Scania představuje nový motor na LNG pro dálkovou dopravu
Zkapalněný zemní plyn (LNG) je vnímán především jako palivo, které je přívětivé k životnímu prostředí a zároveň přispívá k výraznému snížení provozních nákladů.
Scania má ve své nabídce motory Euro 6 na LNG od roku 2014 a nyní představuje nový šestiválec OC13 101, který uvádí jako důležitou novinku, která je ideální pro nasazení v dálkové dopravě a rovněž ji lze využít i jako pohonnou jednotku vozidel ve stavebním průmyslu.
Nový motor Scania OC13 101 je řadový šestiválec o objemu 12,7 litru se čtyřmi ventily na válec, který může kromě LNG pracovat i s CNG. Na trh míří tato pohonná jednotka s nejvyšším výkonem 302 kW (410 k) při 1900 min-1 a točivým momentem 2000 N.m při 1100 až 1400 min-1.
Standardně bude nová pohonná jednotka dodávána v kombinaci s automatizovanými převodovkami Scania Opticruise.
Při srovnání s podobně výkonným motorem spalujícím motorovou naftu má nový motor na CNG vynikat až o 15 % nižšími emisemi CO2 a téměř nulovými emisemi pevných částic.
Scania uvádí, že tahač s návěsem a celkovou hmotností do 40 tun může mít s novým motorem na CNG dojezd až 1100 km a klasická nákladní vozidla, jejichž podvozek dovoluje instalaci dalších nádrží, mohou mít dojezd až 1600 km.
K přednostem nové pohonné jednotky patří i nízká hlučnost, která nemá překračovat 72 dB(A) a servisní interval prodloužený oproti předchozí generaci motorů na CNG ze 30.000 km na 45.000 km.