Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Rozhovor s ředitelem Rallye Dakar Davidem Casterou: Splňte si sny

Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Rallye Dakar navštívila Českou republiku, aby její zástupci představili ročník 2025. V jejich čele figuroval David Castera, který po roce opět odpovídal na otázky Světa motorů.

Charismatický třiapadesátiletý Francouz mluvil půldruhé hodiny k shromážděným českým účastníkům, kteří se chtějí začátkem ledna 2025 postavit na start slavného Dakaru. Následně se věnoval rozhovoru s námi.

V jaké fázi jsou přípravy na příští ročník?

Pokračují dobře. Máme už kompletně připravené všechny trasy. Už od začátku roku jsme na tom pracovali i s pomocí Google Maps. Pak jsme se vydali do terénu a všechno kontrolovali a ověřovali. Teď je všechno připravené, už jsme v organizační fázi získávání povolení.

Co se vám z posledního ročníku osvědčilo?

Dvoudenní speciálka 48 Chrono. To bylo něco, co nám umožnilo se vrátit k původní myšlence soutěže, kdy nikdo nedělal rozdíly, zda jste profesionální jezdec nebo amatér. Všichni dobrodruzi se sešli kolem ohně, u jídla a povídali si. Sdíleli společně zážitky a to je důležité.

Do jaké míry vás ovlivňují názory, které jste slyšel na prezentaci v Praze?

Vždycky se snažím mluvit s jednotlivými účastníky, vyslechnu si je a ptám se na jejich názory. Mluvil jsem o úspěchu 48 Chrono, ale nebylo při ní všechno správné. Spousta kamionů, ale i posádek osobních vozů měla velké problémy, slyšeli jsme to tady. Auta a kamiony navíc často dojížděly za tmy, což by se teď nemělo stávat. Proto jsme pro příští ročník přemístili dvojetapu a kamionům vytyčili odlišnou trasu.

Jaké máte osobní zkušenosti, když jste byl také v bivaku?

Byly tři tisícovky lidí z padesáti zemí a nikde nebyl někdo sám. Všude menší nebo větší skupinky lidí, kde si měli co říci. Byl to protipól osamění, které zažívají účastníci na trati. Chvílemi jsem si představoval, jaké to asi bylo dříve.

Myslíte za doby zakladatele Rallye Dakar Thierryho Sabina?

Strašně lituju, že jsem se s ním nepoznal. Je mi skutečně líto, že jsem ani jako závodník nezažil Dakary, které dělal. Byla by to obrovská zkušenost. Thierry sice nevymyslel dálkové soutěže, ale vymyslel spoustu jiných závodů. Samozřejmě, nemůžeme dělat všechno, jako před čtyřiceti lety, kdy Thierry žil, musíme se přizpůsobit současné době.

Video se připravuje ...

Miloval Afriku a snažil se něco udělat pro její obyvatele.

A nejenom tento kontinent. Dnes slýchám, jak by byl nadšený z myšlenky projet Ameriku od severu k jihu, ale to byl přece jeho nápad. Určitě by ho uskutečnil, kdyby předčasně neodešel. Také se neví, že Thierry byl velký tvrďák. Nemilosrdný, kdo vládl železnou rukou a lidé ho zase neměli tak rádi. Dnes v něm vidíme legendu, ale nebylo to vždy tak jednoznačné.

Z čeho tak usuzujete?

Mám přítele, který se se podílel na organizaci čtyřiceti ročníků Rallye Dakar. Tento člověk znal Sabina dlouho a přivedl ho na myšlenku pořádat tuto soutěž. Takže díky němu jsem v posledních letech měl možnost trochu lépe pochopit a poznat osobnost Thierryho. Nebyl to vždy jen idol.

MotoGP a formule 1 jdou cestou placených TV stanic, ale Dakar ne. Dáváte přednost propagaci před ziskem?

Formule 1 a MotoGP jsou ve srovnání s námi opravdu velcí hráči. Kdybychom se pokoušeli jít jejich cestou byznysu, riskovali bychom, že nakonec nebudeme vidět vůbec. Pro nás je tedy lepší spokojit se s veřejnými televizními kanály a jít spíš touhle cestou.

Jezdíte v civilu raději autem, nebo na motocyklu?

