Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda a její indické novinky. Koronavir posunul nové SUV a Rapid na rok 2021

David Bureš
Diskuze (0)

Mladoboleslavská automobilka měla podle původních plánů letos představit městské SUV vycházející z konceptu Vision In. Dočkáme se ho ale až v roce 2021, stejně jako její ofenzivy v Indii.

Indie je v automobilovém prostředí považována za trh s obřím potenciálem, který díky více než miliardě obyvatel může hrát do budoucna ještě důležitější roli než Čína, protože ještě není tak nasycen. Loni se tam prodalo 2,96 milionu aut, zatímco v Číně 21 milionů, prostor pro růst by tam tedy byl. I proto Škoda v Indii montuje své auta už od roku 2002. A nyní chystá velkou expanzi na tamější trhu.

Projekt se jmenuje Indie 2.0 a jak název napovídá, jde o druhý pokus mladoboleslavské automobilky se v Indii výrazně prosadit. Pokoušela se o to už před lety a přestože Indie patří mezi její velká odbytiště, očekávání byla větší. Ostatně ani mateřskému Volkswagenu se na tomto perspektivním trhu moc nedaří, v minulosti se třeba snažil využít partnerství s tamější jedničkou, Suzuki, nebo Tatou, ani to však nepomohlo.

Nyní se tak německý koncern snaží v Indii prosadit vlastními silami, a to právě prostřednictvím Škody Auto. Mladoboleslavská automobilka totiž dostala na starosti vývoj modelů specificky navržených pro tamější trh, a to jak pro vlastní potřeby, tak pro značku Volkswagen. Novinky využijí novou platformu MQB A0 In, kterou vyvíjí právě Škoda. Jedná se o jednodušší variantu v Evropě užívané architektury MQB A0 pro malé automobily, která je přizpůsobena indickému trhu. Postrádá tak nejmodernější elektronické asistenty, které v Indii nejsou potřeba, hlavně je ale výroba jednotlivých komponentů lokalizovaná. Na 95 % dílů bude vznikat právě v Indii, což je rozdíl proti dnešku, kdy se velká část aut dováží z Evropy a v cílové destinaci se jen smontují dohromady.

Jestli vám už strategie Indie 2.0 něco říká, nejste vedle. Psali jsme už o ní v minulosti, přičemž právě v druhé polovině letošního roku se měl představit první sériový vůz postavený na platformě MQB A0 In. Mělo jít o městské SUV vycházející z konceptu Škoda Vision In, který se světu oficiálně představil letos v únoru. Ještě v době před koronavirem, kdy se onemocnění covid-19 zdálo tak vzdálené.

Pandemie koronaviru nicméně postihla také Indii, kde mladoboleslavská automobilka musela rovněž na čas zastavit svoji produkci, a tak se tyto plány na rozsáhlou expanzi posunuly. Nezrušily se, Škoda s Indií pořád počítá, jen k té velké premiéře městského SUV dojde až na jaře 2021. Konkrétně v březnu se představí a v polovině roku se začne prodávat.

Zatím nepojmenovaný model vyzve na souboj v Indii oblíbený Hyundai Creta. Pod kapotou u vyšších variant použije čtyřválec 1.5 TSI, nižší specifikace se však spolehnou na tříválec 1.0 TSI. Přizpůsobeny však budou tamějším podmínkám, třeba i z hlediska nižší kvality dostupných paliv. Na indickém trhu přitom Škoda dnes hraje roli vcelku luxusního zboží, což by si značka měla uchovat. Místní výroba však bude levnější, navíc ji Indové nacionalisticky nadmíru oceňují.

Video se připravuje ...

Městské SUV ale není jedinou avizovanou novinkou Škody pro indický trh na příští rok. Architekturu MQB A0 In využije také kompaktní sedan, který bude nástupcem dnes v Indii prodávaného Rapidu. Ten je odlišný proti kdysi u nás nabízenému stejnojmennému modelu, postaven je na základech soudobého VW Polo sedan. Prodává se už od roku 2011, v roce 2017 prošel modernizací, a tak je nejvyšší čas na jeho výměnu.

Oproti současnému, 4.386 mm dlouhému sedanu novinka lehce naroste, což má spolu s lépe obestaveným vnitřním prostorem zvětšit kabinu. Z motorové palety je pak už jistotou příchod tříválce 1.0 TSI.

Indové se konečně dočkají také čtvrté generace Octavie,jejíž příchod na tamější trh se kvůli pandemii koronaviru posunul až na druhé čtvrtletí roku 2021. Do Indie se vrátí také Kodiaq, a to zřejmě v rámci připravovaného faceliftu. Nově dostane 2.0 TSI místo dvoulitrového turbodieselu, od něhož koncern VW Group v Indii postupně ustupuje.

Součástí plánu Indie 2.0 ale nejsou jen nové modely, ale také zkvalitnění tamější prodejní a servisní sítě. Škoda totiž dobře ví, že vyšších prodejů nedosáhne bez spokojených zákazníků. Servisní kvalita navíc na tamějším trhu zatím nebyla zrovna vysoká. Třeba v Nové Bombaji tak otevřelo nové servisní centrum, které je schopné ročně pracovat na 7.000 autech, což ho dělá jedním z největších takových míst v zemi. Mimo to otevírají nové showroomy v menších indických městech, aby zákazníci nemuseli jet za novým autem daleko. Jestliže na začátku roku tak Škoda měla v Indii 65 prodejců, na konci roku jich má být 100.

David Bureš
Diskuze (0)

Doporučujeme