TEST Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě
Jak pojmout druhý test Škody Citigo? Dlouho jsme neváhali a vybrali auto co nejvíc odlišné od prvního testu třídveřového modelu se slabším motorem: pětidveřovou novinku se silnějším tříválcem o výkonu 55 kW. A rovnou jsme přidali protivníka ze středočeských luhů a hájů, Toyotu Aygo.
Každé z aut reprezentuje hned trojici modelů různých značek. Rozdíly v rámci obou rodinek trojčat jsou minimální, znamenají jen lehké modifikace designu a různou obchodní politiku. Tento test proto velmi zřetelně napoví, jako by dopadl i duel VW Up! s Peugeotem 107 nebo SEATu Mii s Citroënem C1.
Citigo se snaží tvářit seriózně. Třeba v červené barvě s černými pruhy mu to dvakrát nevěříme, stříbrný lak je ale to pravé pro zdůraznění designových principů. Hladké plochy, přímé linky, ostré hrany a minimum ozdob představují funkcionalistický přístup k návrhu miniauta.
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty
Aygo je hravější a – což je hlavní – díky decentnímu faceliftu nevypadá ani po sedmi letech výroby zastarale. Dojem kazí oranžová zrcátka v kontrastu s šedým lakem a také levně vypadající diody pro denní svícení v nárazníku. Na stranu vzhledových negativ můžeme připočítat také předlouhou anténu. Naopak maska chladiče, optika předních světlometů nebo provedení zadních světel působí u Toyoty hodnotnějším dojmem.
Interiéry: hravost vs vážná tvář
Zvenčí můžeme vyhlásit remízu, uvnitř je to ale jinak. Už zběžný pohled naznačuje výchozí pozice. Kolínský prcek je každým centimetrem laciný, a tak se snaží odpoutat pozornost efektními detaily. Výdechy ventilace nebo ovládání klimatizace těžko hledají obdoby, s obojím se ale dobře pracuje.
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty S rádiem je to už horší. Samá tlačítka, navíc v jednolitém stříbrném provedení, nejsou příslibem snadné práce. Aygo dále přichází o body kvůli otevřené schránce před spolujezdcem a menším kapsám ve dveřích.
Starší zákazníci ocení dobrou čitelnost rychloměru. Jaký rozdíl proti Citigo s malými číslicemi po obvodu a titěrným otáčkoměrem... Ovšem v Aygu na otáčkoměr zapomeňte, ten najdete jen v ceníku Citroënu nebo Peugeotu. Toyota dodává to nejzákladnější: rychloměr, palivoměr a počítadlo kilometrů. Ani palubní počítač v nabídce není.
Škoda se v interiéru snaží o pravý opak. Nasadit seriózní tvář značí středoevropský přístup k problematice návrhu malého auta. Výsledek stojí za to, na minimalisticky pojaté palubní desce se vedle horší čitelnosti budíků hledají chyby těžko.
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty V Mladé Boleslavi se poučili z dob Fabie Junior a před spolujezdce umístili uzavíratelnou schránku. Bonusem je výklopný háček na zavěšení tašky, který chytře vynahrazuje principiální nedostatek odkládacích ploch.
Velmi chytrým řešením je možnost připojit externí navigaci Navigon. Povedl se i společný panel rádia a navigace. Nejdůležitější funkce obstarávají otočné ovladače, které jsou hezky po ruce. Možnost vyhřívání sedadel je pak závanem komfortu, který očekáváme od podstatně větších a dražších aut.
Ani jedna automobilka se však neubránila očividnému šetření. Z nich je nejkřiklavější způsob stahování elektrických oken (pravé okno lze spustit jen tlačítkem na dveřích spolujezdce), dále se uspořilo na jednoduchých sedadlech bez nastavitelné opěrky hlavy a v obou případech shodně i na řešení zadních oken.
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Ty se pochopitelně nestahují elektricky, ale ani klasicky kličkou. Jediná možnost – hezky postaru okna vyklopit – ale není vůbec špatným řešením. Naopak umožňuje interiér vcelku komfortně ventilovat i ve vysokých rychlostech.
Mimochodem, v obou případech zapomeňte na elektronické fintičky jako je zhasnutí světel po vypnutí motoru nebo automatický dojezd u stahování oken. Elektroinstalace je na dnešní poměry primitivní, což z hlediska spolehlivosti vlastně znamená plus.
Malá velikost zavazadlového prostoru je charakteristickým rysem miniaut a Škoda s Toyotou se zavedené praxi nevymykají. Škodováckých 250 litrů je sice neoficiální rekord, objem ale vznikl především díky extrémní vnitřní výšce zavazadelníku. Reálný užitek je proto jen nepatrně větší než v Aygu.
Rozměry zavazadlového prostoru | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Délka u dna [mm] | 540 | 450 |
Šířka mezi podběhy (min) [mm] | 970 | 1010 |
Výška pod roletou [mm] | 620 | 440 |
Nakládací hrana [mm] | 760 | 800 |
Udávaný objem [l] | 251 | 139 |
Na tomto konci karoserie najdeme také nejotravnější věc na celém Citigo – kryt zavazadlového prostoru, který je potřeba vždy ručně vrátit do původní polohy. Aygo na to šlo chytřeji: zadní stěnu vyklápí jediná vzpěra a plato drží jediná šňůrka. Ano, žádný luxus, ale v praxi o dost příjemnější způsob šetření výrobních nákladů.
