Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda dala nahlédnout pod pokličku vývoje studie Vision E. Pomohla i virtuální realita

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
Škoda představila v Šanghaji studii elektromobilu Vision E. Jak vznikaly její tvary? Spolupracovali na nich návrháři z více než dvacítky zemí.

Design současných škodovek máme spojený se jménem Jozefa Kabaně, který nedávno odešel k BMW. Jenže on návrhářům hlavně šéfoval. Definitivní skici vnějších tvarů byly většinou podepsány jinými jmény a pro okřídlený šíp pracují i interiéroví kreativci včetně žen. Exteriéry vede Karl Neuhold: „Neustále pracujeme na zdokonalování našeho designového jazyka a každý nový projekt je pro nás výzvou posunout silný charakter našich vozů ještě o kus dál. Jedním z klíčů k úspěchu je bezesporu náš mezinárodní tým, který dnes čítá přes 20 národností.“ Internacionální složení nepředstavuje nic neobvyklého ani u jiných výrobců.

Šéfem návrhářů vnitřních prostorů je Norbert Weber: „Při naší práci jsme každý den v kontaktu s nejmodernějšími technologiemi, ať už se jedná o jednotlivé nástroje, které nám pomáhají pracovat efektivněji, nebo materiály a komponenty, díky nimž si můžeme zdokonalovat koncept celého interiéru po estetické i funkční stránce.“ Jde o jména tedy dosud veřejnosti spíše skrytá. Kdo další stojí v pozadí nejnovější studie Vision E a jak vznikala?

Kresby a skici

Crossover na čím dál tím prestižnější čínské přehlídce vzbudil zájem a sklidil víceméně pozitivní ohlasy. Designéři samozřejmě spolupracují s techniky. Na počátku všeho jsou ale kresby a skici. „Zajímá nás, jaký charakter je potřeba vozu vtisknout. Zda dynamický, sportovní, jak velký důraz budeme klást na prostor či funkčnost. Úplně první designové skici vznikají volně, nahrubo. Hlavními pracovními nástroji jsou na počátku jen tužky a papír, některé kontury umocní fix,“ popisuje počáteční fázi Peter Olah. Zůstává se tedy u klasiky včetně papíru, teprve po volných kresbách následuje práce s tablety.

Tehdy se začínají rýsovat první detaily a celkové proporce showcarů, které už schvaluje šéfstylista a představenstvo automobilky. Následuje rozkreslení jednotlivých pohledů a řezy. Hotovou práci přejímají 3D modeláři, kteří ji transformují do virtuální reality a za pomoci techniků se přidávají konstrukční data. „Snažíme se ideálně propojit požadavky na estetiku, ergonomii a funkčnost s tím, co je možné technicky vyrobit,“ říká Petr Havlíček, specialista digitálního modelování. Vzniklý trojrozměrný model se upravuje v počítači, postupně se k němu dodávají detaily a probíhají diskuse mezi týmy.

Hlína

Následně se rodí hliněná maketa v životní velikosti, tedy měřítku 1:1. Nadále se podrobně testuje funkčnost všech navržených částí. Po dalších úpravách vzniká finální tzv. „digitální design model“, který zahrnuje už všechny díly do nejmenších detailů, ty lze podle potřeby v počítači dále upravovat. Takto vzniklá konečná data pak slouží pro výrobu skutečného auta.

Ještě k hliněnému modelu: Použití speciální plastelíny je dalším klasickým postupem při navrhování. Hlína se v peci zahřívá na 55 až 60 °C, aby byla měkká. Základem konstrukce je ovšem kovové šasi s kostrou a opěrami, výsledek takříkajíc musí držet pohromadě..Poté se začne nanášet rozehřátá hlína v přibližně šesticentimetrové vrstvě. U menších ploch trvá asi 15 minut, než začne chladem tvrdnout. Poté se opracovává speciálními nástroji, frézami apod. Výsledkem jsou realistické tvary vozu.

Stejným způsobem se modeluje interiér, jen vrstva těžké modelářské plastelíny je o něco slabší. I tak celé auto váží mnohem více než to skutečné, zhruba 2,5 tuny! Povrch se pak polepuje speciálními fóliemi a navrch přichází autolak.

Zvenčí

Exteriéroví designéři musejí získat nejpřesnější představu, jak vůz funguje s jednotlivými detaily a v různých prostředích, zejména na denním světle, což je důležité hlavně u sériové produkce „Chceme dělat auta, která nebudou jen líbivá na první pohled, ale budou nadčasové a stále moderní,“ říká k vnějšímu vzhledu studie Vision E stylista Dalibor Pantůček. „Proto jsou všechny linie velmi čisté, jednoduché a mají perfektní proporce.“

Elektromobily se pochopitelně technicky liší od konvenčních vozidel se spalovacími motory, například nemají mřížku chladiče, protože ji nepotřebují. Vision E ale zároveň nepostrádá typické prvky moderních škodovek, třeba koncové reflektory ve tvaru písmene C.

Interiér, světla a sklo

Model interiéru se připravuje ve formě sedacího boxu v měřítku 1:1. Designéři si potřebují do prostoru sednout a vše vyzkoušet tak, aby věci správně fungovaly nejen po estetické stránce, ale hlavně z ergonomického hlediska. Postup tvorby modelu je stejný jako v případě exteriéru, jen se zde častěji využívá také 3D tisku a prototypových dílů, které se dohromady snaží co nejvěrněji zachytit dojem z vnitřního prostoru. Paralelně s hliněným modelem se dále upravuje koncept v datech a testují další varianty. Plastelínová maketa interiéru se opět potahuje speciálními fóliemi imitujícími jednotlivé povrchy. Je tak od reality téměř k nerozeznání.

Řadu skleněných detailů pro Vision E dodala firma Lasvit, která se specializuje na instalace z českého křišťálu, a to včetně segmentu světel. Hlavní reflektory jsou nově propojeny přes celou šířku masky s prvkem pod hranou kapoty. „Designem světel podtrhujeme charakter showcaru a představujeme vizi našich budoucích modelů. Světelná signatura odkazuje na nové technologie. Sklo a světlo přidává působivé propojení umění a techniky,“ vysvětluje pozadí tvorby Petr Nevřela.

V týmu, který se stará o materiály použité na sedadlech a interiérových detailech nebo o odstíny vnějších laků karoserie, se to hemží experty na kůži, textil, dekorační lišty i barvy. Ani ti se samozřejmě neobjedou bez pomoci počítačů, kde vše vzájemně ladí pomocí vizualizací. Pro praktickou ukázku využívají malé boxy, výřezy částí vozu, kde se dají jednotlivé komponenty obměňovat. „Vizualizace je hodně důležitá. Díky virtuální realitě si můžeme do vozu sednout a sledovat, jak spolu navržené materiály a barevné kombinace v prostoru kabiny ladí dohromady,“ přibližuje Andrea Jensen, vedoucí oddělení mezinárodně pojmenovaného Color & Trim. Jistě, zde se v hojné míře uplatňuje ženský pohled...

Zrychlený vývoj

Vývoj studie je oproti vzniku prototypu sériového vozu vždy zrychlenější. „Vision E je průlomové auto s čistě elektrickým pohonem a nebylo tak možné použít žádnou stávající platformu. Vše jsme stavěli od nuly, včetně karoserie, systému otevírání dveří a zadního víka s elektricky ovládanými závěsy,“ zmiňuje některá specifika studie koordinátor projektu Daniel Edr. Na showcaru se kupříkladu uplatnila hladká podlaha z dýhy a boční bezrámové dveře, přičemž ty zadní se otevírají proti směru jízdy. B-sloupek zcela chybí.

Při vzniku konceptu se chystají podklady pro vedení automobilky. „V mé kompetenci je připravit koncept a uvádět v soulad všechny vstupy jednotlivých designérských týmů,“ dodává Daniel Edr. Vision E se zhmotnil do výsledné podoby výstavního prototypu. Návrháři ovšem už nyní pracují na dalších projektech, které zatím zahaluje rouška tajemství...

Aleš Dragoun
Diskuze (11)
24. 4. 2017 09:07
Re: Takze nam Skoda ukazuje, ze Kabane nepotrebuje...
Povedl se mu jen Superb. Ty jeho poslední výtvory byly čím dál tím víc horší. Chyběla lehkost, bylo strašně upocené, násilně poskládané markanty, které jako celek nefungují. Navíc působí zbytečně vážně, arogantně, nabubřele. Ale Kabaň takový asi je a design je odrazem autora. Mnoha lidem se ta arogance a nabubřelost líbí, tak se mu bude asi líbit i jeho design.
Avatar - Joky
23. 4. 2017 18:22
Re: Už zase E?
Přitom by stačilo aby mne dali na rok místo Jourové a všichni tihle leváci od VW by šli do kytek !
To říkám já Vóša, z boží vůle Škodobijec č1 !
Avatar - nalimer
23. 4. 2017 17:01
Re: Už zase E?
čekej...
- je to yeti na silnici?!
- yeti na silnici skoro bez masky!
- yeti na okruhu váli s 1.0 tsi
- víme prví, unikli fotky yetiho!
Pak 5 článku o yetim, proč je lepší jako Ateca...
Pak články - yeti ako raketoplan, popeláŕ...
Pak představení Scout, RS, ...

Kr všemu ještč kupéčko od Kodiaqa, jak by vypadalo malé SUV, jak se vyrobil jubilejní Kodiaq, jubilejná Octávie, jak je Škoda no.1 v ČR...
23. 4. 2017 16:58
Skoda a ceska ?
Takze ani vedeni, ani vyvoj, ani vyroba, jen administrativa zustala v ceskych rukach.
Avatar - nalimer
23. 4. 2017 16:53
Re: Takze nam Skoda ukazuje, ze Kabane nepotrebuje...
Taky objednaný článok...
Ak by ostalv Škode, musel by sa sám vychvalovať a 150 rôznych foto priaute. Keďže odišiel (a zjavne nie v dobrom), tak predstavujú do hĺbky aj miešača hliny...