Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Citigo vs Toyota Aygo – Kolínští v defenzivě

Diskuze (144)
Aliance Toyota-PSA takticky vyčkává, koncern VW ale nepodcenil přípravu a chystá opravdu silný útok.

Jak pojmout druhý test Škody Citigo? Dlouho jsme neváhali a vybrali auto co nejvíc odlišné od prvního testu třídveřového modelu se slabším motorem: pětidveřovou novinku se silnějším tříválcem o výkonu 55 kW. A rovnou jsme přidali protivníka ze středočeských luhů a hájů, Toyotu Aygo.

Každé z aut reprezentuje hned trojici modelů různých značek. Rozdíly v rámci obou rodinek trojčat jsou minimální, znamenají jen lehké modifikace designu a různou obchodní politiku. Tento test proto velmi zřetelně napoví, jako by dopadl i duel VW Up! s Peugeotem 107 nebo SEATu Mii s Citroënem C1.

Citigo se snaží tvářit seriózně. Třeba v červené barvě s černými pruhy mu to dvakrát nevěříme, stříbrný lak je ale to pravé pro zdůraznění designových principů. Hladké plochy, přímé linky, ostré hrany a minimum ozdob představují funkcionalistický přístup k návrhu miniauta.

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty  

Aygo je hravější a – což je hlavní – díky decentnímu faceliftu nevypadá ani po sedmi letech výroby zastarale. Dojem kazí oranžová zrcátka v kontrastu s šedým lakem a také levně vypadající diody pro denní svícení v nárazníku. Na stranu vzhledových negativ můžeme připočítat také předlouhou anténu. Naopak maska chladiče, optika předních světlometů nebo provedení zadních světel působí u Toyoty hodnotnějším dojmem.

Interiéry: hravost vs vážná tvář

Zvenčí můžeme vyhlásit remízu, uvnitř je to ale jinak. Už zběžný pohled naznačuje výchozí pozice. Kolínský prcek je každým centimetrem laciný, a tak se snaží odpoutat pozornost efektními detaily. Výdechy ventilace nebo ovládání klimatizace těžko hledají obdoby, s obojím se ale dobře pracuje.

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty S rádiem je to už horší. Samá tlačítka, navíc v jednolitém stříbrném provedení, nejsou příslibem snadné práce. Aygo dále přichází o body kvůli otevřené schránce před spolujezdcem a menším kapsám ve dveřích.

Starší zákazníci ocení dobrou čitelnost rychloměru. Jaký rozdíl proti Citigo s malými číslicemi po obvodu a titěrným otáčkoměrem... Ovšem v Aygu na otáčkoměr zapomeňte, ten najdete jen v ceníku Citroënu nebo Peugeotu. Toyota dodává to nejzákladnější: rychloměr, palivoměr a počítadlo kilometrů. Ani palubní počítač v nabídce není.

Škoda se v interiéru snaží o pravý opak. Nasadit seriózní tvář značí středoevropský přístup k problematice návrhu malého auta. Výsledek stojí za to, na minimalisticky pojaté palubní desce se vedle horší čitelnosti budíků hledají chyby těžko.

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty V Mladé Boleslavi se poučili z dob Fabie Junior a před spolujezdce umístili uzavíratelnou schránku. Bonusem je výklopný háček na zavěšení tašky, který chytře vynahrazuje principiální nedostatek odkládacích ploch.

Velmi chytrým řešením je možnost připojit externí navigaci Navigon. Povedl se i společný panel rádia a navigace. Nejdůležitější funkce obstarávají otočné ovladače, které jsou hezky po ruce. Možnost vyhřívání sedadel je pak závanem komfortu, který očekáváme od podstatně větších a dražších aut.

Ani jedna automobilka se však neubránila očividnému šetření. Z nich je nejkřiklavější způsob stahování elektrických oken (pravé okno lze spustit jen tlačítkem na dveřích spolujezdce), dále se uspořilo na jednoduchých sedadlech bez nastavitelné opěrky hlavy a v obou případech shodně i na řešení zadních oken.

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Ty se pochopitelně nestahují elektricky, ale ani klasicky kličkou. Jediná možnost – hezky postaru okna vyklopit – ale není vůbec špatným řešením. Naopak umožňuje interiér vcelku komfortně ventilovat i ve vysokých rychlostech.

Mimochodem, v obou případech zapomeňte na elektronické fintičky jako je zhasnutí světel po vypnutí motoru nebo automatický dojezd u stahování oken. Elektroinstalace je na dnešní poměry primitivní, což z hlediska spolehlivosti vlastně znamená plus.

Malá velikost zavazadlového prostoru je charakteristickým rysem miniaut a Škoda s Toyotou se zavedené praxi nevymykají. Škodováckých 250 litrů je sice neoficiální rekord, objem ale vznikl především díky extrémní vnitřní výšce zavazadelníku. Reálný užitek je proto jen nepatrně větší než v Aygu.

Rozměry zavazadlového prostoru Škoda Citigo Toyota Aygo
Délka u dna [mm] 540 450
Šířka mezi podběhy (min) [mm] 970 1010
Výška pod roletou [mm] 620 440
Nakládací hrana [mm] 760 800
Udávaný objem [l] 251 139

Na tomto konci karoserie najdeme také nejotravnější věc na celém Citigo – kryt zavazadlového prostoru, který je potřeba vždy ručně vrátit do původní polohy. Aygo na to šlo chytřeji: zadní stěnu vyklápí jediná vzpěra a plato drží jediná šňůrka. Ano, žádný luxus, ale v praxi o dost příjemnější způsob šetření výrobních nákladů.

Souboj tříválců, aneb vývoj nezastavíš

Pod kapotou malé Škody pracuje tříválec 1,0 MPI – první zástupce nové konstrukční rodiny motorů VW. Skromný agregát nehýří kilowatty ani newtonmetry, svou práci ale zvládá s nadhledem. Nechybí mu síla v nízkých rychlostech ani na dálnici.

Litrový tříválec v Toyotě ale není žádný slabý soupeř. Motor pochází od Daihatsu a před příchodem dvouválce 0,9 TwinAir od Fiatu pravidelně sbíral ocenění za nejlepší litrový agregát. Jeho schopnosti nejlépe dokládá fakt, že navzdory delším převodům udrží se Škodou krok.

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Generační rozdíl se projevuje především v kultuře chodu. Novější motor je o poznání tišší a klidnější, a to na volnoběh i v otáčkách. Nemyslíme si, že to je zrovna u miniauta podstatný argument, ale hned po provedení interiéru zde máme další jasnou přednost Citigo.

Souboj podvozků pak Citigo vyhrává zcela jednoznačně. Kolínský prcek je komfortní, jeho šasi je ale až příliš měkké. Pro klidnou jízdu to stačí, navzdory jednoduché konstrukci a malým kolům tlumí Aygo obstojně. Ostřejší zacházení ale bojkotuje. Naštěstí náklony karoserie řidiče včas upozorní na blížící se limity podvozku.

Citigo je o špetku tvrdší, jízdní komfort ale dosahuje velmi podobné úrovně. Robustnější konstrukce podvozku ukazuje své přednosti každým metrem. Často se nelze ubránit dojmu, že se interiér Citigo nachází v něčem dospělejším než je 3,56metrové 930 kg vážící mini. Realitu odhalí až občasné zhoupnutí lehkého auta na terénních vlnách, vše se však obejde bez nepříjemného a nebezpečného odskakování.

Cenový duel

skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty skoda toyota testy minivozy srovnavacitesty Jestliže je Citigo o tolik lepším autem, mělo by být asi o dost dražší. To je sice pravda, ale vše je relativní. Už základní provedení s trojicí dveří je ve srovnání s Kolíňaty jasně nejdražší, z pohledu value for money je ale zajímavější volbou pětidveřová karoserie s bohatší výbavou.

Za takový vůz necháte u Toyoty bez stokoruny 200 tisíc. Citigo ve srovnatelné výbavě Ambition vychází o pět tisíc dráž a potřebuje dovybavit. Ale například dalších pět tisíc za klimatizaci a palubní počítač je opravdu dobrá nabídka.

Jiné příplatky jsou však dražší, a tak Citigo, které vidíte na obrázcích, stojí necelý čtvrtmilion. Za to dostanete v rámci konkurence špičkové auto, navíc s dobrou výbavou. Leccos z toho, co má Škoda třeba i standardně, Aygo jednoduše vůbec nenabízí.

Model Škoda Citigo Toyota Aygo Peugeot 107 Citroën C1
Základní cena [Kč] 179.900,- 169.900,- 180.000,- 164.900,-
Zvolená verze Ambition Czech Edition Active Furio
Cena porovnávané verze [Kč] 204.900,- 199.900,- 210.000,- 184.900,-
Airbagy boční S S 6.000,- -
Airbagy čelní S S S S
Centrální zamykání s DO S S S S
Dělená zadní sedadla S S S S
Denní svícení žárovka LED LED LED
El. nastavitelná zrcátka (3500) - - -
El. stahování předních oken S S S S
Klimatizace 5.000,- S S S
Litá kola 9.200,- 8.000,- 8.000,- 8.000,-
Metalický lak 9.000,- S 8.900,- 8.900,-
Mlhovky 4.000,- 5.000,- S S
Otáčkoměr S - 1.500,- S
Palubní počítač s klima - - -
Rádio 5.100,- S S S
Stabilizační systém S 10.000,- 9.500,- -
Výškově nastavitelné sed. řidiče S - - -
Výškově nastavitelný volant S S S S
Motor >50 kW [Kč] 10.000,- S S S
Cena při srovnatelné výbavě [Kč] 247.200,- 222.900,- 243.900,- 201.800,-

Cenu lze navíc jednoduše srazit volbou slabšího motoru a vyškrtnutím litých kol. Pak se rozdíl proti Aygu zmenšuje na pouhých sedm tisíc.

Kolínská továrna má ale v záloze další cenový trumf. Peugeot 107 to není, jeho ceník sebevědomě drží stejnou hladinu jako Citigo. Ovšem Citroën C1, výměnou za osekanou bezpečnostní výbavu, dokáže srazit cenu až ke dvěma stům tisícům. To už mohou být peníze silným argumentem. Kvalitativní náskok Citigo je ale tak velký, že vyšší cenu dokáže přesto obhájit.

Škoda Citigo
+ Jízdní vlastnosti

Místo na předních sedadlech

Kultivovanější chod motoru

Větší rozsah standardní i příplatkové výbavy

Větší zavazadlový prostor

- Kryt zavazadlového prostoru je nutné zvedat ručně

Nečalouněné boky zavazadleníku

Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Škoda Citigo – všechny testy a další články


Toyota Aygo
+ Příznivá cena

Stále svěží design

Motor dokáže držet krok s novějším konkurentem

- Kvalita zpracování, laciný design

Chybějící nadstandardní výbava (palubní počítač, el. zrcátka)

Větší náklony karoserie

Způsob ovládání el. stahování oken

JAKE.AUTO.CZ Toyota Aygo – všechny testy a další články

Diskuze (144)
Model Škoda Citigo Toyota Aygo
Motor
Typ motoru: zážehový zážehový
Válce / ventily: 3 / 4 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 999 998
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 55 / 6200 50 / 6000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 95 / 3000 - 4300 93 / 3600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 171 160
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 13.2 13.5
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4 / 4.7 5.1 / 3.8 / 4.3
Emise CO2: 108 99
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 251 / 959 139 / 751
Objem nádrže (l): 35 35
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 929 / 436 905 / 360
Rozměr pneu: 175/65 R14 155/65 R14
Škoda Citigo
Toyota Aygo
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3563 3440
b) šířka (mm): 1645 1630
c) výška (mm): 1478 1470
d) rozvor (mm): 2420 2340
e) rozchod vpředu (mm): 1428 1415
f) rozchod vzadu (mm): 1424 1405
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 830 590 / 830
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 910
k) šířka vpředu (mm): 1440 1370
l) šířka vzadu (mm): 1400 1360
délka sedáku vpředu (mm): 530 470
délka sedáku vzadu (mm): 430 450
výška opěradla vpředu (mm): 650 630
výška opěradla vzadu (mm): 600 600
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano Ano
22. 8. 2012 17:57
Re: Není o čem
jj,máš pravdu,ale počkej,až ti někdo napíše,že tuto cenu může mít jeté pětkové bávo s třikrát stočeným tacháčem na krásných 135 tis km >:D nevěda,že s bávem bude hledat den místo k parkování,někde v centru Prahy ;-)
22. 8. 2012 11:54
Re: Vnitrni rozmery
Přesně tyto auta jsem měl ve výběru, na stole 215 000 a vybírejte... >:D
Po 3 týdnech srovnávání, ježdění a zkoušení jsem nakonec vybral Hyundai i20 :-)
21. 8. 2012 20:22
Re: Relevantní
Tyhle Miniauta si kupují lide kteří neřeší každou korunu a mají jej třeba jako třetí auto do rodiny tudíž nehledí tolik na cenu jako na vzhled a kvalitu. Tak že cena nebude moc rozhodující si myslím Já. ;-\
21. 8. 2012 20:19
Re: Relevantní
Tady se to neřeší. Srovnávat model ani ne rok starým s modelem vyrábějícím se třeba tři roky.
21. 8. 2012 20:17
Re: C 2
Subjektivní pohled na věc, třeba?