Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
Seat Leon
32 Fotogalerie

TEST Seat Leon X-Perience 2.0 TDI – El explorador español

SUV prozatím Seatu chybí, mezeru však může dočasně zaplnit Leon X-Perience. Z trojice oplastovaných koncernových kombi je nejlevnější a z našeho pohledu designově nejpovedenější.

Přestože Seat již dlouhá léta pracuje na svém vůbec prvním SUV a na letošní ženevský autosalon dokonce přivezl reálně vypadající koncept 20V20, do sériové výroby má ještě poměrně daleko. Díky své příslušnosti ke koncernu Volkswagen však má k dispozici spoustu kvalitních dílů a nápadů, ze kterých sestavil alespoň dočasnou záplatu díry v dosavadní nabídce. Vůz se jmenuje Leon X-Perience, nabízí velmi přitažlivou cenu, a působí jako zajímavý společník pro náročnější řidiče.

Nejlevnější ze všech

Pokud se zaměříme na „cenu od“, vítězí Seat Leon X-Perience nad soupeři Škoda Octavia ScoutVolkswagen Golf Alltrack s výraznou rezervou. Vůz začíná na 611.900 korunách, ovšem s turbodieselem 1.6 TDI/81 kW, který sourozenec z Mladé Boleslavi nenabízí. Pro objektivní srovnání tedy musíme přejít ke zkoušenému čtyřválci 2.0 TDI/110 kW, ani zde se však situace nemění – Leon pořídíte od 655.900 Kč, Octavia začíná na 690.900 Kč, a Golf dokonce překračuje hranici 700 tisíc korun (stojí 717.900 Kč).

Neméně zajímavě vypadá srovnání se standardním Seatem Leon ST s motorem 2.0 TDI/110 kW AWD. Výbava verze X-Perience se svou konfigurací hodí k nejvyšší linii FR za 629.000 Kč, za zvýšený podvozek, robustnější nárazníky a specifické čalounění v interiéru tedy zaplatíte 26.900 Kč. Zda je to moc nebo málo, posuďte sami. My bychom však takovou sumu na oltář stylu pravděpodobně položili.

acz 

Nejdrsnější Leon

V jednom z redakčních testů poloterénního kombi Škoda Octavia Scout padlo slovní spojení „nejdrsnější Škoda“, a podobně můžeme pokračovat i v případě Seatu Leon X-Perience. Jeho nárazníky dostaly výraznou plastovou ochranu, stejně jako vnější prahy dveří a lemy blatníků. Přírůstek v oblasti světlé výšky je však pouze 15 milimetrů, což na 31 mladoboleslavských milimetrů nestačí. Dovozce navíc zkoušený exemplář vybavil litými 18” disky X-Perience za 11.300 Kč (ve standardu jsou 17“ ve stejném designu), které sice dotahují estetické ztvárnění vozu takřka k dokonalosti, pětačtyřicetiprocentní zimní obutí Pirelli Sottozero 3 však patří hlavně na silnice. Z našeho pohledu je proto lepší zůstat u základních „sedmnáctek“.

Oproti standardnímu Leonu ST se změnil také interiér, byť nikterak dramaticky. Ve standardu dostanete například sportovní sedadla, specifické čalounění výplní dveří a do rukou perfektně padnoucí volant s oranžovým prošíváním a decentní plaketou uvnitř svislého ramene. Zkrátka a dobře – automobilů znalí jedinci okamžitě vědí, co se před nimi zrovna nachází, ale laik nebude nikterak šokován španělskou okázalostí.

acz 

Standard tedy nevypadá vůbec zle, zkoušený exemplář však byl dovybaven příplatkovými sedadly s koženým čalouněním bočnic a středem z Alcantary. Barva odpovídá výplním dveří, šířka sedáků a opěradel je ovšem adekvátní pro sportovněji stavěné řidiče a ne pro otylé postavy, které při delších cestách mohou bolet záda. Po ergonomické stránce je nicméně interiér o kousek lépe provedený než v Octavii - dotykový 6,5palcový displej navigačního systému High (stojí 47.200 Kč) je totiž umístěn výš, stejně jako tlačítka pro ovládání parkovacího asistenta, systému Start/stop, případně volby jízdních režimů, pokud by vůz tuto možnost nabízel.