Souboj tříválců, aneb vývoj nezastavíš
Pod kapotou malé Škody pracuje tříválec 1,0 MPI – první zástupce nové konstrukční rodiny motorů VW. Skromný agregát nehýří kilowatty ani newtonmetry, svou práci ale zvládá s nadhledem. Nechybí mu síla v nízkých rychlostech ani na dálnici.
Litrový tříválec v Toyotě ale není žádný slabý soupeř. Motor pochází od Daihatsu a před příchodem dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu pravidelně sbíral ocenění za nejlepší litrový agregát. Jeho schopnosti nejlépe dokládá fakt, že navzdory delším převodům udrží se Škodou krok.
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Generační rozdíl se projevuje především v kultuře chodu. Novější motor je o poznání tišší a klidnější, a to na volnoběh i v otáčkách. Nemyslíme si, že to je zrovna u miniauta podstatný argument, ale hned po provedení interiéru zde máme další jasnou přednost Citigo.
Souboj podvozků pak Citigo vyhrává zcela jednoznačně. Kolínský prcek je komfortní, jeho šasi je ale až příliš měkké. Pro klidnou jízdu to stačí, navzdory jednoduché konstrukci a malým kolům tlumí Aygo obstojně. Ostřejší zacházení ale bojkotuje. Naštěstí náklony karoserie řidiče včas upozorní na blížící se limity podvozku.
Citigo je o špetku tvrdší, jízdní komfort ale dosahuje velmi podobné úrovně. Robustnější konstrukce podvozku ukazuje své přednosti každým metrem. Často se nelze ubránit dojmu, že se interiér Citigo nachází v něčem dospělejším než je 3,56metrové 930 kg vážící mini. Realitu odhalí až občasné zhoupnutí lehkého auta na terénních vlnách, vše se však obejde bez nepříjemného a nebezpečného odskakování.
Cenový duel
skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Jestliže je Citigo o tolik lepším autem, mělo by být asi o dost dražší. To je sice pravda, ale vše je relativní. Už základní provedení s trojicí dveří je ve srovnání s Kolíňaty jasně nejdražší, z pohledu value for money je ale zajímavější volbou pětidveřová karoserie s bohatší výbavou.
Za takový vůz necháte u Toyoty bez stokoruny 200 tisíc. Citigo ve srovnatelné výbavě Ambition vychází o pět tisíc dráž a potřebuje dovybavit. Ale například dalších pět tisíc za klimatizaci a palubní počítač je opravdu dobrá nabídka.
Jiné příplatky jsou však dražší, a tak Citigo, které vidíte na obrázcích, stojí necelý čtvrtmilion. Za to dostanete v rámci konkurence špičkové auto, navíc s dobrou výbavou. Leccos z toho, co má Škoda třeba i standardně, Aygo jednoduše vůbec nenabízí.
Model | Škoda Citigo | Toyota Aygo | Peugeot 107 | Citroën C1 |
Základní cena [Kč] | 179.900,- | 169.900,- | 180.000,- | 164.900,- |
Zvolená verze | Ambition | Czech Edition | Active | Furio |
Cena porovnávané verze [Kč] | 204.900,- | 199.900,- | 210.000,- | 184.900,- |
Airbagy boční | S | S | 6.000,- | - |
Airbagy čelní | S | S | S | S |
Centrální zamykání s DO | S | S | S | S |
Dělená zadní sedadla | S | S | S | S |
Denní svícení | žárovka | LED | LED | LED |
El. nastavitelná zrcátka | (3500) | - | - | - |
El. stahování předních oken | S | S | S | S |
Klimatizace | 5.000,- | S | S | S |
Litá kola | 9.200,- | 8.000,- | 8.000,- | 8.000,- |
Metalický lak | 9.000,- | S | 8.900,- | 8.900,- |
Mlhovky | 4.000,- | 5.000,- | S | S |
Otáčkoměr | S | - | 1.500,- | S |
Palubní počítač | s klima | - | - | - |
Rádio | 5.100,- | S | S | S |
Stabilizační systém | S | 10.000,- | 9.500,- | - |
Výškově nastavitelné sed. řidiče | S | - | - | - |
Výškově nastavitelný volant | S | S | S | S |
Motor >50 kW [Kč] | 10.000,- | S | S | S |
Cena při srovnatelné výbavě [Kč] | 247.200,- | 222.900,- | 243.900,- | 201.800,- |
Cenu lze navíc jednoduše srazit volbou slabšího motoru a vyškrtnutím litých kol. Pak se rozdíl proti Aygu zmenšuje na pouhých sedm tisíc.
Kolínská továrna má ale v záloze další cenový trumf. Peugeot 107 to není, jeho ceník sebevědomě drží stejnou hladinu jako Citigo. Ovšem Citroën C1, výměnou za osekanou bezpečnostní výbavu, dokáže srazit cenu až ke dvěma stům tisícům. To už mohou být peníze silným argumentem. Kvalitativní náskok Citigo je ale tak velký, že vyšší cenu dokáže přesto obhájit.
Škoda Citigo | |
+ | Jízdní vlastnosti Místo na předních sedadlech Kultivovanější chod motoru Větší rozsah standardní i příplatkové výbavy Větší zavazadlový prostor |
- | Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně Nečalouněné boky zavazadleníku Způsob ovládání el. stahování oken |
JAKE.AUTO.CZ Škoda Citigo – všechny testy a další články
Toyota Aygo | |
+ | Příznivá cena Stále svěží design Motor dokáže držet krok s novějším konkurentem |
- | Kvalita zpracování, laciný design Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka) Větší náklony karoserie Způsob ovládání el. stahování oken |