliv s vozem prakticky nejezdil. Dnes ukazuje počítadlo najetých 1673 kilometrů.
