Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat má nový úkol. Vyvine novou platformu pro levné elektrovozy

David Bureš
Diskuze (1)

Nová platforma bude zmenšenou verzí architektury MEB. Určena má být pro malá elektroauta za dostupnou cenu.

Koncern Volkswagen Group se do budoucna chce stát největším výrobcem elektromobilů na světě, když chce do roku 2028 uvést na trh hned 70 nových elektromobilů. S těmito plány musejí pomoci všechny značky skupiny, včetně Škody nebo španělského Seatu. Ten na výroční tiskové konferenci odhalil, že do začátku roku 2021 začne prodávat šest elektrovozů a externě nabíjítelných hybridních modelů (plug-in hybridů).

Hlavně ale španělská značka dostala od vedení VW Group za úkol vyvinout novou platformu pro elektromobily. Architektura vyvíjená ve spolupráci s mateřským Volkswagenem bude zmenšenou variantu architektury MEB, kterou využije třeba nadcházející Volkswagen ID. nebo sériová verze Škody Vision iV.

Určena bude pro menší elektromobily různých značek koncernu, s délkou kolem čtyř metrů. Cílem vývojářů je hlavně maximálně snížit cenu techniky, vozy s elektrickým pohonem využívající nově vyvinutou architekturu mají stát méně než 20.000 eur (515.000 korun). První z nich spatří světlo světa za tři až čtyři roky.

Na tomto projektu bude ve Španělsku pracovat více než 300 kvalifikovaných inženýrů. „Projekt platformy pro malé elektromobily je velkým krokem k ještě dostupnější elektrické mobilitě. Seat vyvine první elektromobil, který bude speciálně zkonstruován pro cestování po městě,“ říká k plánům Herbert Diess, předseda představenstva společnosti Volkswagen AG.

Expanzi na poli elektromobilů Seat započne již letos, když na trh uvede elektrickou verzi minivozu Mii, sourozence chystané Škody eCitigo. V příštím roce bude následovat sériová verze konceptu Seat el-Born, hatchbacku na bázi platformy MEB.

Vedle toho chce španělská značka expandovat na poli mikromobility, což dala najevo již konceptem Minimó. Seat má být lídrem na tomto poli, vedle mikromobilu pro služby na sdílení vozidel pracuje také na dalších inovátorských řešení městské mobility. Nabízí už třeba elektrokoloběžku eXS.

Důležitou roli v budoucnosti Seatu pak budou hrát i plug-in hybridy. Takovou verzi nabídne nejen velké SUV Tarraco, ale také nadcházející generace kompaktního Leonu. V externě nabíjitelné hybridní variantě pak budou k dispozici i připravované sportovní modely Cupra Leon a Cupra Formentor.

Na rozdíl od jiných výrobců navíc Seat vidí budoucnost pozitivně. Loni prodal rekordních 517.600 aut, což bylo o 10,5 % více než v roce 2017. V Evropě pak Seat dokonce byl nejrychleji rostoucí značkou. Navíc provozní zisk se zvýšil o 93,2 % na 223 milionů eur, čemuž pomohla hlavně SUV, alias modely prodávané s vyšší marží než ty konvenční.

„Seat je v současnosti finančně zdravou, trvale udržitelnou společností. Máme důkladný program pro zajišťování efektivity nákladů a zdroje, které nám umožní čelit technické transformaci automobilového průmyslu. Tyto pilíře potřebujeme k tomu, abychom zůstali ziskoví i v budoucnosti,“ říká Holger Kintscher, člen představenstva společnosti Seat, odpovědný za finance, IT a organizaci.

David Bureš
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - ElectroDad
27. 3. 2019 22:47
krok správným směrem
Elektromobily se musí dostat víc k masám lidí a to s luxusními velkými, težkými elektrickými SUV půjde těžko. Příměstské měnší elektromobily budou konečně dostupnější variantou elektromobilů pro širší populaci. I když s cenovkou 500 tis. Kč se nebude ještě dát hovořit o lidových vozech - to až budou jeté k dispozici na sekundárním thu.