Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Ruský offroad UAZ Patriot prošel faceliftem. Dostal hlavně vyspělejší techniku

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
V souvislosti s čistokrevnými ruskými offroady se vám jako první jistě vybaví Lada Niva. UAZ Patriot je však neméně schopný stroj, který navíc čerstvě prošel faceliftem.

První UAZ Patriot spatřil světlo světa před dlouhými třinácti lety. I tak jde o aktuálně nejmladší model, který opouští linky Ulyanovského automobilového závodu. A na rozdíl od jiných výrobců je tento offroadový stroj vylepšován pravidelně každým rokem.

A nepočítáme-li výraznější změny v letech 2014 a 2016, zůstává design automobilu takřka totožný. V průběhu let se Patriot dočkal nových svítilen, přepracované přední mřížky či palubní desky v interiéru. S nejnovější aktualizací přijíždí model v nové modré barvě a přepracovaným designem osmnáctipalcových kol. Novinkou je i expediční paket, jehož součástí je naviják, střešní nosič či offroadové pneumatiky. Od března příštího roku lze párovat motor také se čtyř- či pětistupňovou samočinnou převodovkou.

Uvnitř se omlazovací procedura projevila jen minimálně. Novinkou jsou madla na sloupcích pro lepší nastupování do obou řad, zapracovalo se také na odhlučnění motoru a hluku od podvozku pomocí dodatečné izolace.

To nejdůležitější se ale odehrálo pod kapotou, kde se nově objevuje 2,7litrový zážehový čtyřválec s výkonem 111 kW (150 k) a 235 newtonmetry točivého momentu. Jde vlastně o inovací pohonné jednotky, kterou najdeme v užitkovém modelu UAZ Profi. Facelift tak přináší o 11 kW více výkonu a také o 18 newtonmetrů bohatší točivý moment. Nové jsou písty, hlavy válců, ale třeba i tepelně odolné výfukové ventily.

Velkou změnou je i to, že maxima točivého momentu dosahuje motor již při 2650 otáčkách, zatímco doposud tomu tak bylo při 3900 otáčkách. Patriot slibuje ničím neohrožené cestování zhoršeným terénem, kterému je uzpůsobeno i zpřevodování standardní pětistupňové manuální převodovky, která posílá sílu na všechna čtyři kola.

Patriot se díky novinkám stává použitelnějším nástrojem i pro běžné silnice. Byť váží nemalých 2,1 tuny, na stovce je za vcelku rozumných 12,7 sekundy, zatímco předchůdce tuto disciplínu zvládal za 20 s.

UAZ reagoval na stížnosti majitelů a vylepšil chod manuální převodovky, u které byly kritizovány dlouhé dráhy a nepříjemné vibrace. Další novinkou zděděnou od modelu Profi je vylepšená přední náprava a vyspělejší tlumiče, aby byla jízda ještě pohodlnější. UAZ dokonce tento prvek nabídne i pro starší Patrioty. Celkově bylo cílem techniků naladění auta na měkčí a pohodlnější notu.

Někteří už měli možnost omlazený Patriot řídit a všechny výše popsané změny si pochvalují. Našla se však i slabá místa. Výrazné jsou i nadále náklony karoserie a Patriot se neřídí příliš jistě na mokrých silnicích. Stejně tak by se dal ještě vylepšit interiér, kterému i nadále dominují bytelné, ale tvrdé plasty. Při testování si redaktoři všimli také nedostatečného těsnění zavazadlového prostoru, do kterého se dostávala voda a nečistoty.

Stanislav Kolman
Diskuze (2)
Avatar - chetoos
3. 11. 2018 18:10
UaZ
Inovovaný patriot je jasným důkazem toho, že co je dobré se nemusí měnit. Ačkoli technika pochází dávných let a je celkem rustikální. Tak se jedná o spolehlivé auto, s levným a nenáročným servisem. Jízdní vlastnosti v terénu perfektní a i se starou karoserií se dají díky lehkým retuším udělat divy. Moc pěkné.
Avatar - Beefcake
2. 11. 2018 17:32
UAZ
Symaticky stroj, hoci zase s muchami ruskeho typu.
"V souvislosti s čistokrevnými ruskými offroady se vám jako první jistě vybaví Lada Niva" - no to hej, bez uzavierky napravy, ci nejakej jej elektronickej nahrady >:-[]