S emisemi se podvádělo prý i v Evropě. VW: není jisté, že je to nelegální
Medializace emisního skandálu Volkswagenu je v posledních týdnech skutečně extrémní a nesrovnatelná snad s ničím v nedávné minulosti. Trable Toyoty se samovolnou akcelerací a airbagový průšvih Takaty nevyjímaje. Díky tomu je v USA další vývoj vcelku předvídatelný. Otázkou spíš zůstává, jak bouřlivý průběh tam ještě budou mít soudní spory, popřípadě vyjednávání o výši pokuty s poměrně nekompromisní agenturou EPA. Ostatně analytici Credit Suisse odhadují, že celá aféra bude Volkswagen stát něco mezi 23 až 78 miliardami euro.
Jak se budou věci vyvíjet v Evropě, o tom se ale zatím moc nemluví. Mrtvého brouka v tomto ohledu hraje nejen VAG, ale i evropský establishment. Obě strany asi dobře vědí, že sypat další písek do notně skřípajícího soukolí jednoho z motorů evropské ekonomiky není ani pro jednu stranu úplně žádoucí a lze očekávat, že se vše v tichosti zamete pod koberec. Maximálně za doprovodu nesmělého "tytyty", popřípadě překryje třeba nějakou uprchlickou tématikou.
Volkswagen zatím tvrdí, že, chudák, sám neví, zda jeho vozy švindlovaly i v evropských testech. Připouští sice, že motory EA189 byly upraveným softwarem vybaveny a že s nimi v Evropě jezdí osm milionů aut, to ovšem údajně ještě neznamená, že auta při testech podváděla. Zatím je prý tato možnost pouze "teoretická". Mluvčí Volkswagenu řekl Autocaru, že "software použitý v některých dieselových vozidlech mohl teoreticky detekovat probíhající zkoušky a ovlivnit emisní strategii". Zda tomu tak opravdu bylo, je prý teď předmětem vnitřního šetření.
Pokud přemýšlíte, zda si VW dělá legraci, pak asi nebudete věřit vlastním očím poté, co si přečtete, že ten samý mluvčí dodává, že "není jisté, zda tato funkce může být podle evropských standardů považována za odpojovací zařízení". To jako vážně? S ohledem na kauzy jako "pomazánkové máslo" to vyznívá dost groteskně. A co na to úřady? Mlčí... Přitom by neměly, protože i kdyby nad znečišťováním v rámci dobrých vztahů velkoryse mávli rukou, na "čisté nízkoemisní" vozy nabalilo obrovské množství všelijakých úlev a dotací a i za předpokladu, že je to celé jen "teorie", by asi bylo vhodné promýšlet a veřejně prezentovat mechanismy vracení těchto finančních pobídek. O peníze jde totiž vždycky až na prvním místě.