Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ruční brzdy jsou na ústupu. Už je používá méně než čtvrtina nových aut

David Bureš David Bureš 30. 9. 2020 • 06:17
16
49
Zobrazit náhledy (16)
Dacia Duster 1.0 TCe LPG Dacia Duster TCe 150 Techroad Dacia Duster TCe 150 Techroad BMW M2 Competition BMW M2 Competition BMW M2 Competition Mini JCW Cabrio Hyundai i10 1.0i SsangYong Tivoli 1.5 GDI Turbo Dacia Sandero Stepway Dacia Logan

Dacia je dnes už jedinou mainstreamovou značkou, která ve všech svých modelech nabízí ruční brzdu. Elektronická parkovací brzda už ale míří i do její nabídky.

Ruční brzda, pro jedny nástroj zábavy a „ozvláštnění“ jízdy, pro jiné prostě jen bezpečnostní prvek využívaný při parkování vozidla. Právě ta bezpečnostní funkce převažuje, a tak v posledních letech tradiční páková ruční brzda z moderních aut mizí a nahrazuje ji elektronické řešení, tzv. tlačítková parkovací brzda.

Trend potvrzuje i průzkum britské společnosti vyhledávání prodávaných automobilů CarGurus, z něhož vyplývá, že jen 24 % dnes nabízených ve Velké Británii je vybaveno klasickou ruční brzdou. Výzkum sledoval nabídku 33 mainstreamových i prémiových značek, dobře známých také z českého prostředí. Jedinou výjimkou byly Vauxhall (u nás Opel) a MG, které u nás nepůsobí. Výsledky tak víceméně odpovídají i českému prostředí.

Nabídka aut s ruční brzdou se tudíž podle výzkumu zužuje, před rokem mělo „ručku“ ještě 30 % sledovaných modelů. Během uplynulého roku se totiž klasické páky ve prospěch tlačítka zbavily i třeba BMW řady 1 a řady 3. Nissan Juke nebo Peugeoty 208 a 2008 pak mají nově páku už jen u hůře vybavených stupňů výbavy.

Dnes už tak třeba Alfa Romeo, DS, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Mercedes-Benz, Porsche a Volvo na trhu vůbec nemají automobil s ruční brzdou. Naopak jediná Dacia zatím stále nabízí ruční brzdu ve všech svých modelech. I do její nabídky ale pomalu míří parkovací brzda, dostanou ji nové Sandero i Logan.

Ruční páková brzda tudíž dnes už zůstává jen v levných automobilech, nebo naopak sportovních, kde řidiči dodává pocit spojení s vozidlem – a také možnost snazšího vyvolání smyku. I proto ji třeba pořád má BMW M2, Mazda MX-5 nebo Toyota GT86/Subaru BRZ.

Důvodem tohoto trendu je fakt, že elektronické řešení má podle výrobců aut množství výhod. Kompaktní tlačítko místo páky uvolní prostor na středovém tunelu, což pomůže designu i komfortu – uvolnění místa vytvoří prostor třeba pro nějaké odkládací místo. Navíc na toto řešení jsou navázány další funkce, jako je třeba asistent rozjezdu do kopce. Tlačítko je navíc i bezpečnostní prvek, třeba u vozů VW Group jím může spolujezdec nouzově zastavit vozidlo, v případě kolapsu řidiče. U ruční brzdy by se takové auto leda dostalo do smyku.

I proto autoři výzkumu z CarGuys naznačují, že do budoucna zmizí ruční brzda i z dalších aut. Zůstat by tak mohla jen v nejlevnějších autech na trhu nebo naopak ve sporťácích. Do budoucna se tak klidně může stát historickým prvkem, který najdeme už jen v ojetinách.

Související články

Témata
Avatar - palix
2. 10. 2020 20:56
Re: Nouzové tlačítko
Veď práve - viem, ako moja ručná funguje, preto ju používam pri parkovaní a zastavení v kopci ;-).
Problém je, že dnes už nie je možné kúpiť auto, ktoré by nemalo rôzne asistencie = potom mnohí platíme za veci, ktoré vlastne ani nechceme. Samozrejme súhlasím, že je potrebné vedieť ako rôzna asistencia funguje a ak to otravuje, tak je to potrebné vedieť aj vypnúť.
2. 10. 2020 08:46
Re: Nouzové tlačítko
Ale to predsa nie je o spoliehani sa na asistentov. Ale ked uz v aute nieco take mam, je dobre vediet ako to funguje predsa. A spoliehat sa na seba mozes nadalej kolko len chces.
Avatar - palix
1. 10. 2020 19:57
Re: Nouzové tlačítko
Až tak ma neteší tá moja elektronicka ručná (kľudne by som privítal klasickú manuálnu), ale doteraz som jazdil autami, ktoré nemali zďaleka také systémy, takže som zvyknutý jazdiť podľa svojej hlavy a nespoliehať sa na techniku. Som naprogramovaný tak, že ak niečo pokašlem, tak to nedopadne dobre - moje "algoritmy" neobsahujú niečo ako - "veď ťa asistent zachráni..."
Moje auto má len 1 jazdný režim, ktorý plne ovládam (žiadny šport, ECO...). Samozrejme spoľahnúť sa na dobrý podvozok je niečo iné - preto nejazdím napríklad na Rapide a podobných konštrukčne lacných autách.
Predpokladám, že aj keby auto malo ručnú brzdu, ktorá ho ubrzdí, tak ja nebudem mať spolujazdca, ktorý bude vedieť, že je to možné spraviť, alebo práve bude spať, hrať sa na mobile... Dávam prednosť predvídavej jazde pred zachraňovaním sa z krízových situácii.
1. 10. 2020 14:16
Re: Nouzové tlačítko
V tom pripade ta tvoja elektronicka brzda nie je regulernym bezpecnostnym systemom, ale rovnaka nakopavacka ako na tom spomenutom mercedese vyssie a nie je to nic z coho by si sa mal tesit.
Avatar - palix
1. 10. 2020 13:20
Re: Nouzové tlačítko
Ak moju ručnú zatiahnem a držím, tak brzdí chvíľu zadnými a potom ich povolí (mohla by radšej podržať). Je to ale Mazda a tá robí veci trochu ináč :-) (na moju všeobecnú radosť). Predpokladám, že dôvodom bolo nejakým spôsobom nahradiť manuálnu ručnú brzdu. Nie je to "dokonalé", ale celkom to funguje. Samozrejme manuálnu ručnú to nenahradí, na to tej elektronickej chýba cit a rýchlosť.
Na druhej strane v dnešnej dobe, keď už pomaly nepadá sneh a parkoviská sú uzavreté, alebo strážené... už ani nie je miesto, kde by sa dalo nejako "driftovať". Ak náhodou raz dostanem na niečo podobné chuť, tak si kúpim nejaké staršie BMW, alebo Mazdu MX5 :-).

Kedysi dávno som videl jedného experta driftovať na parkovisku... Čisto náhodou vbehol pri bočnom pohybe do kanála (pod úrovňou povrchu)... Auto nadskočilo, náprava sa neprirodzene vyklonila a auto bolo v ... Celkom nepríjemná a poučná skúsenosť.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku