19.4. 2017 Jiří Baborský

Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát jako naftová Octavia!

 

Den před oficiálním zahájením šanghajského autosalonu se Škoda rozhodla seznámit vybrané novináře z celého světa se svou žhavou novinkou - konceptem plně elektrického SUV Vision E.

Automobilový svět se transformuje. Mění se způsob mobility, budoucnost patří autonomnímu řízení a hromadná elektrifikace je nevyhnutelná. V tomto duchu zahájil komorní tiskovou konferenci v centru Šanghaje šéf automobilky Škoda Bernhard Maier. Zásadní přitom bude rok 2020. V jeho průběhu chce mít škodovka 8% prodaných aut elektrifikovaných (elektromobily + plug-in hybridy), v roce 2025 už to bude celá čtvrtina!

Jak ale vyplynulo z následující prezentace, nejde ani tak o iniciativu samotné škodovky, ale o přizpůsobení se tlaku zvenčí. Evropská legislativa nařizuje výrobcům právě od sezóny 2020 tak dramatické snížení průměrných emisí CO2, že jej nelze bez elektrifikace výrobního programu dosáhnout. Kdo předepsané limity nesplní, bude platit vysoké pokuty. A tak dává smysl, že v roce 2019 vyjede na silnice plug-in hybridní superb a následovat jej bude ryzí elektromobil vycházející právě z představené studie Vision E. Následovat bude mix hybridů a elektromobilů, přičemž ne všechny budou samostatnými modely. I tradiční vozy, jaké známe dnes, budou v příštích generacích navrženy tak, aby je bylo možné vyrábět se spalovacím i elektrickým hnacím ústrojím. Podle nás se to týká minimálně škodováckého pilíře Octavie.

Bernhard Maier nám potvrdil, že Vision E je předobrazem prvního škodováckého elektromobilu nejen po technické stránce, ale také co se designu týče. Chystané elektroauto se tedy stane součástí rodiny SUV, ponese atraktivní rysy kupé a bude mít i pohon všech kol. Elektromotory jsou v něm totiž dva, na každé nápravě jeden. Podobu Visionu E prý ale nemáme zaměňovat s druhou karosářskou verzí Kodiaqu, která již byla potvrzena shodou okolností právě pro Čínu. Jde prý o samostatný příběh.

Škoda Vision E oficiálně: Elektromobil umí jezdit sám a neustále vás sleduje (+videa)

Elektrifikace rozhodně není jen otázkou Evropy. Právě smogem trpící Čína, kde se Vision E představuje a kde škodovka prodá nejvíc aut, tlačí na omezení spalovacích motorů velmi intenzivně. A ve srovnání s námi má zřetelný náskok. V ulicích Šanghaje už prakticky nepotkáte vrčící skútry. Jezdí jich tu tisíce, ale všechny jen tiše ševelí na elektrický pohon. Vláda řidiče motivuje k jejich pořízení řadou výhod a lidé na to slyší. Paradoxně se tím i zvyšuje nebezpečí v ulicích – to si takhle v podvečer přecházíte ulici a najednou stojíte uprostřed hejna motorek. Vůbec je totiž neslyšíte přijíždět, a protože Číňané zpravidla nesvítí, kolikrát je ani nevidíte.

Ale zpátky na tiskovou konferenci, kde už z auta zmizela krycí plachta a my se můžeme s Vision E osobně seznámit. Ale jen zvenčí, usednout dovnitř smí jen členové představenstva. Křehká a načančaná studie musí zůstat fit pro nadcházející autosalon a autoři nechtějí riskovat poničení unikátu lačnými novináři.

Na první pohled nás zaujalo, jak působí Vision E normálně. Zaslepená maska nebo spojitý pás světlometů jsou sice originální prvky, tradiční koncept karoserie ale nevyvolává zdaleka tolik rozruchu jako třeba ekologicky zaměřené Toyoty Prius nebo Mirai. Škodovka se dál drží střídmého, ale o to promyšlenějšího základu, kde má každá hrana a plocha jasně danou funkci s smysl. Všimněte si, že na zádi chybí trojúhelníkové prolisy, jaké známe ze současných škodovek. Protože jde o emisně čistý vůz, jsou i plochy jeho karoserie hladké a čisté.

VW I.D. Crozz: Menší brácha Škody Vision E je tady!

Přikrčená silueta ve stylu kupé neznamená úbytek prostoru, toho je v autě víc než dost. Platforma vyvinutá speciálně pro elektrický pohon dovoluje maximální využití půdorysu bez středového tunelu a dalších omezujících prvků, poct vzdušnosti ještě umocňuje bohaté prosklení střechy plynule navazující na čelní sklo.

Vzhledem k rostoucímu významu konektivity a multimediálních systémů na palubě nepřekvapí počet nejrůznějších displejů v interiéru. Ty po stranách palubní desky slouží jako zpětná zrcátka, malá obrazovka na sloupku volantu ukazuje základní provozní údaje jako je třeba rychlost. A pak tu máme tři dominantní monitory, dva pevné a prostřední výsuvný. Na ně si může posádka promítat cokoli od navigace přes internet až po filmy. Vzhledem k nasazení třetího stupně autonomního řízení budeme mít už v roce 2020 během řízení dost času i na zábavu.