Jinak je to ale Seat Leon ST jako každý jiný – s takřka dokonalou pozicí za volantem, vzdušným vnitřním prostorem, a bohužel trochu komplikovaným pohledem do menších vnějších zpětných zrcátek. Zajímavostí je také absence výškového nastavení předních bezpečnostních pásů, které Octavii ani Golfu nechybí.

Turbomotor? Ne, turbodiesel!

Aniž bychom chtěli nějak znevýhodňovat zbylou nabídku agregátů, ani minutu bychom neváhali nad dvoulitrovou verzí se 110 kilowatty ve 4.000 otáčkách za minutu a točivým momentem 320 N.m (1750 až 3000 min-1). Zní to možná trochu přehnaně, ale po prvních několika kilometrech jízdy jsme museli pohledem do technického průkazu ověřit, zda máme skutečně pod kapotou plánovaný motor, nebo řídíme atypické spojení zážehové osmnáctistovky a manuální šestistupňové převodovky (1.8 TSI/132 kW se u Leonu X-Perience váže k šestistupňovému DSG). Až tak moc se totiž motor svým vytříbeným během benzinovému protějšku podobá.

Seat Leon X-Perience - srovnání s konkurencí
ModelSeat Leon X-PerienceŠkoda Octavia ScoutVolkswagen Golf Alltrack
Motor2.0 TDI2.0 TDI2.0 TDI
Zdvihový objem [cm3]196819681968
Válce/ventily4/44/44/4
Největší výkon [kW/min]110/4000110/3500110/3500
Točivý moment [N.m/min]340/1750-3000340/1750-3500340/1750-3500
Převodovka6M6M6M
Maximální rychlost [km/h]208207207
Zrychlení 0-100 km/h [s]8.79.18.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km]4.95.14.9
Cena [s]655.900690.900717.900

Výše zmíněný úkaz platí v situaci, kdy sedíte uvnitř vozu. Vznětový čtyřválec je totiž pod kapotou tak skvěle odizolován, že jeho přítomnost dokážete rozpoznat snad jenom podle skromnějšího cejchování otáčkoměru a hutnějšího zátahu přibližně od 1800 otáček za minutu. Výhodou je také manuální šestistupňová převodovka se stejně krátkými a vybroušenými drahami, jaké nabídne Golf GTI nebo Octavia RS. Skládat jeden „kvalt“ za druhým je zkrátka radost!

Zátah motoru nenarůstá skokově, ale hezky lineárně, abyste měli dostatek času „nasázet“ poměrně krátké první tři rychlostní stupně. Na čtyřku se klidně můžete ploužit rychlostmi okolo 50 km/h, abyste na konci obce sešlápli citlivě kalibrovaný pedál plynu a vytočili čtyřválec až někam ke 4.000 min-1 . Ve vyšších otáčkách už toho totiž moc nepředvede, spíše se trápí.

acz 

Zajímavostí je ovšem fakt, že se spotřeba v úsporném a svižnějším tempu moc neliší. Typickým příkladem je pohyb na dálnici – ve 130 km/h motor točí 2300 otáček za minutu a vystačí si s 5,7 l na 100 km/h. Ve 150 km/h, kdy ručička otáčkoměru jenom stěží dotahuje metu 2700 min-1, je to však o pouhých sedm desetin litru více. Tou dobou se navíc čtyřválec nachází v nejživějším pásmu, po došlápnutí pedálu plynu do podlahy vůz dokáže stále poměrně svižně zrychlovat.

Druhou stránkou věci je takřka nedosažitelná deklarovaná průměrná spotřeba 4,9 l na 100 km. V rámci testování jsme se běžně pohybovali přibližně o litr výš, což lze přičíst jednak pohonu všech kol, který je v akci častěji, než bychom do něj řekli, a zimnímu obutí. Podobný rozdíl motor vykazoval také ve městě, kde jsme poctivě využívali standardně dodávaný systém Start/stop. Výsledných 6,8 l na 100 km však stále považujeme za velmi slušnou hodnotu.

