Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéf Peugeotu: RCZ skončí, přijít by mohlo velké SUV (rozhovor)

David Bureš
Diskuze (31)
Peugeot postupně omezuje nabídku svých aut. V budoucnu by však mohl nabídnout velké SUV.

Peugeot na letošním frankfurtském autosalonu představuje koncept Fractal, který naznačuje, jakým směrem by se mohly ubírat budoucí vozy značky. Právě o blízké budoucnosti Peugeotu jsme si ve Frankfurtu exkluzivně popovídali s generálním ředitelem značky Maximem Picatem.

Picat nastínil, že Peugeot v budoucnosti skutečně nabídne jen 13 modelů, s čímž počítá plán vedení koncernu PSA nazvaný Back to Race (Zpátky v závodě). Zatím je však otázkou, zda v této třináctce bude zahrnuto i velké SUV.

Vedle nových modelů šéf Peugeotu rovněž hovořil o chystané technice. V této souvislosti otevřeně kritizoval ty vlády, které zvažují, že by v budoucnu povolily jen prodej aut s hybridním pohonem. Právě tyto plány podle Picata znemožňují PSA uvést na trh modely s unikátním systémem Hybrid Air, který používá k jízdě hydromotor. Picat si píchl i do konkurence, která podle něj navrhuje motory podle emisních norem a ne podle reálného provozu. To je v souvislosti s aktuální kauzou Dieselgate konkurenčního Volkswagenu vcelku úsměvné.

Peugeot na frankfurtském autosalonu prezentuje koncept Fractal. Jaký smysl mají takové koncepty?

Rád bych řekl, že je to jeden z nejvíce smysluplných konceptů, které jsme kdy vytvořili. Je za ním opravdu hodně práce. Zamysleli jsme se nad budoucností našeho interiéru i-cockpit nebo nad integrací zvuku elektromotoru. Jako obvykle je pro Peugeot takový koncept laboratoř. To znamená, že je zde spousta inovací; nová technika, nový výrobní postup, nový design.

Použijete některé nápady z Fractalu i v sériové výrobě?

Uvidíme, co se bude o Fractalu psát. Pak se rozhodneme, jaké myšlenky opustíme, co musíme zlepšit a co skutečně začneme vyrábět. Je to malé auto, ale většinu nápadů můžeme použít v jakémkoliv modelu.

Je možné, že se samotný Fractal dostane do sériové výroby?

Upřímně řečeno, proč ne. Uvidíme, co přinese budoucnost.

Loni šéf PSA Carlos Tavares oznámil, že koncern do roku 2020 ukončí výrobu 19 aut. Jak si vedete se splněním tohoto plánu nazvaného Zpátky v závodě?

V případě Peugeotu nabídku redukujeme z 26 aut na třináct. V tuto chvíli už máme třináct aut, která reprezentují 99 % našich prodejů. Ukončili jsme výrobu malého pickupu pro Jižní Ameriku (Hoggar pozn. redakce), ukončili jsme výrobu kupé-kabrioletů a chystáme se ukončit RCZ. Tyto automobily jsou skvělé, miluji je, ujel jsem s nimi tisíce kilometrů. Jako ředitel Peugeotu ale musím uznat, že tolik nevylepšují image značky. My jsme značka mainstreamových aut, nestavíme exkluzivní auta. Místo toho se zaměříme na vylepšení 208, 308 a dalších modelů.

Nabídku sice redukujete, zároveň se ale hovoří o nových modelech. Rozšíříte tedy modelovou paletu?

Nyní nabízíme 13 aut, a to je číslo, se kterým chceme pracovat. Musíme ale ještě rozhodnout, jaká auta to budou. Dnes nabízíme 13 aut, v roce 2020 to ale může být jiných 13 aut.

Nejčastěji se spekuluje o příchodu velkého SUV pro Čínu. Stane se jedním z 13 nabízených modelů?

Při představení plánu Zpátky v závodě jsme si uvědomili, že nám opravdu chybí velké SUV segmentu D, což platí dodnes. Ještě jsme nerozhodli, zda ho vyvineme, je to ale rozhodně jedna z priorit.

V roce 2013 jste ukončili výrobu v továrně Aulnay, letos se hovoří o výrazném nárůstu výroby. Znamená to, že pro vás krize skončila?

