Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Servis klimatizace: Proč je právě na jaře vhodná doba na její kontrolu? A proč ji pouštět i v zimě?

David Bureš David Bureš 12. 6. 2019
27
3
Zobrazit náhledy (27)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Ovládání klimatizace Ovládání klimatizace Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Doplnit médium nestačí. Lubomír Kroužílek zdůrazňuje nutnost důkladného servisu klimatizace každé dva roky. Hliníkové radiátory a trubky jsou dnes tak tenké a porézní, že z nich za rok uteče až třetina chladicího média Kromě diagnostiky systému, doplnění chladiva a výměny oleje je zejména třeba prověřit těsnost okruhu a opravit místa velkých úniků. Účinek klimatizace snižují také zanesené fi ltry a nečistoty v radiátoru. Ten lze jednoduše proplachovat tlakovou vodou. Kromě diagnostiky systému, doplnění chladiva a výměny oleje je zejména třeba prověřit těsnost okruhu a opravit místa velkých úniků. Účinek klimatizace snižují také zanesené fi ltry a nečistoty v radiátoru. Ten lze jednoduše proplachovat tlakovou vodou. Kromě diagnostiky systému, doplnění chladiva a výměny oleje je zejména třeba prověřit těsnost okruhu a opravit místa velkých úniků. Účinek klimatizace snižují také zanesené fi ltry a nečistoty v radiátoru. Ten lze jednoduše proplachovat tlakovou vodou.

Jaro je ideální doba na prohlídku klimatizace. Kontrolovat by se měla pravidelně, ne až v době, kdy přestane chladit nebo se z ní line zápach.

Klimatizace kdysi bývala luxusním prvkem, dnes už je ale naprosto běžnou součástí výbavy nových automobilů. I za horkých letních dní poskytuje chladivý vzduch v kabině, což pomáhá bezpečnosti – ve vyhřátých interiérech řidiči rychleji ztrácí pozornost. Přestože výrobci obvykle nepředepisují pravidelné prohlídky klimatizace, také tento prvek výbavy je vhodné pravidelně kontrolovat.

V praxi to ale dělá jen málokdo, většina řidičů začne řešit kontrolu klimatizace až v době, kdy automobil přestane chladit nebo kdy z ventilace je cítit nějaký zápach. To už je ale pozdě, pro prevenci je vhodné klimatizaci pravidelně kontrolovat, a to ideálně právě v této době, před letní sezonou.

Proč na jaře?

„Vezmeme-li v potaz technickou stránku věci, tak je úplně jedno, kdy se servis klimatizace provádí. Pokud se o servisu klimatizace, respektive jejím čištění a dezinfekci, mluví, tak je to jednou ročně a to na jaře. Důvod je nasnadě; klimatizace se přes zimu mnohem méně využívá než na jaře či v létě a mohou v ní vznikat různé úsady, množit se bakterie a tak podobě,“ vysvětluje Petr Podařil, specialista péče o produkt Audi.

Četnost dezinfekce klimatizace výrobce nepředepisuje, provádí se podle potřeby a využití. Liší se také samotná kontrola klimatizace, jelikož její prohlídka není nijak stanovena, servis se řeší až na základě nějaké reklamace zákazníka, který si stěžuje na její nefunkčnost nebo zápach. Ten způsobují plísně nebo bakterie nahromaděné v systému.

Jak se klimatizace kontroluje?

Většinou to ale funguje tak, že z klimatizace je odsáto chladivo, načež se kontroluje, zda je jeho množství v pořádku. Malý úbytek je přitom v normě, přirozený úbytek se pohybuje klidně až kolem 10 % ročně. Poté se podtlakem zjistí těsnost systému.

K dezinfekci pak většinou slouží speciální spreje stříkané do přístupu vzduchu, případně odbornější ultrazvukový generátor nebo generátor ozonu. První vytváří z parfémovaného chemického roztoku velmi jemnou mlhu, která koluje zavřenou kabinou, zatímco druhý ozonem odstraňuje organické i neorganické zdroje zápachu. 

Výměna filtrů

Jiné je to však v případě prachového/pylového filtru, ten je obvykle měněn v rámci pravidelných servisních prohlídek. Obvykle se tak děje jednou za dva roky, nebo po ujetí 60.000 kilometrech. Jeho výměna se doporučuje i v rámci dezinfekce klimatizace, v takovém případě je její servis nejúčinnější.

