Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Saab v Paříži 2008

Diskuze (0)
Na expozici SAABu jsou k vidění hned dva koncepty – nový 9-X Air a 9-4X, který se představil už na jaře v Ženevě a ještě letos bude odhalena jeho sériová podoba.

Kromě toho mají premiéru nové verze současných modelů, především silnější 9-3 Aero modelového roku 2009.

9-X Air Concept

Na konceptu 9-X Air SAAB demonstruje nový přístup ke konstrukci kabrioletů. Místo čelního skla v odděleném rámu tvoří prosklení souvislý oblouk kolem kabiny, který se postupně snižuje směrem k zadnímu sloupku. Přes čtyřmístnou kabinu je možné přetáhnout plátěnou střechu, v podstatě se jedná o řešení na půli cesty mezi klasickým kabrioletem, kupé-kabrioletem a targou.

Neobvykle řešenou plátěnou střechu SAAB označuje Canopy Top. Látka byla vybrána kvůli úspoře hmotnosti, přitom mechanismus stahování střechy tvořené třemi díly je podobný jako u kupé-kabrioletů s kovovou střechou. S targou je společná zase přítomnost zadních sloupků, přitom ale není nutné střešní díly sundávat ručně, celá operace je ovládaná automaticky.

Střecha Canopy Top je menší a lehčí než klasická plátěná stahovací střecha a samozřejmě také lehčí než kovová střecha, konkrétně zhruba o 100 kg. Od běžného kabrioletu se také odlišuje boční silueta – typický postup je totiž odstranění střechy z kupé nebo sedanu, konstrukce 9-X Air je naopak do značné míry svébytná, byť je odvozená od konceptu 9-X BioHybrid.

Turbodmychadlem přeplňovaný motor 1,4 BioPower spaluje směs benzinu a ethanolu E85 a dává nejvyšší výkon úctyhodných 147 kW, tedy přesně 200 koní při 5000 ot./min. Vysoké maximum točivého momentu 280 Nm je dostupné od 1750 do 5000 ot./min. Vynikající výkony jsou možné mimo jiné díky vysokému oktanovému číslu E85 (104 RON), na přeplňovaný motor vysokému kompresnímu poměru 10,2:1 a plnícímu tlaku turbodmychadla 1,6 bar. K dalším technologiím použitým na motoru patří přímé vstřikování a variabilní časování sacích i výfukových ventilů. Kromě E85 může motor BioPower stále spalovat také čistý benzin, v tom případě ale výkon klesne na 125 kW a točivý moment na 230 Nm.

Spalovací motor dále podporuje nová generace hybridního pohonu GM. Elektromotor je poháněný řemenem od klikového hřídele a nahrazuje alternátor. Elektrická energie se ukládá v lithiových bateriích pod podlahou zavazadlového prostoru. Elektromotor slouží při startování, jako přídavný pohon při rozjezdu a předjíždění a jako generátor pro rekuperaci energie při brzdění.

Převodovka je šestistupňová manuální s automatickou spojkou a možností sekvenčního řazení. Maximální rychlost je 231 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h trvá 8,1 s, obě hodnoty platí pro provoz ne E85. Při spalování tohoto paliva je kombinovaná spotřeba 6,5 l/100 km a emise CO2 107 g/km, při použití benzinu je to 5,0 l/100 km, resp. 119 g/km.

9-3 Aero (206 kW) a 9-3 2,0 Turbo XWD

Nejsilnější verze modelu 9-3 s motorem 2,8 V6 Turbo je pro modelový rok 2009 posílená o 18 kW na 206 kW při 5300 ot./min. Maximum točivého momentu vzrostlo z 350 na 400 Nm při 1900-4500 ot./min. Ve verzi XWD s pohonem všech kol trvá akcelerace na 100 km/h 6,2 sekundy, v nabídce bude tento motor i s pohonem předních kol.

Novinkou je také rozšíření pohonu XWD na nejsilnější dvoulitr 2,0 Turbo. Ten dosahuje výkonu 154 kW při 5300 ot./min a maxima točivého momentu 300 Nm při 2500 ot./min. Verze 2,0 Turbo XWD bude dostupná pro sedan a kombi ve všech stupních výbavy – Linear, Scandic, Vector a Aero.

9-5 Griffin

Vrcholným provedením modelu 9-5 se stává edice Griffin. Standardní výbava je rozšířená o řadu příplatkových prvků, jako jsou sportovní sedadla s perforovaným koženým čalounění, 200W audiosystém harman/kardon, bi-xenonové světlomety nebo sportovní doplňky karoserie. 9-5 Griffin se bude dodávat se všemi motory určenými pro řadu 9-5, k 2,3 Turbo bude možné objednat úpravu „Performance by Hirsch“, která zvýší výkon ze 191 na 220 kW a točivý moment z 350 na 400 Nm.


Diskuze (0)