Scania a novinka na zemní plyn
Motory Scania pro průmyslové využití jsou rozděleny do několika kategorií, které představují těžké stavební stroje, zemědělská a vojenská technika, stroje pro manipulaci s materiálem a stacionární i lodní motory. Samostatnou kategorii pak do jisté míry představují motory pro výrobu elektřiny.
Právě do této poslední kategorie patří vznětový vidlicový osmiválec o objemu 16,4 litru s výkonem 420 kW, který je přizpůsoben pro spalování zemního plynu a bioplynu.
Úpravy zahrnují přepracované písty, aby se snížil kompresní poměr z rozmezí 16:1 až 20:1 na 12,6:1 a nové jsou i hlavy válců, do nichž jsou umístěny zapalovací svíčky. Další úpravy se týkají sání vzduchu a vstřikování paliva.
Scania uvádí, že motor má ve srovnání s konvečním provedení na motorovou naftu při spalování zemního plynu o 20 % nižší emise CO2 a při spalování bioplynu dokonce až o 90 % nižší emise CO2.
Tento nový motor upravený pro spalování zemního plynu a bioplynu zařadila Scania do své nabídky agregátu pro výrobu elektřiny s ohledem na rostoucí poptávku jednotkách schopných spalovat alternativní paliva.
Tato poptávka je prakticky po celém světě, ale hlavní trhy v současnosti představují Brazílie a Rusko, kde jsou využívány pro výrobu elektrické energie například v místech těžby zemního plynu.
Motory Scania pro výrobu elektrické energie mohou být využívány jako její primární zdroje a rovněž pro záložní napájení, kdy jsou spuštěny v okamžiku výpadku dodávek ze sítě. Motory jsou konstruovány tak, aby hladce a bez poklesu výkonu zvládly situace s vysokým nárůstem zatížení, a přitom s krátkou dobou regenerace.