Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Mii 1.0 AP Cosmopolitan – Zahoďte tu převodovku!

Martin Machala Martin Machala 21. 6. 2017
35
88
Zobrazit náhledy (35)
Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii Seat Mii
Jakékoliv minitrojče koncernu Volkswagen je podle mě široko daleko nejlepší miniauto. I když je fialové… Ale bez robotizované převodovky!


Design, interiér


Když jsem přemýšlel o titulku, velice by se k testovanému Seatu Mii hodilo obehrané „Po čem ženy touží“. Balíček Cosmopolitan totiž prý vznikl ve spolupráci se čtenářkami známého časopisu, které se v anketě vyjádřily, co by se jim na španělském mini líbilo.

Nakonec z toho vzešel paket Cosmopolitan loves Mii, obsahující vnější zpětná zrcátka v béžové barvě (nevím, nejsem čtenářka, ale netlučou se trochu s tou fialovou karosérií?), patnáctipalcová litá kola, černou střechu, fialové obložení přístrojovky, kožený volant, sedačky v kombinaci kůže a alcantary (fialové s béžovým prošíváním samozřejmě), černý strop a sluneční clona vybavená zrcátkem. Tohle vše vás vyjde na 9200 Kč, na stovku stejně však stojí zmíněná fialová metalíza, která ovšem součástí cosmopolitního balíčku není. A v kufru pak ještě můžete ještě najít stylovou krabici se stativem na mobil a ručním vysavačem.


Je sice pravda, že redaktor se v cosmopolitním Seatu Mii necítí úplně dobře, za volantem koncernového mini jsem si ale znovu potvrdil, o jak povedené auto jde. Jakoby ani nevzniklo v letech emisního šetření a čím dál většího důrazu na čistě spotřební stránku věci, mii působí nesmírně bytelně, poctivě, robustně… A po zásahu v rámci modelové péče se už nemusím natahovat ke spolujezdci, abych otevřel/zavřel jeho boční okno. A krycí plato v zavazadlovém prostoru dostalo šňůrku, takže už po manipulaci s nákupem nezůstává viset ve vzpřímené poloze. Tedy pokud jste jej pravidelně zapomínali sklopit a pak nadávali, že dozadu nic nevidíte.

Asi je to až moc dobré auto (drahé na výrobu?), těžko říct, každopádně to s nástupcem koncernových trojčat nevypadá dobře. Ale nebojte se, on se určitě objeví nějaký ten crossover!

Motor, jízdní vlastnosti


K perfektnímu pocitu ze Seatu Mii vždycky přispíval taky motor, jeden z nejlepších atmosférických tříválců, s jakým jsem kdy jel. Několikrát jsem napsal, že mi tříválcový zvuk vadí a v mii motůrek opravdu slyšet je. V miniautě mi ale sekačka na trávu vadí méně než třeba v hatchbacku nižší střední třídy. Tady se s minimotorizací tak nějak počítá.

Několikrát jsem si vyzkoušel, že rozdíl mezi výkonovými verzemi 44 a 55 kW sice není dramatický, vzhledem k minimálnímu cenovému rozdílu (v případě mii činí osm tisíc) bych si však za o něco lepší dynamiku určitě připlatil. Na nízkou spotřebu paliva bych se mohl těšit v obou případech, pětilitrové průměry nejsou žádný problém, nad šest jsem se dostával ve městě nebo na dálnici.

A pak je tu další příplatek, ještě minimálnější, navíc by měl významně zvýšit komfort obsluhy vozu a čtenářky Cosmopolitanu by jistě vřeštěly nadšením – spojkový pedál totiž zmizí jen za čtyři tisíce korun! Vlastně neodolatelná nabídka. „Automat“ za čtyři litry!

Odolat byste však rozhodně měli. Jestli jsem napsal, že atmosférický tříválec je jedním z nejlepších motorů ve své kategorii, s jakým jsem kdy jezdil, tak pětistupňový „automat“ (jasně, jde o robotizovaný manuál) je pro změnu jednou z nejhorších převodovek, s jakými jsem se za třináct let motonovinařiny svezl.

Roboty bývají peklo, ale tohle je tedy tuplovaný robot. Změna převodů je neskutečně dlouhá, skoro jsem stihl napočítat do tří, moc nepomohlo ani to, když jsem se snažil převodovce pomoct ubráním plynu. Vhodný moment se navíc hledal dost těžko, nebylo vůbec snadné odhadnout, kdy se robot rozhodne přeřadit na vyšší stupeň. Zlepšení samozřejmě přinesla manuální změna převodu, to pak ale pořízení „automatu“ trochu ztrácí smysl. A hlavně, převody se volí bohužel tradičně naopak – ty vyšší pohybem páky dopředu, podřazuje se dozadu. Kdo tohle vymyslel… A proč se prakticky všechny automobilky jak to stádo přidaly?


Úplně ze všeho nejhorší ale byla ustálená rychlost kolem osmdesátky. To se pak v automatickém režimu děly věci – jedete si na pětku, v rozumných otáčkách, ale robot si řekne, šoupnu mu tam čtyřku, ať se kluk sveze! Následuje klasické zhoupnutí, zpomalení a pak zase akcelerace na osmdesátku. Na nižším stupni však převodovka dlouho nevydrží, jestli ony nejsou ty otáčky moc vysoké… Pro jistotu zpátky na pětku! A tak pořád dokola, nedej bože, když se objevilo byť jen mírné stoupání nebo klesání. To pak robot sázel kvalty ještě zmateněji a zbrkleji.

