Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s Ralfem Schumacherem: Bezpečnost na prvním místě!

Svět motorů
Diskuze (0)
Jedenáct roků strávil Ralf Schumacher ve formuli 1 a dalších pět let jezdil s cestovními vozy DTM. Nyní provozuje úspěšný tým formule 4.

Vyhlášení populární motoristické ankety Zlatý volant ozdobí vždy významný host. Německý jezdec byl jedním z letošních laureátů za celoživotní přínos motoristickému sportu.

Porovnal byste formuli 1 pod vedením Bernieho Ecclestona s tou, které nyní vládne americká firma Liberty Media?

Je obtížné to porovnávat. Každý ví, že Bernie ve své době odvedl fantastickou práci. Nyní jsme v období změn, formule 1 potřebuje nějaké úpravy a některé z nich už lidé z Liberty Media udělali. Pokud se podíváme na čísla návštěvnosti, opět stoupají, což je skvělé. Nejsem příliš detailně seznámen

s prací, kterou Liberty Media odvádí. Nezávodím, takže bych to ani nechtěl posuzovat.

Co si myslíte o systému ochrany hlavy pilota, kterému se přezdívá Halo nebo svatozář?

Souhlasím se zavedením čehokoliv, co zvýší bezpečnost pilotů. Pamatuji si, když se bezpečnost v oblasti hlavy zvyšovala v mých dobách. Každý si stěžoval, že se mu zhoršuje výhled do stran kvůli vyšším bočnicím po stranách kokpitu. Poté se zaváděl systém HANS (ochrana hlavy a krku) a někteří hloupí jezdci, mezi které patřil Jacques Villeneuve, tvrdili, že to nepotřebujeme. Naštěstí to ale máme a zachraňuje to životy. Každý, kdo si na svatozář stěžuje, by měl nejprve přijít s vlastním lepším nápadem.

Čistě po stránce designu byste preferoval svatozář, nebo ochranný štít, který představil Red Bull?

Nebyl jsem u vývoje, takže o ochranném štítu příliš nevím, ale po stránce jezdcova výhledu z kokpitu to bylo asi problémové. Svatozář ale zachraňuje

životy, takže bych se o vzhled vůbec nestaral.

Bernie Eccelestone a bývalý mistr světa Nico Rosberg nedávno nezávisle na sobě prohlásili, že by formule 1 měla v budoucnu přejít k elektromotorům. Souhlasíte s tím?

Všichni chápeme, že vzhledem k našemu životnímu prostředí se musí řada věcí změnit, to je jasné. Formule E je něco jako první krok a já si na ni nechci stěžovat, protože se jedná o dobrý nápad. Pokud se ale podíváte na všechny generátory a baterie, jestliže se zaměříte na to, jak se získávají

všechny nezbytné materiály pro baterie, uvědomíte si, že nazývat formuli E zelenou by bylo velmi ambiciózní. Pro mě osobně to není finální řešení. Jednoho dne tady ale bude něco jiného, možná že časem už nebudeme využívat spalovací motory. Jednu z cest by mohl představovat i vodík. Formule 1 tady vždy bude mít své místo a bude se postupně stále přetvářet. Změny ovšem čekají i elektrickou formuli E, také tam bude postupovat technologie

kupředu.

Lákalo by vás vyzkoušet si monopost pro sezonu 2019?

Loni jsem byl po dlouhé době na Hockenheimu a musím říct, že auta podle mě vypadají velmi komplikovaně. Z inženýrského pohledu jsou současné vozy úžasné, ale optikou fanoušků to není to pravé. Finanční náklady jsou navíc obrovské, monoposty by měly být znovu jednodušší. Když vidím všechna aerodynamická udělátka, to není správné.

Takže je současná formule 1 z hlediska aerodynamických řešení a pohonných jednotek příliš komplikovaná?

To byla vždy. Nyní se ale vyvinuly příliš složité systémy, které stojí spoustu peněz. Diváky nezajímají, protože ze své pozice je stejně nemohou ocenit.

Liší se současná generace pilotů formule 1 od té vaší?

Řekl bych, že jezdci v současnosti musí více pracovat s taktikou. Navíc mají řadu dalších možností tréninku, které naše generace neměla.

Bude v roce 2019 boj o titul záležitostí mezi Sebastianem Vettelem a Lewisem Hamiltonem, nebo se do souboje zapojí někdo další?

Bude to každopádně tvrdý souboj mezi nimi dvěma. Rozhodně bychom neměli podceňovat Red Bull, který nyní možná disponuje konkurenceschopnějšími pohonnými jednotkami. Na tratích, kde příliš nezáleží na výkonu, byl vždy velmi silný. Má velmi dobré aerodynamické balíčky a jeho vozy pilotují dva skvělí jezdci, i když jeden z nich bude letos o něco méně zkušený (Pierre Gasly).

