Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5 a 9-3 Aero

Luboš Chládek
Nové, výkonově ještě silnější, varianty obou současných modelových řad Saabu, tedy 9-5 i 9-3 budou představeny na podzimním International Motor Show ve Frankfurtu nad Mohanem.

Automobilka Saab uvedla první model Aero již v roce 1984 na Motor Show v belgickém Bruselu a jelikož odpověď zákazníků byla takřka okamžitá, proč tohoto trendu nevyužít a nenavázat na úspěchy modelových řad 900 a 9000s přívlastkem Aero. Stejně jako jejich předchůdci i dnešní modely Aero byly vyvinuty pro ten okruh zákazníků, kteří preferují všechny klady a výhody vozů Saab, zejména bezpečnost, spolehlivost a kvalitu zpracování, ale ještě navíc jsou sportovně založeni a tedy vyžadují od svého vozu těch několik, někdy i desítek, koní navíc, případně další sportovnější úpravy vozu.

Model Saab Aero 9-5 je poháněn další variací už tak dost výkonného motoru 2,3 litru. Má nyní výkonné, tzv. "full-pressure" turbodmychadlo, které spolu se sníženým sportovně upraveným podvozkem dává Saabu 9-5 Aero kombinaci excelentního výkonu i jízdních vlastností. Výkonové charakteristiky se jako snad jediné dají posuzovat i na papíře a tak když řekneme, že motor objemu 2,3 disponuje v této Areo úpravě 230-ti koňmi, tedy necelých 170 kW je to na limuzínu vynikající hodnota. Ovšem když přidáme ještě kroutící moment začínající na neuvěřitelných 19 stech otáčkách ve výši vynikajících 350 Nm, je to výsledek přímo ohromující. S automatem je sice o 20 Nm nižší, ale i tak je to výkon motorářů a ladičů Saabu vskutku úctyhodný.

Saab 9-5 Aero bude nabízen jako sedan (v originále "saloon") nebo ve verzi kombi (wagon). Umím si směle představit rodinku v nacpaném kombi, jak si to sviští přes dvě stě se surfem na střeše na víkend. Charakteristickými prvky obou verzí 9-5 jsou přední spoiler, profilované kryty bočních prahů nebo upravený zadní nárazník. Všechny tyto prvky podtrhují dynamický vzhled vozu Aero a v neposlední řadě také přispívají k jeho lepší aerodynamice (když už se jmenuje Aero. Snížený a tužší podvozek, účinnější brzdy a také sedmnáctky kola z lehkých slitin, zajímavého designu, - to vše ještě zvýrazňuje výjimečného ducha těchto vozů.

Úpravy na voze řady 9-3 jsou vesměs velmi podobné, jen s některými drobnými rozdíly. Menší vůz, menší výkon. Tedy jen lehce nedotažený na špičkový výkon 9-5. Menší brácha na tom s dynamikou bude asi úplně stejně, ale stačí mu k tomu pod kapotou "pouhých" 205 koní (150 kW). Jinak má devět-trojka samozřejmě také pozměněný exteriér, sportovněji tužší podvozek, ale také upravený interiér včetně sedaček ve tvaru misek.

Pro ty šťastlivce z vás, kteří se mohou zařadit po bok např. pánů Polívky nebo obou pánů Svěráků, a zakoupit si vůz této tradiční švédské značky, mám na závěr dvě příznivé zprávy: 1. ceny zatím nejsou známy. 2. Ale známa je informace, že v podstatě ihned s představením těchto vozů se počítá s jejich uvedením na trh. Takže tedy od září už můžete svištět s větrem o závod ve svém novém Saabu 9-3 nebo 9-5 ve sportovní verzi Aero.



Luboš Chládek