Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-3: Po sedanu se vrátí i kombi a kabriolet

Saab
Saab
Saab
Saab
39 Fotogalerie
Aleš Dragoun
Diskuze (24)
Saab pod křídly NEVS sice vyrábí kusově, ale žije. Plány má navíc smělé, po sedanu chce uvést zpět na trh i kombi a kabriolet.

Saab 9-3 druhé generace se znovu vyrábí od 2. prosince 2013, první prototyp vznikl v Trollhättanu loni 18. září. Jedná se výhradně o verzi Aero s benzinovým turbomotorem objemu 2,0 l a 162 kW. Diesel kvůli právům GM nebude. Existuje už i několik prototypů elektromobilů, které se testují v čínském Čching-tao (Qingdao). Automobilka také v Říši středu hodlá prodávat, zatím nabízí svá auta jen doma. Ale společnost NEVS (New Electric Vehicle Sweden) má částečně čínské vlastníky, takže je orientace logická. „Jelikož vyznáváme globální perspektivu, v budoucnu chceme přidávat další trhy. Ovšem jen tehdy, pokud si však budeme jisti, že obchody přinesou zisk.“ sdělil pro Autoblog v e-mailové korespondenci mluvčí Mikael Östlund,

Současný majitel Saabu však plánuje znovuuvedení dalších karosářských verzí včetně kombi (jeho oficiální název zněl SportCombi). Östlund také potvrdil, že existuje i myšlenka uvést zpět otevřenou variantu s plátěnou střechou. Detaily včetně konkrétního data uvedení si však nechal pro sebe, respektive je nemohl říci. Produkce beztak nesmí přesáhnout 1.000 kusů ročně od každého karosářského provedení, protože jinak by 9-3 musela znovu absolvovat testy Euro NCAP. A těmi určitě neprojde. NEVS však ví, že s jednou verzí nepřežije a kombíky jsou nejen u nás, ale i na severu Evropy velmi populární.

Čtyřdveřový 9-3 SportSedan měl sice premiéru již před dvanácti lety (kabriolet a kombi v roce 2003), ale žádný jiný model nepřekročil první fáze vývoje. Druhá generace 9-5, která s námi strávila pouze velmi krátkou dobu, se již nevrátí. Od listopadu 2009 do dubna 2011 bylo mimochodem vyrobeno 11.280 sedanů a pouhých 27 kombi! Nezapadl však úplně koncept PhoeniX, který navrhl Jason Castriota ještě za peníze General Motors. Byl představen v Ženevě 2011. Hybridní kupé mělo pod kapotou řadový napříč umístěný dvoulitrový zážehový čtyřválcový turbomotor o výkonu 147 kW (200 k) s rozvodem DOHC, čtyřventilovou hlavou a přímým vstřikem, který doplnil elektromotor s 25 kW. Šestistupňová manuální převodovka poháněla přední kola.

Jeho platforma měla nahradit právě druhou generaci 9-3, ale zatím na ní z důvodů bankrotu Saabu 19. prosince 2011 nedošlo. Östlund řekl: „Platforma je flexibilní, takže jsme na jejím základě schopni vyvinout různé modely a karosářské verze. Ale v tuto chvíli své plány a jakékoli údaje nechceme prezentovat.“ Dříve se mluvilo o tradičním liftbacku, pochopitelně kabrioletu a také crossoveru.

Automobilová divize SAAB (původně šlo o zkratku Svenska Aeroplan Aktiebolaget, proto velká písmena) vznikla v roce 1947. Později se spojila s výrobcem nákladních aut Scania a od letecké divize se oddělila. V roce 1990 přešla pod křídla amerického koncernu General Motors, který ji technicky propojil s Opely. O dekádu později ji koupil celou a a nakonec ji těsně před krachem prodal nizozemskému Spykeru.

Vstoupit do diskuze (24)