Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Siata 208 S a CS (1952–1955): „Malé Ferrari“ s motorem Fiat V8

Karel Haas
Diskuze (0)

Modely Siata řady 208 poháněly dvoulitrové vidlicové osmiválce Fiat s výkony 126 až 141 koní. Za tři roky malosériové výroby vzniklo přes třicet roadsterů 208 S a dvacet kupé 208 CS.

Malou italskou automobilku Siata (Società Italiana Auto Trasformazioni Accessori) založil v roce 1926 amatérský závodník Giorgio Ambrosini. Začínala jako tuningová firma, zabývající se prodejem dílů k úpravám vozů Fiat. Po skončení druhé světové války začala s výrobou vlastních sportovních vozů. Prvním vozem vlastní konstrukce a designu byly v roce 1948 dvoumístný spider a kupé Siata Amica, vyráběné až do roku 1952. Amicu poháněl motor Fiat 500 s výkonem 22 koní nebo Fiat 750 (25 koní). Upravená Amica, známá jako Fiat Siata 500 Pescara, vyhrála v roce 1948 italský šampionát cestovních vozů. Měla motor Fiat o objemu 500 cm3 s výkonem 40 koní a pětistupňovou manuální převodovku.

Dalším modelem značky Siata byl typ Daina, vyráběný v letech 1950 až 1958 jako kabriolet nebo kupé s rozvorem 2.400 mm. Mechanické díly pocházely z modelu Fiat 1400 a karoserie od italských firem Stabilimenti Farina, Bertone a dalších. K pohonu zadních kol si bylo možné vybrat mezi čtyřválci s rozvodem OHV a objemem 1,4 až 1,8 litru.

Na turínském autosalonu v roce 1952 se veřejnosti představil nástupce modelu Daina. Siata zde představila sérii 208 v provedení dvoumístný spider 208 S (Sport) a dvoudveřové kupé 208 CS. V letech 1952 až 1955 bylo postaveno 33 spiderů Siata 208 S s karoseriemi navrženými Giovannem Michelottim a vyráběné v turínské karosárně Motto, kterou založil v roce 1932 Rocco Motto. Dvoudveřových kupé 208 CS bylo vyrobeno kolem dvacítky. 11 mělo karoserie Balbo a 7 vozů karosovala firma Stabilimenti Farina, kterou v roce 1906 založil Giovanni Carlo Farina, bratr známějšího Battisty „Pinin“ Fariny, zakladatele karosárny Pininfarina. Dva kusy kupé navrhl a postavil Bertone.

Siata 208 S

Roadster Siata 208 S (Sport) s lehkou hliníkovou karoserií navrženou Giovannim Michelottim (foto) a vyráběnou v karosárně Motto vycházel částečně ze sportovního kupé Fiat 8V, včetně motoru. Celohliníkový dvoulitrový vidlicový osmiválec Fiat Tipo 104 (v Itálii mu říkali Otto Vu) s úhlem rozevření válců 70° měl maximální výkon 126 k (93 kW) a roadster s ním dosahoval rychlost až 200 km/h a z 0 na 100 km/h zrychlil za necelých 13 vteřin. Siata 208 S měla nezávislé zavěšení všech kol, což bylo v této době dost neobvyklé.

Roadster Siata 208 S se vyráběl v letech 1953 až 1955 a většina z 33 vyrobených kusů se prodala v USA za 5 300 dolarů. Roadster Siata 208 S se vyráběl v letech 1953 až 1955 a většina z 33 vyrobených kusů se prodala v USA za 5 300 dolarů.

Dvoumístný roadster Siata 208 Sport proslavil známý americký herec a závodník Steve McQueen. Dovozce vozů Siata Ernie McAfee z Los Angeles mu prodal roadster 208 S a McQueen jej vylepšil logy Ferrari a začal jej nazývat svým „malým Ferrari“. Vozům Ferrari 166 MM s karoserií Touring se 208 S skutečně trochu podobal. Měl oválnou mřížku chladiče, světlomety zapuštěné do předních blatníků a také svislé sloupky místo nárazníků.

Video se připravuje ...