Nejvíce má rád silnici

I přes všechny vnější ochranné plasty, vyšší světlou výšku a drsný vzhled se Leonu X-Perience nejvíce líbí na silnici. Pokud však stejně jako v případě zkoušeného exempláře vsadíte na litá 18” kola, doporučujeme bedlivě vybírat místa, kudy pojedete. Podvozek je totiž sám o sobě tužší než u Octavie Scout (s Golfem Alltrack se svezeme v polovině dubna), a přestože se snaží vší silou udržet kola v kontaktu s vozovkou, čas od času přenese tupé rázy do karoserie a můžete pociťovat lehounké boční kmity zádi.

Pokud se ale dokážete přes tento neduh přenést, patrně nebudete chtít zastavit. Kombinace pohonu všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex a závěru předního diferenciálu XDS totiž nedává moc příležitostí k přechodu z neutrálního do nedotáčivého chování. Právě naopak - přibrzďování předního vnitřního kola a podpora zadních kol karoserii natlačí ke středu oblouku, místy trochu razantněji. Pocit je to velmi návykový, především při omezení činnosti stabilizačního systému (byť pro tento povel musíte do menu multimediální systému). Ani za plné podpory elektroniky se však nedá říci, že by do řízení nějak přehnaně zasahovala. Na adresu rodinného kombi s dvoulitrovým turbodieselem tato slova nezní moc často, ovšem odpustit si je nemůžeme – Leon je zkrátka automobil pro náročnějšího řidiče, který se nechce pouze vozit, ale také bavit.

acz 

Jenže něco podobného už na Auto.cz zaznělo loni na podzim v rámci redakčního testu Leonu ST FR s totožným motorem a pohonem všech kol. Vzhledem k minimálnímu zvýšení světlé výšky a výběru možná až zbytečně velkých kol si proto nemyslíme, že by verze X-Perience nabízela modifikace, díky kterým byste se mimo zpevněný povrch měli pohybovat jistěji než s trochu konzervativnější, leč stále velmi emotivní klasikou. A to ani v případě, pokud v menu multimediálního systému stisknete tlačítko Off-road. Vůz vám totiž pouze ukáže aktuální nadmořskou výšku a úhel natočení předních kol...

X-Perience je jistota

Pokud si chcete Seat Leon X-Perience pořídit jako náhradu za SUV, které se v rámci automobilky objeví nejdříve napřesrok, patrně nenaplní vaše představy. Přínos optického paketu a vyšší světlé výšky berme pouze jako jistotu v situacích, kdy je jízda po horším povrchu nevyhnutelná. Za citelnější zlepšení průchodnosti terénem ve srovnání s klasickou verzí proto ruku do ohně nedáme.

Dobrou zprávou ovšem je, že zásah do podvozku nikterak neovlivnil jízdní chování na silnici. Kombi vážící celých 1498 kilogramů (o 67 kg méně než Opel Astra Sports Tourer 2.0 CDTi s předním pohonem) se v zatáčkách pohybuje se značnou lehkostí a jistotou, kterou v tomto segmentu snad žádný jiný model nenabídne. Velmi si však rozmyslete příplatek za litá 18“ kola, o palec menší provedení s pětapadesátiprocentními pneumatikami je stejně krásné a dovede zlepšit komfort cestování na horším povrchu.

acz

Nejlevnější verze modelu341.900 Kč (1.2 TSI Basic/63 kW)
Základ s testovaným motorem655.900 Kč (2.0 TDI X-Perience/110 kW)
Testovaný vůz s výbavou837.300 Kč (2.0 TDI X-Perience/110 kW)

Plusy

  • Silný a pružný motor 2.0 TDI

 

  • Spotřeba na dálnici

 

 

  • Perfektní chování v zatáčkách

 

 

  • Extravagantní vzhled, ergonomie

 

 

  • Přijatelná základní cena

 

Minusy

  • Na 18“ kolech snížený komfort jízdy

 

  • Chybí výškové nastavení předních pásů

 

 

  • Na delších cestách méně pohodlná přední sedadla

 

Foto: Petr Homolka