Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Seat Leon X-Perience 1.8 TSI - One man show

Tomáš Dusil
Diskuze (126)

Leon X-Perience je poloterénní kombi od Seatu. Hlavní odlišností oproti běžnému Leonu ST je zvýšení světlé výšky o 15 mm. Vyzkoušeli jsme jediný zážehový motor v nabídce.

První dvě generace Seatu Leon byly skvělými vozy. Měly však jeden nepřehlédnutelný nedostatek a to pouze jedinou karosářskou verzi - pětidveřový hatchback. Svým způsobem šlo o promyšlenou marketingovou politiku, neboť Španělé potřebovali prostor pro další odvozené modely. Vedle tradičního Toleda je řeč o sportovněji orientovaném MPV Altea, případně Altea XL. Všechna tato auta těžila z kvalitního technického základu Leonů. Nicméně zájemce o třídveřový hatchback, či praktické kombi neměl v kompaktní třídě výrobce z Martorellu čím uspokojit.

Cena za techniku navíc

To se mělo změnit s příchodem třetí generace. Ta byla zároveň prvním a vlastně dosud jediným Seatem, postaveným na moderní modulární platformě pro příčnou zástavbu hnacího řetězce (MQB) koncernu Volkswagen. K pětidveřovému hatchbacku z konce roku 2012 se na jaře roku následujícího přidala třídveřová varianta se zkráceným rozvorem pojmenovaná SC. A za další půlrok dorazilo kombi ST, jeho poloterénní verze X-Perience debutovala zhruba před rokem.

Leon X-Perience je na rozdíl od zbytku modelové řady nabízen pouze v jediné výbavě. Pohled do ceníku odhalí, že jejím základem je nejvyšší lehce sportovní verze FR. Z toho mimo jiné vyplývá, že standardní výbava Leonu X-Perience bude poměrně bohatá. Zahrnuje například Media systém Colour s pětipalcovým dotykovým barevným displejem, dvouzónovou klimatizaci Climatronic či sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin.

 

Video se připravuje ...

 

Nabízí se cenové srovnání. Zatímco Leon ST 1.8 TSI DSG FR pořídíte za 587.900 korun, vyjde X-Perience se stejným motorem a převodovkou o nezanedbatelných 89.000 korun dráže. Přitom v obou najdete standardně progresivní řízení, tedy s proměnným převodem v závislosti na úhlu natočení kol, volič jízdní režimů Seat Drive profile, či diodové svítilny.

Jsou však minimálně dva prvky výbavy, které verze FR v sérii nemá. Sem patří zejména adaptivní odpružení. V Leonu X-Perience je standardem ve spojení s testovaným turbomotorem 1.8 TSI a rovněž v kombinaci s nejvýkonnějším turbodieselem a dvouspojkovou převodovkou. Naproti tomu v Leonu ST FR si za něj musíte připlatit, přičemž je součástí paketu Dynamic za 18.500 korun. Druhou odlišností je pohon všech kol, jemuž Seat říká 4Drive. Pokud po něm zatouží kupující vozu ve výbavě FR, nezbude mu než zvolit dvoulitrový turbodiesel s manuální převodovkou, navíc v méně výkonné variantě se 110 kW. S jiným motorem se čtyřkolka v běžném Leonu ST FR nepojí. V obyčejnějších verzích Reference a Style je k dispozici zase jenom v tandemu s agregátem 1.6 TDI.

Testovaný vůz byl dále zušlechtěn řadou prvků, takže konečná cena se zastavila na částce 871.400 korun. To už není úplně málo za kompaktní vůz. Nejdražší položkou příplatkové výbavy byla vyspělejší navigace High včetně 6,5” displeje a celé řady podpůrných funkcí za 47.200 korun.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Při nočních jízdách jsme si nemohli vynachválit diodové světlomety. Jsou součástí paketu Technology X-Perience za 18.900 korun, přičemž současný Leon byl po Audi A3 druhým kompaktem světové produkce, který tuto technologii osvětlení nabídl.

Velkou předností Leonu obecně je uživatelská přívětivost. Prostě si sednete a jedete. Kožená sedadla jsou za příplatek 39.000 korun a klidně bychom je oželeli. Právě se sedadly, jakkoliv pohodlnými a rozměrově bez výhrad, se pojí jeden nedostatek, a tím jsou tuhé úchyty zámků bezpečnostních pásů. Jste-li útlejší postavy, nebude vás pás v břišní oblasti příliš dokonale obepínat.