Siata 208 CS

Kupé Siata 208 CS opět vycházelo z Fiatu 8V a používalo vyladěnou verzi hliníkového vidlicového osmiválce Fiat s objemem 1.996 cm3, rozvodem OHV a úhlem rozevření válců 70 stupňů. U modelu 208 CS uváděla Siata výkon 111 k (82 kW), ve skutečnosti byl ale naměřen výkon kolem 126 k (93 kW) při 6.000 min-1 se dvěma karburátory Weber 36 DCF3 a 141 k (104 kW) se třemi karburátory Weber. Výkon motoru se přenášel na zadní kola přes pětistupňovou manuální převodovku. U modelu 208 CS používala Siata vlastní trubkové šasi, na které byla upevněna hliníková karoserie. Pohotovostní hmotnost tak nepřekročila 1.000 kg. Všechna kola byla nezávisle zavěšena na trojúhelníkových ramenech a odpérována vinutými pružinami s tlumiči. Kupé 208 CS používalo na všech kolech hydraulicky ovládané hliníkové bubnové brzdy.

Sedm kupé 208 CS karosovala firma Stabilimenti Farina (foto). Kupé mělo širokou masku chladiče se svislým mřížováním, trochu podobnou masce Astonu Martin DB 4. Na kapotě byl otvor přivádějící vzduch k motoru Fiat V8. Kupé mělo panoramatické přední okno a okna dveří s posuvnými větracími okénky. Pod oknem ve splývavé zádi bylo umístěno nalévací hrdlo benzinové nádrže a v rozích zadních blatníků kruhové koncové svítilny. Nad podběhy zadních kol byla umístěna krátká ozdobná lišta. V karosárně Stabilimenti Farina vznikl také jediný exemplář dvoudveřového kabrioletu 208 CS Speciale s lavicí pro dva vpředu, nouzovou lavicí vzadu a plátěnou stahovací střechou. Rovněž spider 208 CS s nízkým čelním oknem bez rámu vznikl v jediném kuse.

Sedm kupé 208 CS karosovala firma Stabilimenti Farina. Kupé mělo širokou masku chladiče se svislým mřížováním a vyklápěcí světlomety. Sedm kupé 208 CS karosovala firma Stabilimenti Farina. Kupé mělo širokou masku chladiče se svislým mřížováním a vyklápěcí světlomety.

Jedno ze dvou kupé 2+2 (foto) vzniklo v karosárně Bertone na objednávku Stanleye Arnolta, dovozce evropských vozů do USA. Premiéru mělo v roce 1952 na pařížském autosalonu a dnes má po důkladné renovaci hodnotu blížící se milionu amerických dolarů.

Kupé 208 CS 2+2 vzniklo v karosárně Bertone na objednávku Stanleye Arnolta, dovozce evropských vozů do USA. Kupé 208 CS 2+2 vzniklo v karosárně Bertone na objednávku Stanleye Arnolta, dovozce evropských vozů do USA.

Jak již bylo uvedeno, z dvacítky vyrobených vozů 208 CS mělo jedenáct (některé zdroje uvádějí 9) karoserii navrženou a zhotovenou méně známou turínskou karosárnou Balbo. Založil ji v roce 1914 Alfonso Balbo a po jeho náhlé smrti v roce 1926 převzal vedení Carlo Follis. Kupé Siata 208 CS s karoserií Balbo (foto) bylo velmi podobné výše popsanému kupé s karoserií Stabilimenti Farina. Mělo vyklápěcí světlomety nad širokou mřížovanou maskou chladiče, panoramatické přední okno a splývavou záď s nalévacím hrdlem benzinové nádrže uprostřed. Některé z vyrobených vozů se nazývaly 200 CS.

Kupé Siata 208 CS Berlinetta s karoserií Balbo bylo velmi podobné kupé s karoserií Stabilimenti Farina. Kupé Siata 208 CS Berlinetta s karoserií Balbo bylo velmi podobné kupé s karoserií Stabilimenti Farina.

Kromě kusové ruční výroby sportovních vozů řady 208 stavěla Siata od roku 1955 malé kupé Siata Amica 600 s motorem Fiat 600 a zajímavě tvarovaný dvoumístný roadster Spring, používající mechaniku typu Fiat 850 a určený pro mladé zákazníky. V letech 1967 až 1970 jich vyrobila kolem 3.500 kusů. To už ale Siata nedokázala držet krok s konkurencí a v roce 1970 zbankrotovala. Montáž vozů Siata Spring převzala nově vytvořená společnost Orsa (Officina Realizzazioni Sarde Automobili) a vyráběla je až do roku 1975.

Karel Haas
Diskuze (0)

Doporučujeme