19.4. 2017 Jiří Baborský

Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát jako naftová Octavia!

 

Den před oficiálním zahájením šanghajského autosalonu se Škoda rozhodla seznámit vybrané novináře z celého světa se svou žhavou novinkou - konceptem plně elektrického SUV Vision E.

Automobilový svět se transformuje. Mění se způsob mobility, budoucnost patří autonomnímu řízení a hromadná elektrifikace je nevyhnutelná. V tomto duchu zahájil komorní tiskovou konferenci v centru Šanghaje šéf automobilky Škoda Bernhard Maier. Zásadní přitom bude rok 2020. V jeho průběhu chce mít škodovka 8% prodaných aut elektrifikovaných (elektromobily + plug-in hybridy), v roce 2025 už to bude celá čtvrtina!

Jak ale vyplynulo z následující prezentace, nejde ani tak o iniciativu samotné škodovky, ale o přizpůsobení se tlaku zvenčí. Evropská legislativa nařizuje výrobcům právě od sezóny 2020 tak dramatické snížení průměrných emisí CO2, že jej nelze bez elektrifikace výrobního programu dosáhnout. Kdo předepsané limity nesplní, bude platit vysoké pokuty. A tak dává smysl, že v roce 2019 vyjede na silnice plug-in hybridní superb a následovat jej bude ryzí elektromobil vycházející právě z představené studie Vision E. Následovat bude mix hybridů a elektromobilů, přičemž ne všechny budou samostatnými modely. I tradiční vozy, jaké známe dnes, budou v příštích generacích navrženy tak, aby je bylo možné vyrábět se spalovacím i elektrickým hnacím ústrojím. Podle nás se to týká minimálně škodováckého pilíře Octavie.

Bernhard Maier nám potvrdil, že Vision E je předobrazem prvního škodováckého elektromobilu nejen po technické stránce, ale také co se designu týče. Chystané elektroauto se tedy stane součástí rodiny SUV, ponese atraktivní rysy kupé a bude mít i pohon všech kol. Elektromotory jsou v něm totiž dva, na každé nápravě jeden. Podobu Visionu E prý ale nemáme zaměňovat s druhou karosářskou verzí Kodiaqu, která již byla potvrzena shodou okolností právě pro Čínu. Jde prý o samostatný příběh.

Škoda Vision E oficiálně: Elektromobil umí jezdit sám a neustále vás sleduje (+videa)

Elektrifikace rozhodně není jen otázkou Evropy. Právě smogem trpící Čína, kde se Vision E představuje a kde škodovka prodá nejvíc aut, tlačí na omezení spalovacích motorů velmi intenzivně. A ve srovnání s námi má zřetelný náskok. V ulicích Šanghaje už prakticky nepotkáte vrčící skútry. Jezdí jich tu tisíce, ale všechny jen tiše ševelí na elektrický pohon. Vláda řidiče motivuje k jejich pořízení řadou výhod a lidé na to slyší. Paradoxně se tím i zvyšuje nebezpečí v ulicích – to si takhle v podvečer přecházíte ulici a najednou stojíte uprostřed hejna motorek. Vůbec je totiž neslyšíte přijíždět, a protože Číňané zpravidla nesvítí, kolikrát je ani nevidíte.

Ale zpátky na tiskovou konferenci, kde už z auta zmizela krycí plachta a my se můžeme s Vision E osobně seznámit. Ale jen zvenčí, usednout dovnitř smí jen členové představenstva. Křehká a načančaná studie musí zůstat fit pro nadcházející autosalon a autoři nechtějí riskovat poničení unikátu lačnými novináři.

Na první pohled nás zaujalo, jak působí Vision E normálně. Zaslepená maska nebo spojitý pás světlometů jsou sice originální prvky, tradiční koncept karoserie ale nevyvolává zdaleka tolik rozruchu jako třeba ekologicky zaměřené Toyoty Prius nebo Mirai. Škodovka se dál drží střídmého, ale o to promyšlenějšího základu, kde má každá hrana a plocha jasně danou funkci s smysl. Všimněte si, že na zádi chybí trojúhelníkové prolisy, jaké známe ze současných škodovek. Protože jde o emisně čistý vůz, jsou i plochy jeho karoserie hladké a čisté.

VW I.D. Crozz: Menší brácha Škody Vision E je tady!

Přikrčená silueta ve stylu kupé neznamená úbytek prostoru, toho je v autě víc než dost. Platforma vyvinutá speciálně pro elektrický pohon dovoluje maximální využití půdorysu bez středového tunelu a dalších omezujících prvků, poct vzdušnosti ještě umocňuje bohaté prosklení střechy plynule navazující na čelní sklo.