To samé můžeme říct o jeho diagonální části v oblasti ramene za předpokladu, že jste buď menšího, nebo naopak nadprůměrného vzrůstu. Tady je na vině pro změnu chybějící výškové nastavování horního úchytu. Třeba Škoda Octavia postavená na stejném technickém základě toto nabízí. Vybojovat s popsaným rébusem alespoň remízu lze jenom vhodným nastavením výšky sedadla, nicméně čekali bychom elegantnější řešení.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

One man show

Roli zážehové verze plní v Leonu X-Perience přeplňovaná osmnáctistovka TSI. S výkonem 132 kW a zejména maximem točivého momentu 280 N.m při 1350 až 4500 otáčkách za minutu nabízí očekávanou pružnost. Ač v běžném Leonu je kombinována s manuální šestistupňovou skříní MQ250, zájemce o benzinový X-Perience musí vzít za vděk šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DQ250.

Pokud jezdíte klidně, řadí rychle a dobře chápe záměry řidiče, při dynamičtější jízdě se ale občas projevuje trochu váhavě. Nepříjemné je to zejména při potřebě výrazněji zrychlit. Příčinou popsaného chování je skutečnost, že pokud jezdíte v samočinném režimu převodovky a na rozhraní Seat Drive profile nastavíte mód Normal, volí elektronika vždycky nejvyšší možný převod.

V praxi to znamená, že motor běžně točí kolem 1500 otáček za minutu. A tady se subjektivně nezbytných newtonmetrů příliš nedostává, jakkoliv technické údaje mluví o opaku. Smyslem je v tomto případě jízda s co nejmenším přídělem benzinu. To se daří, byť nanejvýš průměrně: lze jezdit za necelých 9 litrů na 100 km, avšak při svižnějším svezení není problém tuto hodnotu klidně o litr navýšit.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Výraznějším přidáním plynu donutíte převodovku podřadit a to klidně o několik stupňů. Skříni ale chvíli trvá, než si spočítá, o kolik kvaltů má vlastně podřadit. Má to o to těžší, neboť po dosažení horní hranice špičky točivého momentu, tedy 4500 otáček, začíná jeho křivka nekompromisně klesat. Všechno by vyřešily lehčí převody, zvláště když se zde střetávají ještě se stálým pohonem všech kol.

 

Pro dynamickou jízdu je tak nutné navolit režim Sport. Hlavní rozdíl oproti Normalu je ten, že jedete na nižší převod a tedy s vyššími otáčkami. V tomto případě je pružnost a reakce na přidání plynu násobně lepší.

Seat Leon X-Perience - srovnání s konkurencí
Model Seat Leon X-Perience Škoda Octavia Scout Volkswagen Golf Alltrack
Motor 1.8 TSI 1.8 TSI 1.8 TSI
Zdvihový objem [cm3] 1798 1798 1798
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 132/6200 132/6200 132/6200
Točivý moment [N.m/min] 280/1350-4500 280/1350-4500 280/1350-4500
Převodovka 6DSG 6DSG 6DSG
Maximální rychlost [km/h] 221 216 217
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,2 7,9 7,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 6,5 6,9 6,8
Cena od [Kč] 676.900 705.900 749.900

Drží a nepustí

S jízdními profily se v Leonu X-Perience pojí také nastavení adaptivního odpružení. V módu Normal jsou tlumiče vláčné, takže prohřešky silničářů pohlcují. Naopak ve Sportu výrazně ztuhnou, čímž se zároveň omezí pohyby karoserie. A namísto absorpce výmolů přichází kopírování terénu.

Ani v tomto případě není podvozek nijak přehnaně tuhý a to měl příplatková osmnáctipalcová kola, která ale nejsou nezbytná. Klidně bychom je oželeli a těch 11.300 korun raději ušetřili.

