Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Scania představuje novou automatizovanou převodovku. Lepší má být ve všem

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Scania odhalila novou generaci automatizované převodovky Opticruise s menším třením, hmotností a větším rozsahem převodů.

Švédský výrobce si dlouhou dobu držel automatizovanou převodovku Opticruise se spojkovým pedálem. Postupně se technologicky ustálil na bezespojkovém provedení a přidal rychlejší řazení v rámci malé či velké řady bez synchronů. To, co však přichází od Scanie letos, zamíchá kartami v celém segmentu. Nová generace převodovky Opticruise G33CM se změnami uvnitř i vně zatím míří k motorům V8 a třináctilitrovým šestiválcům ve dvou nejsilnějších specifikacích 368 a 397 kW (500 a 540). Vzhledem k postupné náhradě celé současné generace (nejčastěji GSR905) můžeme předpokládat, že konstrukce nového typu G33M nahradí v různých modifikacích pro menší točivý moment všechny současné automatizované převodovky Opticruise. Výrobce udává díky změnám úsporu nafty u nákladního vozidla o cca jedno procento jen díky nové převodovce.

O co jde?

Jako v byznysu vždy - o peníze. V tomto případě sledujeme náklady na naftu. Inženýři ze při vývoji nové řady zaměřili zejména na vnitřní tření. Podařilo se snížit vnitřní ztráty o více než polovinu díky vyleštění některých ozubených kol, použití nízkoviskozního oleje a umístěním značného množství oleje do samostatné „suché“ vany na horní části převodovky. Došlo tak k menšímu rozstřiku oleje, jelikož ozubená kola nejsou vystavena působení oleje trvale. Na druhou stranu určité oblasti převodovky, které jsou při přenášení síly motoru náchylné na opotřebení, jsou prostřednictvím rozstřikovacích trubek zásobovány navíc dodatečným množstvím oleje za účelem zlepšení chlazení a mazání.

Odlehčení

Novinka G33CM je přibližně o 60 kg lehčí než současné převodovky s odpovídající hodnotou točivého momentu. Vděčí za to zejména celohliníkovým krytům a menším rozměrům. Zmenšení velikosti dosáhli konstruktéři použitím pouze dvou (místo sedmi) synchronů mezi dělicím převodem pro pomalé a rychlé řady. Jejich hřídele jsou navíc schopny zvládnout vyšší točivý moment. Lze také použít ozubená kola s mírně širšími zuby, které se dokážou vypořádat s větší zátěží při zvýšení odolnosti.

Odstranění synchronů však klade vyšší nároky na systém řízení převodovky a celkovou strategii řazení. Veškerá elektronika je proto nová a řídí pneumatické pohony a tři brzdy předlohové hřídele pro rychlé a plynulé řazení.

Další klíčový úspěch tvoří nižší hladina hluku důležitá pro splnění budoucích nařízení. Průměrné snížení hluku činí značných 3,5 dB. Rovněž došlo k výraznému prodloužení intervalů výměny oleje zásluhou přesnějšího řazení a použití větších olejových filtrů a vysoce kvalitních olejů.

Pomalu i rychle

Nová řada převodovek nabízí výrazně širší rozsah převodových poměrů spolu s rychloběhem a je schopna se efektivně přizpůsobit nízkým i vysokým otáčkám motoru v různých pracovních režimech.

Pro jízdu vzad nastala v převodovce revoluce. Při zařazení zpětného chodu začne u většiny převodovek samostatné ozubené kolo otáčet hlavní hřídel v opačném směru. Naopak u nové řady převodovek Scania se namísto toho používá sepnutí planetového převodu na výstupním hřídeli a jízda vzad se provádí zablokováním nosiče planetových kol. Toto řešení umožňuje využívat osm převodových stupňů (na přání) pro jízdu vzad až do rychlosti 54 km/h. To je velmi užitečné například pro sklápěče pracující v dlouhém tunelu, ve kterém nejsou schopné se otočit.

Širší nabídka PTO

Nová řada Opticruise G33CM nabízí devět nově vyvinutých propracovaných řešení PTO s vyšším výkonem, menšími ztrátami a velkou flexibilitou díky modularitě. EG PTO jsou poháněny přímo předlohovým hřídelem a tlakově mazány převodovkou. Nové rozhraní na převodovce s mazacím otvorem dovoluje pohánět těžší zařízení, jako jsou hydraulická čerpadla.

Video se připravuje ...

Ladislav Černý
Diskuze (0)

Doporučujeme