Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania a 3D revoluce

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)
Švédský výrobce nákladních vozidel, autobusů a průmyslových motorů patří mezi společnosti, které při vývoji nových produktů využívají 3D tisk.

Pokud se vydáme proti proudu času a zamíříme například do čtyřicátých nebo padesátých let dvacátého století, pak právě v této době prakticky všechny konstruktéry včetně těch u značky Scania spojovalo rýsovací prkno. Právě na něm vznikaly první návrhy i finální výkresy nových produktů, na něž navazovala výroba prototypů a následně sériová produkce.

V osmdesátých letech se ovšem i u výrobců nákladních automobilů stále více dostávají ke slovu počítače. Konstruktéři začínají využívat CAD programy jako nástroj pro výrobu výkresů, vývoj produktů a navrhování v trojrozměrném prostoru.

V současnosti jsou počítače prakticky nepostradatelné při vývoji nových produktů a jejich možnosti se neustále rozšiřují. Nejnovějším trendem, který využívají i světové automobilky je tzv. 3D tisk.

Scania v současnosti ve svém vývoji využívá již dvojici velkých 3D tiskáren, umožňujících konstruktérům urychlení prací za pomoci aditivní výroby, což je postupné nanášení tenkých vrstev materiálu na sebe.

Základní technologie pro aditivní výrobu je k dispozici sice již téměř dvacet let, ale až v posledních letech se o tuto metodu tisku trojrozměrných předmětů začala zajímat vývojová oddělení nejrůznějších společností v čele s automobilkami.

Švédský výrobce nákladních vozidel, autobusů a průmyslových motorů v současnosti aditivní výroby využívá k 3D tisku jednotlivých komponentů, konstrukčních částí kabin a v některých případech celých motorů.

Prototyp jsou většinou využívány k testování v aerodynamickém tunelu nebo k ověření jejich funkce a někdy slouží konstruktérům k tomu, aby si je mohli doslova prohlédnout ze všech stran.

Základní technologie pro aditivní výrobu je k dispozici již téměř 20 let, ale nyní je tato metoda skutečně připravená "vzlétnout". U Scanie stále více využívají novou technologii 3D dílů a komponentů a v některých případech modelů celých motorů nebo konstrukčních částí kabiny v plastu.

Kroky v 3D tisku u značky Scania

1. Specializovaný software vytvoří CAD model ve vrstvách o tloušťce 0,12 mm až 0,15 mm.

2. Následuje nanášení jednotlivých vrstev jemnozrnného plastového prášku do prostoru 3D tisku v tiskárně.

3. Přes každou vrstvu prášku prochází laserový paprsek, který spojuje jednotlivá zrnka k sobě a vytváří tak postupně samotný produkt.

4. Nepoužitý prášek propadne pod pracovní desku na níž vzniká 3D model a celý proces nanášení jednotlivých vrstev se opakuje dokud není produkt dokončen.

5. Po dokončení tisku se nechává 3D model pomalu chladnout a následně se vyjme z tiskárny pro další chlazení.

6. Po úplném vychladnutí je prototyp vyčištěn a v případě, že jej tvoří několik součástí, pak samozřejmě dojde k finální kompletaci. Aditivní výroba jednoho komponentu se pohybuje kolem 30 a 40 hodin, což je nepoměrně méně oproti konvečním postupům.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)