Už Leon s pohonem předních kol patří k jízdně nejschopnějším vozům nejen svého segmentu. V tomto případě je zde navíc stálý pohon všech kol realizovaný známou elektrohydraulickou spojkou Haldex páté generace. Její součástí je čidlo příčného zrychlení. To znamená, že až 50 procent celkového točivého momentu při jízdě v zatáčce za předpokladu normálních adhezních podmínek přenáší zadní náprava. Dále je zde náhražka samosvorného diferenciálu XDS pracující s brzdami a to i na zadní nápravě.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni  

Leon X-Perience se tak i v ostrých zatáčkách projížděných vyšší rychlostí chová příkladně. Spíše než agilita ale převládá stabilní chování s lehkou nedotáčivostí a silnou přilnavostí. Prostě chování, jaké se dnes požaduje od moderního vozu určeného masám.

Standardní progresivní řízení snižující počet otáček volantu mezi dorazy ze tří na dvě pocítíte zejména při manévrování v omezeném prostoru, kde nemusíte tolik točit volantem. A dále v pomalých zatáčkách. Při rychlé jízdě již není jeho přínos dle našeho názoru tolik patrný a klidně bychom se bez něj obešli.

Testovaná verze Leonu by měla také zvládnout lehký terén. K tomu jí velkou měrou pomáhá větší světlá výška v kombinaci s pohonem všech kol. Zázraky ale nečekejte, neboť nájezdové úhly mají své limity a navíc mezinápravová lamelová spojka nemá funkci umožňující hnací a hnané lamely „natvrdo“ sevřít a suplovat tak obvyklý závěr diferenciálu.

Závěr

Seat Leon X-Perience asi prodejní rekordy lámat nebude. Může ale zaujmout ty, jímž se klasická SUV zdají být zbytečně velká a jízdně nezajímavá a zároveň občas potřebují zdolat nějakou tu polňačku, třeba při cestě na chatu. Vůz ovšem umí hrát také na city, neboť jeho svalnatý vzhled podpořený velkými koly a plastovými doplňky působí stylověji než obyčejné kombi, jakkoliv se po tvarové a vlastně i technické stránce tato auta příliš neliší.

seat testy nizsistredni seat testy nizsistredni

Nejlevnější verze modelu 629.900 Kč (1.6 TDI 4WD/81 kW)
Základ s testovaným motorem 676.900 Kč (1.8 TSI DSG 4WD/132 kW)
Testovaný vůz s výbavou 871.400 (1.8 TSI DSG 4WD/132 kW)

Plusy

  • Vzhled, účinné světlomety

 

  • Tuhá a zároveň lehká karoserie

 

 

  • Pružný motor

 

 

  • Vynikající jízdní vlastnosti

 

 

  • Vyspělý pohon všech kol

 

Minusy

  • Nevhodně řešené přední bezpečnostní pásy

 

  • Při dynamické jízdě pomalejší reakce převodovky

 

 

  • 1.8 TSI pouze se samočinnou převodovkou DSG

 

 

  • Možná až příliš těžké převody

 

Foto: Petr Homolka

Tomáš Dusil
Diskuze (126)
Seat Leon X-Perience 1.8 TSI
Cena základní sestavy 676 900 Kč
Výbava základní sestavy Litá 17” kola, ESP, sedm airbagů včetně kolenního pro řidiče, dvouzónová klimatizace Climatronic, kožený volant a řadicí páka, sportovní přední sedadla, audiosouprava Entry plus s 5” barevným dotykovým displejem a USB/AUX, palubní počítač, tempomat, adaptivní odpružení, systém Seat drive profile, multikolizní brzda, elektricky ovládaná boční okna a vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, dojezdová rezerva, asistent rozjezdu do kopce, chromované prvky interiéru, páčky řazení na sloupku řízení, výškově stavitelná přední sedadla atd. Kč
Cena testované sestavy 871 400 Kč
Výbava testované sestavy Adaptivní tempomat s funkcí Front assist (+ 13.900,-), akční paket technology X-Perience – diodové světlomety, mlhovky, parkovací čidla vpředu a vzadu, elektricky sklopná vnější zrcátka atd. (+ 18.900,-), elektricky ovládané sedadla řidiče bez paměti polohy (+ 7.400,-), kožená sedadla plus paket Winter – vyhřívání předních sedadel atd. (+ 39.000,-), navigační systém High včetně dalších doplňků (+ 47.200,-), panoramatické střešní okno (+ 22.600,-), paket Drive - asistence dálkových světel + Lane assist (+ 8.200,- ale jen ve spojení s paketem Convenience), litá 18” (+ 11.300,-), atd. Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1798
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 132 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 280 / 1350 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 221
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 8 / 5.6 / 6.5
Emise CO2: 152
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 587 / 1470
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1510 / 530
Rozměr pneu: 225/45 R 18
Seat Leon X-Perience 1.8 TSI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4539
b) šířka (mm): 1816
c) výška (mm): 1482
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1503
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1190
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 610 / 860
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1030
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 960
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 450
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 620
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
21. 1. 2024 05:07
Zkušenost
Ahoj, auto z testu mám doma…
Jezdí bez závad, všechno funguje jak má.
Spotřeba okolo komína 8,5 časté krátké jízdy, jinak okolo 7. Podvozkově lepší než scout, přesnější řízení. 4x4 využívám často, přizvedl jsem podvozek a dal pod motor pořádný plech abych nepraskl plastovou vanu. 185cm a pás jsem nikdy neřešil. Jen občas mě štve, že se motor zbytečně podtáčí. Koroze podvozku stejná jako u stejně starých oktávek, pasatů i audin.
Za mě dobré auto i přes to, že je uvnitř menší než oktávka. Koupeno před 4 lety mělo najeto 51tis od 1. majitele za 320tis.
Dnes mám najeto 80tis, na delší trasy superb najedu 50tis ročně.
22. 5. 2015 09:37
Re: Motor - dvoutakt
Také by mi litr na Mm nedělal radost a záleželo by, jak se ta spotřeba objevila, nicméně tyhle klauzule v manuálech najdeš a není to výsada Němců. Například Honda má myslím v USA litr na 1,6 Mm (u toho jejich šestiválce). Ne že by je to ochránilo před žalobami.

