Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon ST Cupra R – Tohle je strašně dobré

Martin Machala
Diskuze (100)

Nejde jenom o výkon rovných tři sta koní, nejsilnější Leon Cupra R mě nadchl i při běžném používání. Strašně dotažené auto.

Design, interiér


Na takový kratší dlouhodobý test u nás byl Leon ST s dvoulitrovým TDI, automatem DSG a sportem šmrnclou výbavou FR. Až na dost nevybíravé chování podvozku na nerovnostech je to úžasné auto, praktické, svižné, nic nežere, řidiče neobtěžuje, zkrátka se normálně používá.

A když se na tento ověřený, dotažený a v duchu starých hodnot fungující základ šoupne adaptivní podvozek (v tomto případě tím máme skoro vyřešen diskomfort na nerovnostech), tří set koňové TSI, pohon všech kol a hlavně agresivnější geometrie (u Seatu, respektive Cupry, si pohráli s odklony), měl jsem radost skoro pětihvězdičkovou. O půl hvězdičky Leon ST Cupra R obraly dvě maličkosti.

Trošku měděný, ale pořád Seat

Až mě zaráží, jak dlouhověký je design tohoto španělského kombíku. Ověšen cupra doplňky tedy dělá pro atraktivní vzezření víc než náš dlouhodobější černý Leon ST FR, ale i tak. Řekli byste, že tohle auto je tu s námi už šest let?

Nejsilnější a aktuálně testované provedení Cupra R poznáte tedy hlavně podle měděných doplňků, které se mezitím staly typickými pro osamostatněnou odnož Seatu, tedy Cupru. Tmavý kombík je ovšem stále seatem, jen je stylizované S a další prvky vyvedeno v cupráckém odstínu. Nové logo mi popravdě úplně nechybí, celkově považuji takovéto odlišení za povedenější než až moc výrazně jinou Cupru Atecu. A dokonce se mi líbily i karbonové doplňky, které jinak považuji spíš za samoúčelný kýč (hlavně BMW v tomto v poslední době exceluje). Za mě asi zatím to nejhezčí, co se v odcházející generaci Leonu objevilo.

Uvnitř jsem narazil na známý leon, v jeho podání se mi zamlouvá i digitální přístrojový štít. Nebo s ním minimálně dokážu žít. S infotainmentem by se mi žilo líp, kdyby nezmizelo druhé tlačítko, které jsem roky s oblibou používal třeba pro zoomování mapy nebo ladění rádia.

Seat Leon ST Cupra R Seat Leon ST Cupra R

Ani zde nechybí měděný dekor, nejpatrnější je na dekorativním orámování a samozřejmě logu uprostřed volantu. Ten mě až vzrušoval, jak jsem z něj byl nadšený. Omlouvám se za expresivní vyjádření, ale ta alcantara a správná tloušťka věnce… Velmi příjemné! A populární, ovšem samoúčelné zploštění v dolní části volantu, je pouze minimální, tedy celkově jednoznačně výrazná spokojenost! Stejně tak s rozvržením ovládacích prvků a vlastně komplet architekturou vnitřku. Ale to bych se opakoval (psal jsem u zmíněného Leonu ST FR). 

Famózní jsou i sedačky – takto s alcantarou a koženými bočnicemi je dostanete ve standardu, včetně vyhřívání. Boční vedení je dost neústupné, mojí hubenější postavě však nevadilo ani na delší cestě. Stejně tak mi vůbec nevadila ani pevná opěrka hlavy, pro většinu postav se nachází v ideální výšce. Vlastně se mi vůbec sedělo a žilo ideálně. Za volant Leonu ST Cupra R jsem se vyloženě těšil. Už jenom kvůli tomu volantu, sedačce a přístrojovce. A docela i kvůli tomu, co bude následovat v další kapitole.

Motor, jízdní vlastnosti


Do Mostu i jinam

U vjezdu do našich redakčních garáží musíme překonat pás poměrně nevybíravého dláždění z kočičích hlav, což bývá pro nejedno odpružení lakmusový papírek. Několikrát zmíněný dlouhodobější Leon ST na tomto místě velmi znervózněl a hlavně od zadní nápravy výrazně hlučel a tloukl. Leon ST Cupra R s adaptivními tlumiči zachoval daleko větší nadhled, kdy soustavu podobně velkých nerovností překonává (třeba ty zmíněné kočičí hlavy) prakticky bez lomozu. Na osamocené ostré nerovnosti samozřejmě i adaptivní tlumič narazí na svoje možnosti, přece jenom pracuje s devatenáctipalcovým liťákem a „cuprácky“ tvrdým nastavením. Za mě je ale komfort podvozku vzhledem ke schopnostem na okruhu nečekaně každodenní, zhruba na úrovni .