Však víte, že jsem velký fanoušek do motorek, ale celkově jsem velký konzument sportovního obsahu. Když to porovnám, tak u MotoGP neusnu nikdy, u formule 1 vždycky.

Jaká je ve Francii hierarchie motoristických sportů?

Převládá formule 1 a MotoGP, ale naštěstí také hodně táhnou osobnosti. V tomto směru udělali hodně práce Sébastien Loeb i Sébastien Ogier, kteří díky titulům mistrů svět i jiným závodním aktivitám při táhli pozornost fanoušků také k jiným motoristickým závodům.

Souhlasíte, že Sébastien Loeb je nejvšestrannější závodník?

Ano, takhle jak to říkáte, s tím musím souhlasit.

Jak se rozrostl pracovní štáb pro Rallye Dakar?

Hodně práce se změnilo s příchodem tabletů a IT technologií, takže tady nám přišli noví lidé. Musím říct, že za poslední dva tři roky už máme notebooky v podstatě bez chyb. Díky práci na itinerářích s využitím tabletů jsme se museli výrazně profesionalizovat na online systém.

Jak je reálné, aby se člověk stal členem vašeho organizačního štábu?

Pracujeme s řadou lidí různých národností – Italy, Španěly, Argentinci, Belgičan. Nejenom s Francouzi. Mně je národnost lhostejná. To, co já hledám, jsou schopnosti. Může se nám kdokoliv ozvat, zjistíme, co máme společného a potom uvidíme, co se dá dělat.

Motorkáři říkají po zkušenostech v kamionu nebo automobilu, že se rádi vrací za řídítka. Co si mo tom myslíte?

Je to míněno tak, že nechtějí jezdit v autě nebo v kamionu, protože mají rádi svoji svobodu. Je to svým způsobem styl života. Sám když mám chuť prostě vypadnout, tak si jednoznačně sednu na motorku.

Jak vidíte budoucnost Dakaru?

Saúdská Arábie má pořád co nabídnout. Jedinou myšlenkou, s níž si pohráváme, je možnost rozšířit Dakar do okolních států. Testujeme také nové technologie. Možností je několik – vodík, baterie a různé hybridy. Je to ovšem mnohem těžší, než jsme si mysleli, protože ani svět není ohledně budoucnosti jednotný. Příštím krokem ke snížení emisní stopy Dakaru však rozhodně budou biopaliva a ta syntetická.

Co byste vzkázal českým fanouškům, kteří sledují Dakar v Česku, nebo se chystají do Saúdské Arábie?

Připravili jsme opravdu krásný ročník, kde je všechno. Určitě nebudou zklamaní. Tak zůstaňte u obrazovek a sledujte nás. Jde nám o to, aby ti, co jsou na startu, měli své sny. A ti, co je sledují, aby byli pořádně vzrušení a nadšení.

Rallye Dakar 2025

  • 47. ročník se pojede pošesté v historii v Saúdské Arábii, od 3. do 17. ledna. 
  • Trať povede z Biši do Šubajtá. Začne prologem a následovat bude 12 etap, 48 Chrono je dvoudenní.
  • V bivaku 48 Chrono nebudou mechanici. Motocyklisté budou mít jeden a půl hodiny na opravy, auta a kamiony celou noc. Jen s materiálem a díly, které budou mít u sebe. 
  • V 80 procentech etap bude 400 až 500 kilometrů měřených úseků.
  • Během soutěže bude pět takzvaných smyček, kdy budou etapy startovat i končit v jednom místě. 
  • V pěti etapách budou mít motocykly a automobily (včetně kamionů) odlišné tratě.

David Castera

  • Rodák z francouzského Bordeaux (18. listopadu 1970) odstartoval devětkrát na Rallye Dakar. V letech 1994 až 1998 na motorce (BMW a Yamaha), v roce 1997 skončil třetí.
  • V sezonách 2016 až 2019 závodil jako navigátor v automobilu. Třikrát s Cyrilem Despresem (Peugeot) a jednou se Stéphanem Peterhanselem (MINI). V ročníku 2017 dojeli s Despersem třetí.
  • Od roku 2005 do 2015 působil jako sportovní ředitel Rallye Dakar, od ročníku 2019 povýšil na ředitele soutěže.
Michal Štěpanovský
Diskuze (0)

Doporučujeme