Velkou část kariéry jste ve formuli 1 strávil u stáje Williams, která má za sebou velmi špatnou sezonu 2018. Jaký je váš názor na situaci uvnitř týmu?

Už je to velmi dávno od dob, kdy jsem za Williams závodil. Tehdy to bylo v čase spolupráce s BMW a po odchodu bavorské značky zažívá proměnlivá období. Výkonnost však většinou bohužel spíše klesá. Je smutné něco takového sledovat, protože když jsem k týmu přišel, patřil k nejlepším ve startovním poli. Je to velká škoda pro zakladatele Franka Williamse, pro jeho tým bude velmi obtížné vrátit se zpět na čelní pozice,

navíc bez silné automobilky a vysokého rozpočtu v zádech. Doufám, že budou mít lepší sezonu, ale nevypadá to dobře.

Za Williams budou letos závodit nováček George Russell a navrátilec Robert Kubica. Co očekáváte od polského pilota vzhledem k těžkému zranění jeho pravé ruky?

Myslím si, že by Roberta nebrali, kdyby nedokázal dělat svoji práci. Totéž platí pro Russella. Problémem současné formule 1 je to, že pokud máte pomalý vůz, talent je vám k ničemu. Porážet totiž můžete jen svého týmového kolegu.

Domníváte se, že je nějakým způsobem možné docílit toho, aby o pódiová umístění mohly pravidelně bojovat i týmy ze „zbytku světa“?

Tvrdím, že ani se zavedením rozpočtového stropu by to nebylo možné. Taková situace bývala ve formuli 1 vždy. Pokud se budete snažit kontrolovat náklady, nejlepší si najdou jiné cesty, jak se udržet na špici. Zastavit tovární tým je velmi obtížné, pouze Red Bullu se to po určitou dobu dařilo.

Které odvětví motorsportu kromě formule 1 v současnosti nejvíce sledujete?

Líbí se mi MotoGP. Pokud ale mám být naprosto upřímný, nejvíce vzrušující disciplínou jsou pro mě motokáry. Až do poslední zatáčky se může stát

naprosto cokoliv, což ostatně platí i pro MotoGP. Obdivuji také jezdce rallyekrosu, protože jejich sport je hodně nebezpečný.

Bavíme-li se o jiných sériích, mluvme také o DTM, kde jste strávil několik let. Tento šampionát čeká v roce 2019 zajímavá sezona bez Mercedesu, jehož místo zaplní Aston Martin. Jak vidíte budoucnost?

V první řadě musím říct, že rozhodnutí Mercedesu odejít z DTM (trojcípá hvězda opustila šampionát kvůli vstupu do formule E) bylo absolutně špatné.

Jako německá značka by měl respektovat a podporovat DTM, protože v této zemi je to jedna z nejdůležitějších sérií. Samotné DTM prošlo modernizací a auta budou pohánět přeplňované motory. Sezona bude klíčová, protože situace šampionátu není jednoduchá. Aston Martin si vybral tým HWA, o němž můžu z vlastní zkušenosti říct, že je špičkový. Díky létům zkušeností má veškeré potřebné know-how.

Syn David nedávno získal své první stupně vítězů v asijské formuli 3 a nyní ho čeká finále této série. Jaké máte s Davidem plány do budoucna?

Uvidíme. Pravděpodobně bude závodit v Evropě v mém týmu (Ralf Schumacher je zakladatelem stáje US Racing).

Synovce Micka čeká premiérová sezona ve formuli 2 a zároveň se stal členem jezdecké akademie Ferrari. Uvidíme ho jednou ve formuli 1?

Mick (syn Ralfova bratra Michaela) v loňské sezoně celkovým vítězstvím v evropské formuli 3 prokázal, že na to má. Nyní otevírá novou kapitolu, bude

to pro něj všechno nové, a to včetně tratí. Začne se drápat nahoru, má totiž talent.

Jakým řidičem je Ralf Schumacher v civilu?

Pravidla jsou pro každého stejná. Snažím se být na silnici rychlý, ale limity překračuji maximálně o deset kilometrů v hodině. Rád řídím SUV, mám v nich lepší přehled a jsou pro mě komfortnější.

Na kterého z týmových kolegů nejraději vzpomínáte?

Měl jsem velmi dobrý vztah s Jensonem Buttonem. S Juanem Pablem Montoyou to bylo v týmu trochu složitější, mimo závodní dráhu to je ovšem velmi milý člověk.

Ralf Schumacher

  • Narozen: 30. 6. 1975
  • Debut F1: Austrálie 1997
  • Starty: 180
  • Vítězství: 6
  • Stupně vítězů: 27
  • Body: 329
  • Km na 1. místě: 1937
  • Km v F1: 44 292
  • Úspěchy: 4. v MS formule 1 (2000 a 2001), 8. v DTM (2011), vítěz formule Nippon Championship (1996)

Autoři: Michal Štěpanovský, Jiří Šlégl

Svět motorů
Diskuze (0)

Doporučujeme