Jak ale můžeme soudit ze zkušeností s dřívějšími škodováckými koncepty, bude to právě interiér, který se před uvedením do sériové produkce významně umírní, zatímco exteriér můžeme až na křišťálové prvky a přehnaný rozsah osvětlení považovat za finální.

Zeptali jsme se Luboše Vlčka, šéfa prodejní organizace Škody Auto v ČR

Proč Škoda s příchodem elektromobilu vyčkává až do roku 2020?

Už v roce 2011 vyrazila na silnice flotila elektrických octavií, které byly jakýmsi předvojem a poznatky z jejich provozu sloužily k dalšímu vývoji. Nechtěli jsme nabízet kompromisní řešení. Čekali jsme, až technologie dozraje do takové podoby, že bude bez omezení použitelná pro každodenní provoz.

Co konkrétně si pod tím máme představit?

Reálný dojezd přes 500 km, dostupné rychlé dobíjení a cena vozu řekněme na úrovni dnešní naftové octavie. Pochopitelně to ale není jen o nás a o produktu. Potřebujeme se opřít o spolehlivou infrastrukturu a robustní legislativu. To jsou úkoly pro jiné subjekty a s nimi vedeme intenzivní jednání, aby bylo v roce 2020 vše připraveno.

V roce 2025 má být každá čtvrtá prodaná škodovka elektrifikovaná. Tak zní váš globální plán. Jak na tom podle vás bude český trh?

Umím si představit, že pokud dojde k naplnění všech zmíněných předpokladů, tak jsme schopni mít i na českém trhu takto vysoký podíl elektromobilů a plug-in hybridů.

Kde se bude nový elektromobil vyrábět?

Přednost má samozřejmě Česká republika, to je náš cíl, ale o konkrétní továrně ještě nebylo rozhodnuto.

Spolupracujeme s TipCars.com
Unipetrolu v pololetí klesl čistý zisk o polovinu na 3,2 miliardy korun Unipetrolu v pololetí klesl čistý zisk o polovinu na 3,2 miliardy korun

Petrochemickému holdingu Unipetrol v letošním prvním…

Výrobce Bohemia Chips zdvojnásobil zisk Výrobce Bohemia Chips zdvojnásobil zisk

Po ztrátě v roce 2015 pokračuje společnost Intersnack,…

Zápisník Jana Vávry: Stopy krize Zápisník Jana Vávry: Stopy krize

Kroky Donalda Trumpa dál vyvolávají údiv. A to i u Miloše…

Exministr Krčál končí i ve stranické funkci Exministr Krčál končí i ve stranické funkci

Bývalý ministr práce a sociálních věcí Petr Krčál…

 
Zdroj: Škoda Storyboard (video)

Štítky Škoda Design Elektromobil Video

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát Jak přežít vedro v autě? Tyto základní rady byste měli určitě znát

Léto je v plném proudu, mnoho lidí vyráží svými vozy na…

Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další? Zpátky do alternativní historie. Jak by vypadal retro Prius, Cayenne a další?

Umíte si představit Prius navržený Toyotou v 70. letech,…

 





 



Blesk.cz

Slzy, smutek a hádky! Jitka Boho přiznala trable v manželství

Slzy, smutek a hádky! Jitka Boho přiznala trable v…

Modelka a zpěvačka Jitka Boho (26) známá z show Tvoje tvář má známý hlas je sice už tři roky vdaná, teď ale…

Unikátní objev v Egyptě. Archeologové našli 4000 let starou keramickou dílnu

Unikátní objev v Egyptě. Archeologové našli 4000 let…

Archeologové v jihoegyptské provincii Asuán objevili 4000 let starou keramickou dílnu. S odkazem na dnešní…

 

iSport.cz

Do Slavie míří Olayinka. Tvrdík šifroval o posile: Není to sci-fi film

Do Slavie míří Olayinka. Tvrdík šifroval o posile:…

Fotbalová Slavia pravděpodobně dotahuje příchod posily do ofenzivy. Alespoň podle indicií, které dal její šéf…

Fotbalový speciál k Fortuna lize už dnes: 84 stran, soupisky, program

Fotbalový speciál k Fortuna lize už dnes: 84 stran,…

Dnes startuje elitní fotbalová soutěž. FORTUNA:Liga. Dá se říct, že je to přelomový ročník. S novým herním…

 

Reflex.cz

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na Balkáně už jsou znovu buňky islámských teroristů

Generál Šedivý: Zastavte migraci než bude pozdě, na…

Začalo složité období. Bývalý náčelník generálního štábu české armády Jiří Šedivý vidí ve světě zásadní…

Zvířata začínají žít nočním životem, aby se co nejvíce vyhnula lidem

Zvířata začínají žít nočním životem, aby se co…

Výlety do přírody jsou možná pro lidi spásným řešením, k němuž se uchylují, aby unikli rušným a prašným městům,…