Ne, zmíněný nárůst výroby se týká jen jedné továrny, továrny Mulhouse. Stále ale máme spoustu prostoru, jak produkci zvýšit, třeba v továrně Rennes na západě Francie. Dnes činí využití našich továren 80 %, máme tedy nadále prostor k růstu.

Některé značky nyní hlásí problémy v Číně. Jaká je vaše pozice na tamějším trhu?

Jsou zde asi čtyři nebo pět mezinárodních značek, kterým se v Číně dnes daří. Jsou jimi Mercedes, Toyota, Honda a Peugeot, patříme tedy mezi vítěze. Situace je složitá, býval zde vyšší nárůst prodejů, stále se nám ale daří.

Jaký je váš výhled na situaci v Číně?

Z hlediska dlouhodobého horizontu se nebojím, stále se jedná o trh s velkým potenciálem. Na konci roku ale budou prodeje patrně stagnovat.

Jaký je váš prodejní plán pro letošní rok na čínském trhu?

Počítali jsme se 400.000 prodanými vozy. S ohledem na dnešní vývoj trhu toho bude těžké dosáhnout. Nyní doufáme, že prodáme 350.000 až 400.000 aut.

Co říkáte na kritiku, že nízkých emisí dosahujete díky specializaci na malá auta?

Opravdu chci zdůraznit, že to není tím, že prodáváme jen malá auta. Ano, prodáváme hodně vozů v segmentech B a C, z hlediska emisí jsme ale nejlepší značkou ve všech segmentech. Technická řešení, která hledáme, jsou skutečně úsporná. Někteří konkurenti jdou směrem, který nazýváme NOX trap (past oxidů dusíku), směrem, který funguje jen v homologačním cyklu a ne v reálném světě. Naše řešení, selektivní katalytická redukce, ale funguje za jakýchkoliv podmínek. V krátkodobém horizontu budeme vylepšovat spalovací motory, zároveň vyvíjíme i hybridy, plug-in hybridy a elektromobily, kterým se na konci dekády kvůli přísnějším normám nevyhneme.

Před dvěma lety PSA prezentoval systém Hybrid Air, který umožňuje jízdu na stlačený vzduch. Dostane se toto unikátní řešení do výroby?

V dnešní době vidíme, že některé vlády chystají velice ambiciózní plány v otázce snížení emisí oxidu uhličitého. To je dobře, je to jejich práce chránit planetu. Některé vlády ale dělají chybu v tom, že chtějí určit, která technika je dobrá na dosažení jejich cíle. Nám ale hrozí, že se vlády rozhodnou, že povolí jen elektromobily a plug-in hybridy. To je pro nás problém, protože se může stát, že uvedeme techniku na trh a vlády následně povolí jen elektromobily a plug-in hybridy, zatímco náš systém se spalovacím motorem ne.

Není také problém ve finanční náročnosti vývoje této techniky?

Vývoj je nákladný. Není to ale otázka financí, protože jich v současnosti máme dostatek. Je to skutečně hrozícími regulacemi.

Jaké jsou tedy vaše budoucí plány s Hybrid Airem?

Systém funguje, měřili jsme to. Technika je schovaná a možná se jednoho dne dočkáme jiných emisních norem. V takovém případě se Hybrid Air stane bombou. Je tak účinný. Možná tedy nastane den, kdy přijde čas na to uvést Hybrid Air na trh.

David Bureš
Diskuze (31)
Re: správne
Nechce se me vyhledávat presná císla ale od roku 2009 bylo vyrobeno okolo 70.000 vozu Peugeot RCZ.
Avatar - Individualita
28. 9. 2015 20:27
Re: správne
A kolik to bylo?
Avatar - TeeJay
28. 9. 2015 16:55
Re: Smutné
GM taky chce vydělávat. Zaříznul Corvette a Camaro? Chrysler chce taky vydělávat. Zaříznul Vipera a Challengera? Porsche před lety taky potřebovalo vydělávat. Zařízlo 911?
Avatar - TeeJay
28. 9. 2015 16:53
Re: Smutné
To máš recht, ale je to jen derivát 308čky, nic strašidelně neekonomické. Navíc se Peugeot chce posunout do subprémie. To už dneska lze bez sportovních aut?
Re: správne
Nesmysl. Musím te zklamat ale celkove bylo vyrobeno podstatne mín nez 100.000 kusu.