Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Dacia Sandrider
Dacia Sandrider
Dacia Sandrider
Dacia Sandrider
46 Fotogalerie

Dacia představila prototyp na Dakar 2025 pro Loeba a al-Attíju

Ondřej Šámal

Rumunská automobilka se začátkem příštího roku zařadí do poměrně exkluzivního klubu. Chystá se totiž na jeden z nejnáročnějších motoristických podniků v podobě legendárního Dakaru. A rovnou s hvězdnou sestavou.

Z kdysi vysmívané značky se Dacia pod Renaultem vyhoupla mezi největší hvězdy uplynulých let. Vždyť například její hatchback Sandero dlouhodobě patří mezi nejprodávanější auta v Evropě, přičemž loni byl druhý za elektrickou Teslou Y. Narůstající sebevědomí rumunskou automobilku vystřelilo také mezi oficiální účastníky Dakaru.

Na následující ročník, který odstartuje začátkem roku 2025, si Dacia připravila vlastní speciál Sandrider, inspirovaný konceptem Manifesto z předloňského roku. Vůz kategorie Ultimate T1+ má spartánsky navrženou karoserii s aerodynamickou kapotou se skoseným tvarem. Horní část palubní desky kryje antireflexní lak. Tahle vychytávka původem z leteckého průmyslu zlepšuje viditelnost nejen proti sluníčku.

Technické údaje Dacie Sandrider
Motor3.0 V6 biturbo
Výkon 265 kW při 5000 ot./min
Točivý moment539 Nm při 4250 ot./min
Pohon 4x4
Převodovkašestistupňová sekvenční
Zdvih odpružení350 mm
Vnější rozměry 4140 x 2290 x 1810 mm
Rozvor3000 mm
Přední/zadní převis590/550 mm

Pro start v těch nejnáročnějších podmínkách, do kterých vedle Dakaru počítáme též šampionát World Rally-Raid Championship (W2RC), jehož se Dacia Sandrider také zúčastní, má speciál zesílenou konstrukci pomocí konsolidovaného rámu a nárazníků, lehké, ale pevné karoserie z uhlíkových vláken a dvojitého vahadlového zavěšení.

O co nejvyšší komfort posádky se starají mimo jiné sportovní sedadla Sabelt s čalouněním s antibakteriálními látkami, které samoregulují vlhkost. Náhradní kola jsou nezakrytá pro snadnější manipulaci. Stejně tak má posádka přímý přístup k palubnímu nářadí, aniž by musela otevírat skříň s nářadím. Sandrider se také může pochlubit magnetickou zónou přímo ke kastli, která umožňuje rychle odložit upevňovací šrouby kol a zabránit tak jejich ztrátě v písku. Tento trik byl inspirován přímo zkušenostmi řidičů týmu.

Video placeholder
Dacia Sandrider • Dacia

Ten bude vskutku hvězdný. Sébastiena Loeba, devítinásobného mistra světa WRC, totiž doplní Násir al-Attíja, pětinásobný vítěz Dakaru a držitel bronzové medaile ve skeetu z Letních Olympijských her v Londýně v roce 2012. Dvojici mužů doplní Cristina Gutierrez Herrero, jež má za sebou osm účastí na Dakaru a vítězství ve Světovém poháru v cross-country rallye v kategorii T3 (2021).

Celková hmotnost vozu Sandrider byla proti srovnatelným prototypům snížena přibližně o 15 kg. Tohoto výsledku bylo dosaženo použitím lehčího trubkového podvozku, zbavením se všech nadbytečných částí karoserie a použitím karbonu. Konstruktéři také odstranili všechny ozdobné prvky a inženýři se rozhodli pro kompaktnější a lehčí motor. Pro optimalizaci trakce a dynamických vlastností bylo vpředu výrazně zvýšeno rozložení hmotnosti mezi přední a zadní částí vozu.

Navíc byl kladen zvláštní důraz na aerodynamiku, aby se snížila spotřeba paliva a zároveň se zvýšil výkon. Konstruktérům se podařilo snížit odpor vzduchu o 10 % a vztlak o 40 % oproti srovnatelným prototypům. V rámci své práce se zaměřili zejména na přívody vzduchu, které chladí motor.

Řízení tepla je v extrémních podmínkách Dakaru a dalších rallye klíčové. Pro udržení nízké teploty v kabině použili konstruktéři Dacie Sandrider antiinfračervené pigmenty přímo integrované do karbonových panelů karoserie vozidla. Na tento postup byl podán patent.

Motor sandrideru je poháněn syntetickým palivem dodávaným společností Aramco. Jedná se o jednoduché a cenově dostupné řešení, které snižuje jeho dopad na životní prostředí. Syntetická paliva vyvinutá společností Aramco kombinují obnovitelný vodík se sekvestrovaným CO2.

Video placeholder
Dacia Sandrider • Dacia