Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Martinou Sáblíkovou: Nesnáším kolony

Michal Štěpanovský
Diskuze (41)
Trojnásobná nejlepší česká sportovkyně Martina Sáblíková neřeší roční období. Když sundala brusle, sedla si na kolo a získala další tituly mistryně republiky.

Hyperaktivní mladá žena řídí od osmnácti let a má ráda rychlost, ať již má obuty dlouhé nože, drží v ruce řídítka bicyklu nebo volant automobilu.

Do jaké kategorie řidičů se řadíte?

Myslím, že nezapřu sportovní geny. I když se výjimečně jedu jen tak projet a nikam nepospíchám, mám ráda svižnější způsob řízení. Je to asi dáno mou sportovní povahou.

Kolik kilometrů ročně najezdíte?

Na kole asi tak pět tisíc a v autě přibližně padesát. V tomhle případě nerozlišuju, zda řídím, nebo jsem jako cestující. Přesně to spočítáno nemám.

Jak vypadá váš pohled na cyklisty, když řídíte automobil?

Samozřejmě si umím představit, co prožívají, a tak se k nim snažím chovat tolerantně. I když jezdím ráda svižněji, nevylučuje to moji řidičskou ostražitost, ani když míjím nebo potkávám lidi na kolech.

Co vnímáte za řídítky bicyklu?

Tady je to už horší, protože jako cyklistka moc ohleduplnosti nezažívám. Snad to menší zlo jsou záměrně zapnuté ostřikovače, když projíždíte kolem nějakého auta. Horší je, pokud v prudkém klesání začne řidič zničehonic manévrovat napříč silnicí, a ještě člověku vynadá, když se mu snaží vyhnout. Nedávno mi dal šofér na křižovatce znamení, že bude odbočovat. Rozjel se však rovně a změnil směr až za dvacet metrů. Prý to dělá běžně. Já do něj naštěstí jen drcla, ale spadla jsem při tom na rameno tak, že jsem se bála o konec sezony. A ještě mi vynadal.

Nelákala vás nikdy jízda na motocyklu?

Ráda bych si ji vyzkoušela, ale mám to od trenéra zakázané. Mrzí mě to, ale chápu, že by případná nehoda mohla ohrozit moji kariéru. A já chci kromě zimních olympiád, které mám za sebou již tři, startovat příští rok v Riu de Janeiru na letních olympijských hrách. Proto si motorku zatím odepřu, abych něco nepokazila.

Které technické vychytávky současných aut vás oslovují?

Bezpochyby automat, tempomat, komfortní a vyhřívané sedačky. Všem těmto vymoženostem jsem už mnohokrát děkovala při dlouhých cestách

po závodech v rychlobruslení nebo cyklistice.

Proč nyní jezdíte nejmodernější verzí superbu?

Potřebuji výkonné auto, do kterého se vejde sportovní vybavení na rychlobruslení i cyklistiku včetně kola. Navíc se s ním dá pohodlně cestovat na dlouhých štrekách.

Jakou barvu vozu preferujete?

Mám moc ráda černou, ačkoliv teď jezdím bílým superbem. Ale to jenom proto, že auto s „mojí“ barvou nebylo aktuálně k mání. Mám ji však přislíbenou a těším se.

Před více než třemi roky jste se přiznala k rychlostnímu maximu 295 km/h. Platí stále tato hodnota?

Myslím, že se na ní v dohledné době nic nezmění. Neměla jsem od té doby možnost jet něčím podobně rychlým, než byla tehdy ta corvette v Německu.

Jste příznivcem rychlosti pouze vlastní, nebo ji obdivujte i v závodní podobě?

Hodně let fandím Valentinovi Rossimu. Na záběrech ze závodů MotoGP člověk vnímá obrovskou energii motorek a já mám rychlost ráda. Takže

doufám, že Vale získá letos desátý titul mistra světa.

Býváte za volantem klidná, nebo jsou věci, které s vámi zamávají?

Občas si ulevím i ostřejším slovem, ale rozhodně netropím žádné hysterické scény. Je fakt, že přímo nenávidím dopravní zácpy. Když například slyším v rádiu o nějakém takovém omezení na cestě, okamžitě volím za každou cenu jinou trasu.

Až tak?

Zajedu si klidně i sto kilometrů, ale musím pořád jet, a ne viset někde v koloně.

Soustřeďujete se v autě pouze na jízdu?

V žádném případě. Pokud nás jede víc, ráda si povídám se spolucestujícími. Jestliže řídím sama, zpívám si, ale mám u toho puštěné reproduktory tak hlasitě, abych sama sebe neslyšela.

Existuje něco, co byste chtěla za volantem zažít?

Už jsem si dvakrát vyzkoušela jízdu se sportovními auty na brněnském okruhu a ráda bych to zažila do třetice. Chtěla bych totiž zkusit řízení hodně

rychlého lamborghini.

Čísla Martiny Sáblíkové
50 000 kilometrů nacestuje ročně v autě
5000 kilometrů ujede za rok na kole
5000 metrů je nejdelší trať v rychlobruslení
295 km/h je nejvyšší rychlost, kterou v autě jela
220 koní je výkon jejího superbu
171 centimetrů měří
70 km/h představuje nejvyšší rychlost dosažená na kole
53 kilogramů váží
37 vítězství dosáhla v závodech Světového poháru
28 let (narozena 27. 5. 1987)
12 vyhraných Světových pohárů
12 titulů mistryně světa
12 titulů mistryně ČR v cyklistice
4 tituly mistryně Evropy
4 absolvované olympiády může mít za sebou v Riu de Janeiru 2016
3 ocenění Sportovec roku

Foto: Jiří Pekárek a Profimedia.cz

Michal Štěpanovský
Diskuze (41)
13. 7. 2015 19:39
Re: 5000km na kole
:-)
13. 7. 2015 12:03
Re: reklama
čoveče ty seš teda studnice moudrosti >:D Ano je to nebezpečný. Když ti tam vleze zajíc tak je to celkem problém. A co jako? Myslíš, že je lepší sedět celej život zavřenej doma a nedělat nic při čem hrozí úraz? Musím se ti ale přiznat, že ti závidím to auto, který zastaví ze 300 za 6 sekud. To máš co? Veyrona nebo F1? >:D
13. 7. 2015 11:57
Re: reklama
Prostě jen kvůli radosti z rychlosti. Není to o tom, že budeš někde rychlejc. ;-)
13. 7. 2015 09:53
A taky nesnáší...
..když ji předjíždí auto s dieselem. Jako všichni cyklisti a motoristi, to je normální. Bicykl je fakt nádherný i když pro mě karbon na rámy není, protože má mizernou odolnost a praská více zákeřněji než kovy. S motorkou má trenér pravdu. Znám z přímého okolí pár lehce zmrzačených, takže poslouchej trenéra ;-) .
13. 7. 2015 09:16
Re: 5000km na kole
Kecá, to je jasný že nemůže na plnou hubu říct že se ráno probudí, udělá kafčo, urazí pár piv, zajde na mušle, prospí se, večer vyrazí na kole na koupák, domů to veme oklikou aby se neřeklo a tak furt dokola. Dyk mu za to platěj, to na sebe nemůže prásknout.