Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Servis klimatizace: Proč je právě na jaře vhodná doba na její kontrolu? A proč ji pouštět i v zimě?

David Bureš
Diskuze (7)

Jaro je ideální doba na prohlídku klimatizace. Kontrolovat by se měla pravidelně, ne až v době, kdy přestane chladit nebo se z ní line zápach.

Klimatizace kdysi bývala luxusním prvkem, dnes už je ale naprosto běžnou součástí výbavy nových automobilů. I za horkých letních dní poskytuje chladivý vzduch v kabině, což pomáhá bezpečnosti – ve vyhřátých interiérech řidiči rychleji ztrácí pozornost. Přestože výrobci obvykle nepředepisují pravidelné prohlídky klimatizace, také tento prvek výbavy je vhodné pravidelně kontrolovat.

V praxi to ale dělá jen málokdo, většina řidičů začne řešit kontrolu klimatizace až v době, kdy automobil přestane chladit nebo kdy z ventilace je cítit nějaký zápach. To už je ale pozdě, pro prevenci je vhodné klimatizaci pravidelně kontrolovat, a to ideálně právě v této době, před letní sezonou.

Proč na jaře?

„Vezmeme-li v potaz technickou stránku věci, tak je úplně jedno, kdy se servis klimatizace provádí. Pokud se o servisu klimatizace, respektive jejím čištění a dezinfekci, mluví, tak je to jednou ročně a to na jaře. Důvod je nasnadě; klimatizace se přes zimu mnohem méně využívá než na jaře či v létě a mohou v ní vznikat různé úsady, množit se bakterie a tak podobě,“ vysvětluje Petr Podařil, specialista péče o produkt Audi.

Četnost dezinfekce klimatizace výrobce nepředepisuje, provádí se podle potřeby a využití. Liší se také samotná kontrola klimatizace, jelikož její prohlídka není nijak stanovena, servis se řeší až na základě nějaké reklamace zákazníka, který si stěžuje na její nefunkčnost nebo zápach. Ten způsobují plísně nebo bakterie nahromaděné v systému.

Jak se klimatizace kontroluje?

Většinou to ale funguje tak, že z klimatizace je odsáto chladivo, načež se kontroluje, zda je jeho množství v pořádku. Malý úbytek je přitom v normě, přirozený úbytek se pohybuje klidně až kolem 10 % ročně. Poté se podtlakem zjistí těsnost systému.

K dezinfekci pak většinou slouží speciální spreje stříkané do přístupu vzduchu, případně odbornější ultrazvukový generátor nebo generátor ozonu. První vytváří z parfémovaného chemického roztoku velmi jemnou mlhu, která koluje zavřenou kabinou, zatímco druhý ozonem odstraňuje organické i neorganické zdroje zápachu. 

Výměna filtrů

Jiné je to však v případě prachového/pylového filtru, ten je obvykle měněn v rámci pravidelných servisních prohlídek. Obvykle se tak děje jednou za dva roky, nebo po ujetí 60.000 kilometrech. Jeho výměna se doporučuje i v rámci dezinfekce klimatizace, v takovém případě je její servis nejúčinnější.

Je přitom jedno, zda mluvíme o manuální nebo automatické klimatizaci. „Prohlídka manuální a automatické klimatizace se v zásadě neliší. Čištění a dezinfekce automatické klimatizace je obdobné jako u jednodušší manuální klimatizace,“ říká Podařil.

Do určitě míry přitom nemusíte kontrolu klimatizace nechávat na servisu. Kabinový filtr lze vyměnit svépomocí, stejně tak existují sprejové přípravky na dezinfekci klimatizace. Ty vstříknete do vzduchového sání nebo necháte v interiéru, když je necháte působit při zapnuté vnitřní recirkulaci vzduchu. Nikdy ale nedosáhnete tak precizního vyčištění jako v servisu.

Jak zabránit závadám?

Nejčastější závadou spjatou s klimatizací je fakt, že auto zkrátka nechladí. Příčiny bývají různé, obvykle ale souvisí s netěsností některé části systému, z níž uniká chladivo. Právě u jeho doplňování je potřeba myslet na to, jaké médium je výrobcem předepsáno. „Každé chladivo i systém klimatizace má svá specifika a proto je třeba dodržovat dané postupy,“ upozorňuje Podařil.

A jak závadám klimatizace zabránit? Žádný předepsaný postup není, v případě automatických klimatizací je doporučeno prostě nastavit danou teplotu a nechat systém pracovat. Vhodné je tudíž občas zapínat klimatizaci (kompletní okruh včetně kompresoru – A/C) i v zimě. Tím zajistíte pravidelné promazávání kompresoru, čímž předejdete k jeho zadrhnutí a případnému poškození. Navíc je to účinné řešení na odmlžení skel.

Doporučuje se též vypínat klimatizaci nějakých pět až deset minut před příjezdem do cíle. Díky tomu se výparník stihne vysušit a tím se omezí vznik vlhkosti, která je úrodnou půdou pro různé bakterie a plísně.

David Bureš
Diskuze (7)

Doporučujeme

30. 4. 2023 01:32
Klimatizace
Je až k nevíře kolik lidí právě pravidelný servis klimatizace zanedbává. Alespoň nějaké to základní čištění je určitě dobré dělat pravidelně, jinak je to prý i celkem slušný hazard se zdravím. Já jsem zrovna nedávno měl s klimatizací v autě problém. Odešel mi tam kompresor. Nakonec jsem si ho ale z https://www.autodilyvojkov.cz/…peni-klimatizace objednal a opravil jsem si to sám podle návodu, který jsem našel na internetu. Nebylo to nakonec vůbec tak těžké, jak to na první pohled vypadalo.
12. 12. 2020 14:31
Klimoška
My tedy jedinou klimatizaci, kterou jsme řešili byla ta, kterou máme doma. Tzv. Klimatizace domácí obecná :-D Ne teď vážně, kupovali jsme si novou klimatizaci ze stránek https://www.baxx.cz/…aci-klimatizace/ a musím říct, že pokud si člověk trochu více připlatí, tak určitě litovat nebude.
27. 10. 2020 05:39
Klimatizace
My v autě klimatizaci nemáme. Po cestě nám teplo není, protože máme stažená okénka, ale co byl problém, tak teplo v karavanu. To jsem vyřešil tak, že jsem koupil mobilní klimatizaci ze Vzdušínu https://www.vzdusin.cz/…ilni-klimatizace a tu manželka před létem nějak čistí, ale jak, to nevím. Do uklízení a mytí se jí nepletu :-D .
30. 7. 2020 15:55
Re:
To 100%
Já nechávám pravidelně na jaře doplnit tu https://www.euromotors.cz/…eni-klimatizace/ a jsem spokojená...
Cena i kvalita super)
15. 6. 2019 08:28
Re: Vypinat klimu pred dojazdom je blbost
Vy jste v zivote neumyl chladnicku? Ta udrzba o ktere se mluvi je v podstate to same. Co se tyka chladiva, klimatizace je precijen o neco vykonnejsi a podleha vetsim rozdilum teplot, takze unik je tam trochu pravdepodobnejsi, nez v chladnicce.