Nešlo to. Drtivou většinu z týdenní zápůjčky jsem strávil v manuálním módu, kde jsem se ale musel pokaždé strašně soustředit, kterým směrem mám s voličem pohnout. A samozřejmě se neustále pletl…

Opravdu mini?

Podvozek pak znovu dokázal, že mu v miniautech není rovno, jízda velmi překvapí hlavně celkovou kultivovaností a komfortem. To je ta bytelná stavba a pocit robustnosti, zmíněný v úvodu. Lité patnáctky na nerovnostech nebouchají, auto působí i na hodně rozbité silnici nečekaně dospěle. V zatáčkách potom stabilně, i když bych si dokázal představit o něco citlivější nastavení stabilizačního systému.

Pocity od volantu zkrátka nejmenší kategorii neodpovídají, což podporuje i nadprůměrně široký interiér, do kufru naložíte nadprůměrných 251 litrů… Za sebe jsem se sice taky posadil, ale moc pohodlné to tedy už nebylo. Pořád je to přece jenom miniauto s délkou 3,5 metru…

Závěr


Zopakuji to i na závěr, Seat Mii a sourozenci jsou s náskokem nejlepší miniauta současnosti, a jestli ještě někde existuje takový ten mohykán starých poctivějších časů, kdy auta nebyla ještě vachrlatými krabičkami na emise, tady je! Ve své fialové… No, dobře, kráse úplně ne, testovaná verze Cosmopolitan je z chlapského pohledu trochu úlet, my ale koneckonců nejsme ani cílovka. Jenom se proboha na každý pád vyhněte robotizované převodovce, ta nezpochybnitelné kvality auta naprosto zbytečně sráží. Proto taky ty tři a půl hvězdičky. S manuálem by to mii mělo jednoznačně za čtyři!

Nejlevnější verze modelu217.900 Kč (1.0 MPI/44 kW Style)
Základ s testovaným motorem229.900 Kč (1.0 MPI/55 kW AP Style)
Testovaný vůz bez příplatků253.100 Kč (1.0 MPI/55 kW AP Cosmopolitan)
Testovaný vůz s výbavou297.500 Kč (1.0 MPI/55 kW AP Cosmopolitan)

Plusy

  • Dostatečně dynamický a úsporný motor
  • Komfortní podvozek
  • Prostorný interiér, velký kufr

Minusy

  • Zoufalá robotizovaná převodovka

Foto: Petr Homolka

Zobrazit celý článek
Témata
Seat Mii 1.0 AP Cosmopolitan
Cena základní sestavy 253 100 Kč
Cena testované sestavy 297 500 Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.5 / 4 / 4.5
Emise CO2: 105
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 951
Objem nádrže (l): 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 932 / 433
Rozměr pneu: 185/55 R15
Seat Mii 1.0 AP Cosmopolitan
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3557
b) šířka (mm): 1645
c) výška (mm): 1489
d) rozvor (mm): 2420
e) rozchod vpředu (mm): 1428
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1440
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 600
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Hammunasakra
To je zase hvězdování...
Hammunasakra
| 27. 6. 2017
:yes: :yes: >:-[]
Avatar - traveldrive
To je zase hvězdování...
traveldrive
| 26. 6. 2017
Definuj "lépe". Silnejší a rýchlejší nemusí automaticky znamenať lepší,
Autor asi nejel v Kia Piccanto 1.25 :-)
Bobanus
| 25. 6. 2017
Doporučuji autorovi článku ať pořádně otestuje např. Kia Piccanto 1.25. Motor 4-válec, bez vibrací, bez dunění, pěkně točivý a pozor s podobnou spotřebou jako kostistřas 1.0 MPI.
A teď k ceně, co můžu mít za použitelně vybavené Mii/UP/Citigo?
- Kia Rio 1.25 s podoboné výbavě, velmi dobrý motor, vlastně ve své kategorii patří spolu s Fordím 1.25 mezi nejlepší
- Renault Clio 1.2, auto velké skoro jako Rapid SB! S opravdu spolehlivým motorem, opět 4-válcem, bez vibrací a divného dunění.
- Opel Corsa 1.2 - opět stará škola, ale prostorem a motorem úplně jiná liga než plechovky z Bratisalvy, nic proti nim, své místo mají, ale předražené zboží je jen pro módni stylisty...
- Peugeot 208 1.2 - opět neporovnatelné prostorem, komfortem s o třídu menším Mii
atd atd..
Sumasumáru popravdě, Mii a jeho bratříci jsou zastaralí, interiér je opravdu jak u bazarovek 5 let za horizontem, místa nic moc, a motor 1.0 MPI? Stačí si přečíst Škoda forum - vibrace, hluk s postupujícím nájezdem, řazení kleslo pod úroveň korejců a francouzů :-)
Trojčat z BAZky jsou fajn...ale
Kajmos
| 24. 6. 2017
Naprostý souhlas. O novém Swiftu dost uvažuju, samozřejmě s 1,2 R4 atmo. Oproti NSF je o 20cm delší a presto je o 20kg lehčí. Mistrovská práce.
Avatar - KubikCv
Trojčat z BAZky jsou fajn...ale
KubikCv
| 23. 6. 2017
Přecijen v podobný cenový relaci se pohybuje i Swift nebo Ignis. Jejich atmosféry jsou super a s krásnou spotřebou. Osobně mi bratislavský trojčata přijdou takový bezpohlavní...Suzuki má větší šťávu