Vzhledem k rostoucímu významu konektivity a multimediálních systémů na palubě nepřekvapí počet nejrůznějších displejů v interiéru. Ty po stranách palubní desky slouží jako zpětná zrcátka, malá obrazovka na sloupku volantu ukazuje základní provozní údaje jako je třeba rychlost. A pak tu máme tři dominantní monitory, dva pevné a prostřední výsuvný. Na ně si může posádka promítat cokoli od navigace přes internet až po filmy. Vzhledem k nasazení třetího stupně autonomního řízení budeme mít už v roce 2020 během řízení dost času i na zábavu.

Jak ale můžeme soudit ze zkušeností s dřívějšími škodováckými koncepty, bude to právě interiér, který se před uvedením do sériové produkce významně umírní, zatímco exteriér můžeme až na křišťálové prvky a přehnaný rozsah osvětlení považovat za finální.

Zeptali jsme se Luboše Vlčka, šéfa prodejní organizace Škody Auto v ČR

Proč Škoda s příchodem elektromobilu vyčkává až do roku 2020?

Už v roce 2011 vyrazila na silnice flotila elektrických octavií, které byly jakýmsi předvojem a poznatky z jejich provozu sloužily k dalšímu vývoji. Nechtěli jsme nabízet kompromisní řešení. Čekali jsme, až technologie dozraje do takové podoby, že bude bez omezení použitelná pro každodenní provoz.

Co konkrétně si pod tím máme představit?

Reálný dojezd přes 500 km, dostupné rychlé dobíjení a cena vozu řekněme na úrovni dnešní naftové octavie. Pochopitelně to ale není jen o nás a o produktu. Potřebujeme se opřít o spolehlivou infrastrukturu a robustní legislativu. To jsou úkoly pro jiné subjekty a s nimi vedeme intenzivní jednání, aby bylo v roce 2020 vše připraveno.

V roce 2025 má být každá čtvrtá prodaná škodovka elektrifikovaná. Tak zní váš globální plán. Jak na tom podle vás bude český trh?

Umím si představit, že pokud dojde k naplnění všech zmíněných předpokladů, tak jsme schopni mít i na českém trhu takto vysoký podíl elektromobilů a plug-in hybridů.

Kde se bude nový elektromobil vyrábět?

Přednost má samozřejmě Česká republika, to je náš cíl, ale o konkrétní továrně ještě nebylo rozhodnuto.

Spolupracujeme s TipCars.com
Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš Budujme stát pro 40 milionů lidí: přečtěte si, u koho se inspiruje Babiš

Vize Jana Antonína Bati i po desítkách let inspirují…

Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde Reportáž: Z Černobylu se stala turistická atrakce, agentury ho dojí, jak to jen jde

Havárie černobylské elektrárny před 31 lety znamenala…

Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky Evropská centrální banka zavře dvě problémové italské banky

Evropská centrální banka (ECB) oznámila, že dvě…

 
Zdroj: Škoda Storyboard (video)

Štítky Škoda Design Elektromobil Video

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad) Poprvé s vodíkovou Toyotou na našich silnicích. (A také jsme pili její odpad)

Tuzemské zastoupení Toyoty, která letos slaví dvacetileté…

Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu Pneumatikáři zklamali. Kvůli nim nemůže jet Bugatti Chiron 300 mil za hodinu

Chiron měl nelehký úkol – překonat Veyron. Prozatím však…

 






 
Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Zázračné přípravky do paliva: Opravdu snižují spotřebu a zvyšují výkon?

Dnes 08:00

Náš speciální přípravek nahradí až čtyři běžné přípravky, sníží spotřebu na polovinu, zvýší výkon o 300 % a prodlouží život motoru o deset let. Samozřejmě jen když tomu uvěříte.




Blesk.cz

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Žena s obřími airbagy: Třináctky ukazuje na požádání

Trojnásobná mamka Sharon Perkins (51) se pyšní titulem největší kozatice ve Velké Británii. Její umělé třináctky…

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí majitelé sbírali kompro

Ministerstvo „sedí“ na bankovním trezoru. Bohatí…

Jako bankovní dům byl původně postaven Petschkův palác, který neslavně proslul během druhé světové války…

 

iSport.cz

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne skóre, možná i karty

MATEMATIKA: Češi, nebo Slováci? O postupu rozhodne…

Tak to se nečekalo! Portugalci porazili na EURO do 21 let v Polsku Makedonce jen 4:2 a jsou ze hry o postup do…

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii dávají 80 milionů

Brémy dál chtějí Pavlenku! Zvýšily nabídku, Slavii…

Zájem bundesligového klubu Werderu Brémy o slávistického brankáře Jiřího Pavlenku neutuchá, podle informací…

 

Reflex.cz

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den farmářem? Proč ne

Nakrmit ovce, podojit kozu, posekat louku... Na den…

Zážitková agroturistika je fenomén, který existuje už nějaký ten pátek, ale masově nijak nepropukl. Nabízí totiž…

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej: Rakouský polní léčitel

Štýrský dýňový olej má tak blahodárné účinky na tělo i duši, že se mu přezdívá černé zlato.