Ruský offroad UAZ Patriot prošel faceliftem. Dostal hlavně vyspělejší techniku
První UAZ Patriot spatřil světlo světa před dlouhými třinácti lety. I tak jde o aktuálně nejmladší model, který opouští linky Ulyanovského automobilového závodu. A na rozdíl od jiných výrobců je tento offroadový stroj vylepšován pravidelně každým rokem.
A nepočítáme-li výraznější změny v letech 2014 a 2016, zůstává design automobilu takřka totožný. V průběhu let se Patriot dočkal nových svítilen, přepracované přední mřížky či palubní desky v interiéru. S nejnovější aktualizací přijíždí model v nové modré barvě a přepracovaným designem osmnáctipalcových kol. Novinkou je i expediční paket, jehož součástí je naviják, střešní nosič či offroadové pneumatiky. Od března příštího roku lze párovat motor také se čtyř- či pětistupňovou samočinnou převodovkou.
Uvnitř se omlazovací procedura projevila jen minimálně. Novinkou jsou madla na sloupcích pro lepší nastupování do obou řad, zapracovalo se také na odhlučnění motoru a hluku od podvozku pomocí dodatečné izolace.
To nejdůležitější se ale odehrálo pod kapotou, kde se nově objevuje 2,7litrový zážehový čtyřválec s výkonem 111 kW (150 k) a 235 newtonmetry točivého momentu. Jde vlastně o inovací pohonné jednotky, kterou najdeme v užitkovém modelu UAZ Profi. Facelift tak přináší o 11 kW více výkonu a také o 18 newtonmetrů bohatší točivý moment. Nové jsou písty, hlavy válců, ale třeba i tepelně odolné výfukové ventily.
Velkou změnou je i to, že maxima točivého momentu dosahuje motor již při 2650 otáčkách, zatímco doposud tomu tak bylo při 3900 otáčkách. Patriot slibuje ničím neohrožené cestování zhoršeným terénem, kterému je uzpůsobeno i zpřevodování standardní pětistupňové manuální převodovky, která posílá sílu na všechna čtyři kola.
Patriot se díky novinkám stává použitelnějším nástrojem i pro běžné silnice. Byť váží nemalých 2,1 tuny, na stovce je za vcelku rozumných 12,7 sekundy, zatímco předchůdce tuto disciplínu zvládal za 20 s.
UAZ reagoval na stížnosti majitelů a vylepšil chod manuální převodovky, u které byly kritizovány dlouhé dráhy a nepříjemné vibrace. Další novinkou zděděnou od modelu Profi je vylepšená přední náprava a vyspělejší tlumiče, aby byla jízda ještě pohodlnější. UAZ dokonce tento prvek nabídne i pro starší Patrioty. Celkově bylo cílem techniků naladění auta na měkčí a pohodlnější notu.
Někteří už měli možnost omlazený Patriot řídit a všechny výše popsané změny si pochvalují. Našla se však i slabá místa. Výrazné jsou i nadále náklony karoserie a Patriot se neřídí příliš jistě na mokrých silnicích. Stejně tak by se dal ještě vylepšit interiér, kterému i nadále dominují bytelné, ale tvrdé plasty. Při testování si redaktoři všimli také nedostatečného těsnění zavazadlového prostoru, do kterého se dostávala voda a nečistoty.