Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab 9-5 facelift

Pavel Tilšer
Modernější, působivější a samozřejmě sportovnější. Takto jednoduše by se dala charakterizovat přepracovaná řada Saab 9-5. Obě karosářské verze (sedan/kombi) doznaly mnoha změn uvnitř i vně vozu. Nejdůležitější změnou je však rozšíření nabídky...

V nabídce Saabu se objeví hned dva nové turbodieselové motory se sportovní charakteristikou. První se v nabídce objeví motor V6 o objemu 3,0 litru se systémem vstřikování Common-rail, s maximálním výkonem 130 kW (176 k). Jedná se o zcela nový motor, který byl poprvé představen minulý rok v Paříži, zatímco druhou pohonnou jednotkou je přepracovaný čtyřválcový motor o objemu 2,2 litru, dosahující maximálního výkonu 92 kW (125 k). Nové dieselové motory budou doplněny inovovaným, vysokovýkonným agregátem pro model Aero. Přeplňovaný motor z řady HOT (High-Perforomance Output) má objem 2,3 litru a dosahuje výkonu 184 kW, což je rovná čtvrttisícovka koní. S tímto motorem se nabídka motorů pro model 9-5 rozšiřuje na celkový počet šesti, přičemž všechny motory jsou přeplňované. Modely Aero s automatickou převodovkou profitují z 20 Nm točivého momentu navíc, díky nové, pětistupňové automatické převodovce, která je schopna přenášet točivý moment 350 Nm. Tato nová převodovka, která je schopna monitorovat svoji funkci a přizpůsobovat se jízdním podmínkám nahrazuje původní čtyřstupňovou převodovku.

Pečlivě zpracovaný vnější vzhled původního vozu byl lehce přepracován tak, aby získal sportovnější a modernější vzhled. Poprvé se objevují světlomety s čirou optikou, které ukrývají bi-xenonové světlomety.

Uvnitř vozu se poprvé uplatňují nové úrovně výbavy, které jsou nyní nazývané "formy". Tyto "formy", jejichž původ byl vybrán ze světa architektury, umožní zákazníkům přizpůsobit interiér svým představám snáze, než tomu bylo dosud. Jednotlivé úrovně výbavy jsou nazývány: Linear, Arc, Vector. Zatímco Linear dále rozvíjí jednoduchost švédského designu, výbava Arc je více konvenční a naopak sportovní výbava Vector zahrnuje některé hi-tech prvky. Označení Aero je nadále vyhrazeno pro sportovní model, který se bude dodávat s jedinou pohonnou jednotkou, kterou je čtyřválec 2.3 Turbo s výkonem 184 kW (250 koní).

Změnám neuniknul ani podvozek, který byl přepracován v záměru poskytnout sportovnější jízdu s přesnějším řízením a zatáčením. Poprvé se u vozu Saab objevuje mezi výbavou na přání také elektronický systém stability ESP, který byl nastaven na krajní limity adheze. Společně s inovovaným systémem ABS a trakční kontrolou TCS zajišťuje sportovní svezení bez zbytečných zásahů elektroniky.

Jak je u automobilky Saab zvykem, bezpečnostní prvky vozu jsou na nejvyšší možné úrovni. Koncept ochrany cestujících zvaný "vyrovnané síly" byl dále propracován a vylepšen. Přepracovaný Saab 9-5 nyní nabízí nové adaptabilní airbagy, nové bezpečnostní pásy a opěrky hlavy splňující poslední normy platící v USA, stejně jako lepší ochrana pro kolena cestujících, nebo úchyty Isofix pro dětské zádržné systémy.

Design vozu byl přepracován tak, aby zachoval charakteristické prvky modelu 9-5, ale zároveň umocnil výkony vozu a sportovní ambice. Přední nárazník byl předsazen o 20 mm dodávající přední části sportovnější vzhled s lepší aerodynamikou, zatímco tradiční maska chladiče je v moderním provedení s chromovanými okraji otvorů. Malé změny se odehrály také na zadní partii vozu. Zadní nárazník je nyní lépe začleněn do vozu a zakrývá výfuk u všech modelů. Výjimkou je pouze sportovní model Aero, který se pyšní chromovanou koncovkou výfuku oválného tvaru, procházející dolní částí nárazníku. Použití čiré optiky na předních světlech se odrazilo také zadních světlech. Novinkou je také označení motoru na víku kufru každého vozu, s výjimkou verze Aero, která má pouze nápis Aero.

S novým modelem přichází nabídka nových kol. Pro verzi Linear jsou připravena 15palcová ocelová kola s plastovými poklicemi, nebo jako alternativa, 16palcová hliníková kola s deseti paprsky.

Pro modelovou řadu Arc je připraveno 16palcové hliníkové kolo s pěti paprsky a dvě 17palcová hliníková kola pro sportovní verze Vector a Aero.

I přes prodloužení karosérií u obou verzí (sedan +22 mm / kombi +20 mm) byl udržen koeficient odporu vzduchu na velice nízké úrovni - 0,29 Cd pro verzi sedan a obdivuhodných 0,31 Cd pro verzi kombi.

Inovovaný vůz Saab 9-5 by měl být na trhu od konce července.



Pavel Tilšer