Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon FR 1,4 TSI – Cupra junior

Diskuze (106)

Leon FR je dostupnější než kdy předtím, pětice motorů pokrývá spektrum od 92 do 155 kW.

Zkratka FR, Formula Racing, u SEATu vždy označovala sportovní verze, které zůstávají o stupínek níž než nejvýkonnější Cupra. Od letošního roku to ale tak bezvýhradně neplatí, nejprve u Leonuod jara i u Ibizy se nabídka motorů pro FR rozšíří.

Konkrétně Leon FR dříve sloužil k propagaci dieselových okruhových SEATů – proto měl pod kapotou motor 2,0 TDI o výkonu 125 kW. Druhou možností byl benzinový 2,0 TSI se 155 kW. Díky tomu byl SEAT Leon FR španělskou obdobou Golfu GTIGTD.

TEST SEAT Leon 1,2 TSI Copa – Copa výbavy (05/2011)

Oba motory v nabídce zůstávají i nadále (avšak pouze s dvouspojkovou převodovkou DSG), nově je možné zvolit i slabší diesel 2,0 TDI se 103 kW a dvojici přeplňovaných benzinových motorů 1,8 TSI/118 kW a 1,4 TSI/92 kW.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Řada FR tak sahá od vrcholu až do středu motorové palety Leonu. Ze strany SEATu jde o logický krok – VW vám také rád prodá paket R-Line pro Golf bez ohledu na motorizaci, to samé platí pro Opel Astra a jeho paket OPC Line nebo M paket u BMW. A i když FR figuruje v ceníku jako samostatná verze, ve spojení s motorem 1,4 TSI se v zásadě jedná právě o sportovní paket pro výbavu Style.

Juniorský sportovec

Motor 1,4 TSI patří k průkopníkům downsizingu, pod kapotami nejrůznějších modelů celé skupiny VW slouží už sedmým rokem. Variantu s 92 kW a 200 Nm najdeme kromě Leonu třeba v dobíhajícím Audi A3 a slouží také jako základní motor pro Škodu Superb.

Věk ale není na chování motoru příliš znát, nakonec otáčky maxima točivého momentu od 1500 do 4000 min-1 jsou vcelku výmluvný fakt. Hlavní parametry se podobají atmosférické osmnáctistovce nebo dvoulitru a tak je nutné tento motor brát. Leon FR s ním přichází o status okreskového kladiva a stává se univerzálem. Nechybí sportovní design ani podvozek, motor je však jen kompromisem.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Každodenní použitelnosti to ale jde k duhu. Rádce řazení žádá nízké otáčky, kdy čtrnáctistovka sice pracuje většinou bez turba, ale jede hezky. Odměnou je přijatelná spotřeba, na benzinový motor slušných sedm až osm litrů. Při obvyklých zkouškách jsme v rychlosti 100 km/h zjistili spotřebu 5,4 l/100 km a otáčky motoru 2200 min-1, ve 130 km/h pak 7,6 l/100 km a 2900 min-1.

TEST SEAT Leon 1,4 TSI – Lehkonohý Španěl (04/2008)

Běžným přesunům zóna nízkých otáček svědčí. Až při snaze o dynamickou jízdu v zatáčkách se ukáže, že s ručičkou otáčkoměru svěšenou na spodním okraji otáčkoměru rychle jezdit nelze. Ale stačí podřadit, zvýšit otáčky motoru ke třem tisícům a Leon vyráží vpřed. Na rychlejší svezení to bez výhrad stačí, zážitkům z jízdy by ale prospěla alespoň nějaká výkonová špička.

Místo toho se o sportovní svezení stará agilní podvozek a také elektromechanický posilovač patří k těm nejlépe naladěným v daném segmentu. Leon FR se chlubí položkou sportovní podvozek, která už tak velmi dobré základní nastavení ještě rozumně přitvrdí, bez bolestných ústupků v oblasti komfortu.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Jakékoliv pochybnosti o trakci na výjezdu ze zatáčky okamžitě likviduje náhrada samosvorného diferenciálu XDS – přibrzďování vnitřního kola v zatáčce brání jeho protáčení. SEAT ho u Leonu standardně dodává pro všechny výbavy kromě základní Basis, XDS tak krotí už základní atmosférickou čtrnáctistovku.

Decentní úpravy designu

Interiér neoslní designem ani povrchem použitých materiálů. Ostatně takový byl Leon vždy… Kvalita zpracování ale patří k těm lepším: uvnitř nic nevrže a skoro celá palubní deska je vyrobena z měkčeného plastu. Tedy až na masu leskle šedého dekoru na středovém panelu.

Na pár ergonomických zvláštností (ovládání zpětných zrcátek, tlačítko výstražných světel) se dá celkem rychle zvyknout. Jasným pozitivem je dobře do ruky padnoucí volant, sportovní sedadla s velmi slušným bočním vedením a informačně výživný přístrojový štít. V kompaktu za víc než 400 tisíc je naopak trestuhodná absence středové loketní opěrky.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Zvenku se sportovní Leon identifikuje upraveným předním nárazníkem s logem FR. Přední světla mají na dnešní dobu velmi jednoduchou optiku, vzadu ale SEAT nově vsadil na diodové hokejky. Ani standardní zadní světla ale nevypadají špatně, takže změna vlastně nebyla úplně nutná. Dalším rozlišovacím znakem je specifický design 17palcových kol a stříbrný povrch zpětných zrcátek.

Závěr

A kolik to stojí? SEAT dnes žádá za nejlevnější Leon FR 439.900,- Kč. To není zrovna láce a nic na tom nemění fakt, že před čtyřmi lety byl motor 1,4 TSI v základní (o tři stupně nižší) výbavě ještě dražší.

V kontextu aktuální nabídky ale cenovka dává smysl. Je o 35 tisíc vyšší než u výbavy Style, za to však Leon FR přidává vedle sportovního podvozku, sportovních sedadel a celého spektra designech úprav i další výbavu: parkovací senzory, dešťový senzor a samostmívací vnitřní zrcátko. Ve výbavě lze postrádat už jen navigaci a adaptivní bi-xenonové světlomety, obojí za 25 tisíc nebo v paketu společně za 44 tisíc.

Navíc nedávno testovaná Mazda3 s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem vyjde na zrovna takové peníze: akční ceník říká 436.900,- Kč.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

První cena vozu 289.900 Kč (1,4/63 kW Leon)
První cena vozu s testovanou motorizací 405.900 Kč (1,4 TSI/92 kW Style)
Základní cena testovaného vozu 439.900 Kč (FR 1,4 TSI/92 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 457.956 Kč (FR 1,4 TSI/92 kW)

Plusy

  • Agilní motor s dobrou spotřebou paliva
  • Při menší zátěži velmi nízká spotřeba paliva
  • Šestistupňová převodovka s přesným řazením
  • Kvalitní jízdní vlastnosti
  • Perfektní trakce, minimalizovaná nedotáčivost
  • Skvělá přední sedadla a poloha řidiče za volantem

Minusy

  • Zhoršený výhled šikmo vpřed a vzad
  • Spartánský vzhled palubní desky
  • Použité materiály v interiéru
  • Velikost vstupu do zavazadlového prostoru
Diskuze (106)
SEAT Leon FR 1,4 TSI
Cena základní sestavy 439 900 Kč
Výbava základní sestavy Airbag řidiče a spolujezdce (deaktivovatelný), boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, ABS + TCS, ESP + EBA, XDS + systém kontroly tlaku v pneumatikách + asistent rozjezdu do kopce, elektromechanický posilovač řízení, palubní počítač, rádio s přehrávačem CD/MP3, indikátor optimálního řazení, kliky dveří a vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, multifunkční volant a hlavice řadicí páky obšité kůží, tempomat, klimatizace Climatronic, přední mlhovky s integrovanou funkcí odbočovacích světel, elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka – sklopná, dvojitá koncovka výfuku, bederní opěrka předních sedadel, elektrické ovládání oken předních dveří s ochranou proti přiskřípnutí, elektrické ovládání oken zadních dveří, výškově a podélně nastavitelný sportovní volant, funkce Coming home, multimediální port (USB/AUX-in), make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce – osvětlená, kola z lehkých slitin – 17“ (pneu 225/45), parkovací senzory vzadu, automaticky zatmavitelné vnitřní zpětné zrcátko (se systémem proti oslnění), sportovní podvozek, nárazníky a spoilery FR, sportovní sedadla s čalouněním FR, sportovní design interiéru FR, volant a řadicí páka FR obšité kůží, dešťový senzor, tmavá okna od sloupku B, označení FR, zadní světla z LED diod. Kč
Cena testované sestavy 457 956 Kč
Výbava testované sestavy Lak Emoción červená (6.100,-), rádio s CD/MP3 + Bluetooth (7.500,-), držák iPod/iPhone (3.156,-), kabel pro iPod (1.300,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1390
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 92 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 200 / 1500 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.1 / 5.1 / 6.2
Emise CO2: 148
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 341 / 1166
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1324 / 420
Rozměr pneu: 225/45 R17
SEAT Leon FR 1,4 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4315
b) šířka (mm): 1768
c) výška (mm): 1458
d) rozvor (mm): 2578
e) rozchod vpředu (mm): 1533
f) rozchod vzadu (mm): 1517
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1150
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 660 / 940
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1470
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 440
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - Brandon Walsh
11. 4. 2012 09:37
pekna recenzia
:yes:
Avatar - whatever
9. 4. 2012 12:53
Re: Spotreba
Ja ho mam a za 35000 km mam priemernu spotrebu 7,2 (a to jazdim najma po BA).
9. 4. 2012 12:22
Re: Spotreba
Multiar v reálném provozu žere dle testů o dost víc.
Avatar - whatever
8. 4. 2012 20:43
Spotreba
Neda sa mi nespytat: preco ma hodnotenie za spotrebu 9, ked vykonnejsie Bravo Multiair (+11kW) s rovnakou spotrebou ma hodnotenie iba 7?
8. 4. 2012 15:26
Re: Leonko
Muj bracha vcera absolvoval cestu 700 km v Saabu 9-5 2000 r.v., 2.0 low pressure turbo 110 kW, 1600 kg pohotovostni hmostost, 9,8 s do stovky. Spotreba 7,6 l na 100 pri prumerne rychlosti 75 km/h