Pokud vím, při výběru olejů zohledňují emise produkované při jejich spalování. I z principu, zdravý motor musí něco spálit. Což neznamená, že to musí být litr na Mm. Jen mě dostávají ty řeči ve stylu, "můj si nevezme ani deci."
22. 5. 2015 09:21
Re: Aby bylo jasno.
Odkud máš, že je Haldex komplexní řešení? Ano, tohle auto je vybaveno přibrzďováním kol, jako mnoho aut před ním (XDS tomu VW říká pro silniční využití, pro "kola ve vzduchu" tomu říkali EDL, respektive EDS), nicméně různá auta můžou mít elektroniku různě naladěnou a to i tu řídící přímo spojku. Pokud vím, měly to i vozy se staršími Haldexy, není to novinka 5. Což nevylučuje, že si s tím novější poradí lépe. Není důvod, aby to muselo být ucelené řešení od BorgWarner (Haldex Traction). Haldex je spojka, komponenta, s kterou automobilka typicky dál pracuje. Můžeš si někdy porovnat například Tiguan a Evoque, oba systémy jsou postavené na Haldexu.

Pravděpodobně i na šestku budeš mít na kolech více než na klice. Nechce se mi hledat zpřevodování, ale 335i má myslím na šestku něco jako 1,1 kNm (manuální). Nemluvě o jedničce (snad přes 5 kNm). Kolik Nm budeš potřebovat, je do jisté míry dané maximální rychlostí.
Avatar - _Karel_
22. 5. 2015 08:15
Re: Motor - dvoutakt
Litr oleje na tisíc- můžeme se bavit, že to není neobvyklá vyčůranost výrobce označit to za běžnou spotřebu oleje. Ale u běžných aut to považuju za prasárnu.
U 1,8tsi pokud vím problémy se spotřebou oleje bývaly řešeny i kulancí, ale určitě ne plošně.
21. 5. 2015 23:40
Re: Motor - dvoutakt
Samozřejmě, že i dnes motory pálí nějaký olej (nechceš snad říct, že tvůj motor má naprosto suché stěny válců). Stačí se podívat do USA na žaloby za nadměrnou spotřebu oleje. :-) Byť náplň jako taková může klidně i přibývat, což však neznamená, že motor olej vyrábí, jen ho kontaminuje rychleji, než ho stíhá pálit. Spotřeba se bude odvíjet od režimu, ve kterém je motor provozovaný.

2 litry na 10 tisíc pravděpodobně dnes nikdo na záruku nevezme. Nevím, co považuje Škoda za normální, ale není neobvyklé, aby jako přijatelná spotřeba byl litr na 1000/ 1500/ 1600/ 2000/ 2500 km (tedy od 4 do 10 litrů na 10 Mm).