Na TCR jsem si vzpomněl už v mosteckém videu, kdy jsem říkal, že působí o třídu menším a lehčím dojmem než silnější Leon ST Cupra R. Kila navíc (proti GTI TCR zhruba o metrák víc) opravdu cítíte, já bych řekl, že i ten rozměrnější kombíkový zadek jsem zaznamenal. Méně mrštný Leon ST Cupra R bezesporu je, body ale sbírá jinde.

V prvé řadě na výjezdu ze zatáček, kde je čtyřkolka nenahraditelná (a co teprve, když zaprší). Ještě víc jsem však vnímal přínos agresivnější geometrie přední nápravy (nové těhlice změnily negativní odklon na dva stupně), což je už docela závodnický přístup. Na suchu v Mostě fungovalo vše skvěle, trakce na výjezdu podpořená přilnavostí přední nápravy v oblouku udělala z Leonu ST Cupra R fantasticky zatáčející stroj, který ze stopy neuhne, ani kdybyste ne… Nevím, co byste museli udělat, aby byl tenhle seat nedotáčivý. Jasně, vždycky můžete rychlost nesmyslně přehnat, limity Leonu ST Cupra R jsou však velmi, velmi vysoko.

Seat Leon ST Cupra R Seat Leon ST Cupra R

A to si ještě můžete připlatit za semislicky. Je trochu škoda, že je testovaný kousek neměl, posun k závodnickému projevu podvozku by byl určitě ještě větší. Tady bych se semislicků vůbec nebál, díky čtyřkolce bude trakce vždycky dost. Odklony by na mokru vadit neměly, konzultoval jsem s Lukášem Folkem, který se mi staral o cupovou octavii a sám taky závodí. Na mokru se ani u závoďáků prý odklony moc neupravují, jen v opravdu extrémním dešti a maximálně o půl stupně. Jo, koupil bych si semislicky (zaplatil bych třiadvacet tisíc). I tak jsem však Most zajel za 1:59,7, což je necelé dvě sekundy od Golfu GTI TCR.

Strašně silný a i docela úsporný

Ve volkswagenu mi přišel dvoulitr TSI ve verzi s 213 kW možná o kousek divočejší než ještě silnější varianta s 221 kW v Leonu ST Cupra R. Ale to jsou už tak mikroskopické „rozdíly“, navíc ovlivněné tím, že Golf GTI TCR byl lehčí a pocitově o něco hbitější (i když mu to seat více než vracel hlavně trakcí na výjezdu), že můžu o čtyřválci 2.0 TSI 221 kW spolehlivě prohlásit jenom to, že jede hrozně, hrozně moc rychle. Silný je enormně, navíc nepřekvapivě vždy, za každých otáček a prakticky v jakékoliv rychlosti.

Seat Leon ST Cupra R Seat Leon ST Cupra R

Jako obvykle mě rozčilovala dvouspojka DSG, která si… Ano, řadila, jak se jí zachtělo i v „sekvenčním“ režimu. Dám konkrétní příklad. Sedmička v Mostě, taková ta hodně rychlá pravá v ďolíku, někdo ji říká hokejka. Před ní lehké brzdy, z pětky na čtyřku, pokud možno trefit apex, rychle k obrubníku a plný plyn a… Na okamžik se DSG rozhodne, že čtyřka je málo. Maximum točivého momentu sice je k dispozici od dvou tisíc otáček, ale co kdybych ti tam, Machalo, na chvilku šoupla trojku, co ty na to? Hele, stejně s tím nic neuděláš, takže trojčičku, jo? Prsk ji tam! A sakra, to je už nějak blízko omezovači, dobře, radši zpátky na čtyřku. Jak by bylo krásné se takovému momentu vyhnout a ze zatáčky se vyvézt na čtyřku, bez tohoto otravného intermezza. Třeba se mi o tom bude alespoň zdát.

Více než spokojen jsem však byl s průměrnou spotřebou, kterou lze při normálním používání mimo okruh (ovšem při svižném tempu) udržet lehce pod devíti litry. To bych označil za dosažitelný dlouhodobý průměr, plus minus devět litrů.

Závěr


Závěr

Hrozně rychlé auto, které si taky díky odklonům na přední nápravě opravdu užijete i na okruhu (zvlášť se semislicky to musí být skoro už závodní svezení), zároveň však můžete Seat Leon ST Cupra R využívat i jako plnohodnotné rodinné auto. Jasně, podvozek tužší je a devatenáctky zvlášť na izolované ostré nerovnosti umí dát citelnou ránu, celkově je však adaptivní podvozek nejostřejšího leonu ještě stravitelný a třeba jízdu po dlažbě zvládá líp než jeho naftový kolega s obyčejnými tlumiči. I spotřeba je přijatelná, každodenního provozu tedy netřeba se bát. A o rychlosti Leonu ST Cupra R nejlépe vypovídá jeho mostecký čas pod dvě minuty.

I když, víc by vypovídala vlastní zkušenost, přední náprava funguje fakt úžasně. Šanci svézt se máte, původně se mluvilo o šesti kouscích pro český trh, teď už se kvóta zvýšila na stovku. Levný však tenhle seat rozhodně není, zaplatíte minimálně 1.199.900 Kč. U rychlých seatů jsem byl zvyklý na přijatelnější cenovky. To bychom měli jednu kytičku, ztrátu druhé zapříčinila tradičně svéhlavá převodovka DSG. Jinak by to bylo za pět hvězdiček!

Nejlevnější verze modelu 449.900 Kč (Leon ST 1.0 TSI/85 kW Reference)
Základ s testovaným motorem 904.900 Kč (Leon Cupra ST 2.0 TSI/213 kW)
Testovaný vůz bez příplatků 1.199.900 Kč (Leon Cupra R ST 2.0 TSI/221 kW 4Drive DSG)
Testovaný vůz s výbavou 1.260.700 Kč (Leon Cupra R ST 2.0 TSI/221 kW 4Drive DSG)

Plusy

  • Úžasná dynamika při rozumné spotřebě
  • Trakce a přilnavost v zatáčkách
  • Stále únosný cestovní komfort
  • Praktická karoserie, příjemný interiér, vynikající sedačky

Minusy

  • Převodovka DSG řadí sama i v sekvenčním režimu
  • Vyšší cena
Zobrazit celý článek
Martin Machala
Diskuze (100)

Doporučujeme

Seat Leon ST Cupra R
Cena základní sestavy 1 199 900 Kč
Výbava základní sestavy Kolenní airbag, vyhřívané skořepinové sedačky čalouněné alcantarou, elektrická boční okna, vyhřívaná a elektricky ovládaná i sklopná vnější zpětná zrcátka, palubní počítač, dálkový centrál, automatická dvouzónová klimatizace, navigace, digitální přístrojový štít, bezklíčkové startování, zadní parkovací kamera, parkovací senzory vpředu i vzadu, tempomat, dešťový a světelný senzor, devatenáctipalcová litá kola, LED světlomety, adaptivní podvozek. Kč
Cena testované sestavy 1 260 700 Kč
Výbava testované sestavy BeatsAudio (+13.500 Kč), digitální příjem rádia (+5400 Kč), Full Link (+4500 Kč), paket Comfort & Drive II (+21.900 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 221 / 5600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 400 / 2000 - 5200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 265
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 4.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8.9 / 6.5 / 7.4
Emise CO2: 168
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1482 / 608
Rozměr pneu: 235/35 R19
Seat Leon ST Cupra R
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4548
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1431
d) rozvor (mm): 2636
e) rozchod vpředu (mm): 1536
f) rozchod vzadu (mm): 1504
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
19. 8. 2019 08:30
Re: interier a cena
Kočkopes? Seat Leon ST je rodinné auto. Dáš do něj lepší motor a super brzdy a máme tu i bezpečnější auto (předjíždění, náhlé brždění ve městě). Já kupoval auto s rovnicí.. rodinné auto = kombik (velký kufr), benzin (jezdím ve městě), 4x4 (občas jezdím na hory), automat (jsem línej řadit + v kombinaci s adaptivním tempomatem je to skvělé, např. v koloně), nějaké ty vychytávky (adaptivní tempomat, aut. zhasínání dálkových světel), cena.. No a jak jsem tohle hledal vyšla nejlépe Cupra ST.
Avatar - white label
15. 8. 2019 11:10
jazyková schýza
"Strašně dotažené auto".
15. 8. 2019 06:40
Re: Hviezdicky
Ty si ten test asi nečítal prevodovka zaradila sama na nižší a vyhnala otáčky skoro k obmedzovaču, čo len ťažko zdôvodníš snahou o nízke emisie.
14. 8. 2019 17:52
Re: Hviezdicky
Ale no tak. Ford Mustang v klídku plní emisní normy s osmiválcem a manuálem. Takže pokud jiné automobilky manuály opustily, tak z jiných důvodů.
14. 8. 2019 17:48
Re: Mam a dobry
Nechci kazit náladu, ale u omezovače nebudeš ani po záběhu. DSGéčko vždycky přeřadí na vyšší převod ještě před dosažením omezovače.