Je přitom jedno, zda mluvíme o manuální nebo automatické klimatizaci. „Prohlídka manuální a automatické klimatizace se v zásadě neliší. Čištění a dezinfekce automatické klimatizace je obdobné jako u jednodušší manuální klimatizace,“ říká Podařil.

Do určitě míry přitom nemusíte kontrolu klimatizace nechávat na servisu. Kabinový filtr lze vyměnit svépomocí, stejně tak existují sprejové přípravky na dezinfekci klimatizace. Ty vstříknete do vzduchového sání nebo necháte v interiéru, když je necháte působit při zapnuté vnitřní recirkulaci vzduchu. Nikdy ale nedosáhnete tak precizního vyčištění jako v servisu.

Jak zabránit závadám?

Nejčastější závadou spjatou s klimatizací je fakt, že auto zkrátka nechladí. Příčiny bývají různé, obvykle ale souvisí s netěsností některé části systému, z níž uniká chladivo. Právě u jeho doplňování je potřeba myslet na to, jaké médium je výrobcem předepsáno. „Každé chladivo i systém klimatizace má svá specifika a proto je třeba dodržovat dané postupy,“ upozorňuje Podařil.

A jak závadám klimatizace zabránit? Žádný předepsaný postup není, v případě automatických klimatizací je doporučeno prostě nastavit danou teplotu a nechat systém pracovat. Vhodné je tudíž občas zapínat klimatizaci (kompletní okruh včetně kompresoru – A/C) i v zimě. Tím zajistíte pravidelné promazávání kompresoru, čímž předejdete k jeho zadrhnutí a případnému poškození. Navíc je to účinné řešení na odmlžení skel.

Doporučuje se též vypínat klimatizaci nějakých pět až deset minut před příjezdem do cíle. Díky tomu se výparník stihne vysušit a tím se omezí vznik vlhkosti, která je úrodnou půdou pro různé bakterie a plísně.

Související články

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly

Diskuse: Přidat názor

Re: Re: Vypinat klimu pred dojazdom je blbost
| 15. 6. 2019
Vy jste v zivote neumyl chladnicku? Ta udrzba o ktere se mluvi je v podstate to same. Co se tyka chladiva, klimatizace je precijen o neco vykonnejsi a podleha vetsim rozdilum teplot, takze unik je tam trochu pravdepodobnejsi, nez v chladnicce.
Re: Vypinat klimu pred dojazdom je blbost
| 13. 6. 2019
Ja to vidím tak: pred 6 rokmi sme kúpili C3 z bazaru. Momentálne ma auto 16rokov. My sme zatial ziadny servis klimy nerobili a ani nehodlame pokial fuka prijemny studeny vzduvh. Je to automaticka klima a aj po tych vsetkych rokoch funguje. Neviem ci to predosla majitelka nejako servisovala...neriesim...chladnicku tiez doma servisujete? Kvalitne poskladany system funguje aj par desatroci. Moj nazor
Vypinat klimu pred dojazdom je blbost
| 12. 6. 2019
Pridavam prispevok chlapa z fachu:
"Keďže sa klimatizáciam trochu venujem (nie len v autách), servis určite nie je marketing. Pokiaľ však klíma funguje, do chladiarenského okruhu nezasahovať. Snímače tlaku si to postrážia. Dosušenie výparníka ventilátorom je blbosť, nakoľko ten "bordel" z neho v takom prípade nestečie, ale pekne zostane prilepený a baktérie majú super živnú pôdu. Odporúčam čistiť kondenzátor (chladič) v maske auta. Značne sa tým znižuje zaťaženie kompresora a zároveň predlžuje jeho životnosť.

Prefiltrovanie a vysušenie chladiva v tých originál plničkách je z chladiarenského hľadiska blbosť. Nepoznám ich konštrukciu, no musel by v nich byť filter dehydrátor a po každom "prefiltrovaní" chladiva by sa musel meniť. Neverím, že to niekto robí. V podstate tí, čo majú v servise plničky, nemajú tušenia ako to funguje. Pripoja hadice a stlačia play (90% z nich). Keď vidím na bločiku z plničky úkon výmeny chladiva za 20 min, tak nechápem. Len vákuovanie okruhu by malo trvať minimálne 30 min.

Dezinfekcia ozónom je parádna vec, no nie je to záležitosť na 10 min, aspoň hodina".

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku