19.4. 2017 Jiří Baborský

Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát jako naftová Octavia!

 

Den před oficiálním zahájením šanghajského autosalonu se Škoda rozhodla seznámit vybrané novináře z celého světa se svou žhavou novinkou - konceptem plně elektrického SUV Vision E.

Automobilový svět se transformuje. Mění se způsob mobility, budoucnost patří autonomnímu řízení a hromadná elektrifikace je nevyhnutelná. V tomto duchu zahájil komorní tiskovou konferenci v centru Šanghaje šéf automobilky Škoda Bernhard Maier. Zásadní přitom bude rok 2020. V jeho průběhu chce mít škodovka 8% prodaných aut elektrifikovaných (elektromobily + plug-in hybridy), v roce 2025 už to bude celá čtvrtina!

Jak ale vyplynulo z následující prezentace, nejde ani tak o iniciativu samotné škodovky, ale o přizpůsobení se tlaku zvenčí. Evropská legislativa nařizuje výrobcům právě od sezóny 2020 tak dramatické snížení průměrných emisí CO2, že jej nelze bez elektrifikace výrobního programu dosáhnout. Kdo předepsané limity nesplní, bude platit vysoké pokuty. A tak dává smysl, že v roce 2019 vyjede na silnice plug-in hybridní superb a následovat jej bude ryzí elektromobil vycházející právě z představené studie Vision E. Následovat bude mix hybridů a elektromobilů, přičemž ne všechny budou samostatnými modely. I tradiční vozy, jaké známe dnes, budou v příštích generacích navrženy tak, aby je bylo možné vyrábět se spalovacím i elektrickým hnacím ústrojím. Podle nás se to týká minimálně škodováckého pilíře Octavie.

Bernhard Maier nám potvrdil, že Vision E je předobrazem prvního škodováckého elektromobilu nejen po technické stránce, ale také co se designu týče. Chystané elektroauto se tedy stane součástí rodiny SUV, ponese atraktivní rysy kupé a bude mít i pohon všech kol. Elektromotory jsou v něm totiž dva, na každé nápravě jeden. Podobu Visionu E prý ale nemáme zaměňovat s druhou karosářskou verzí Kodiaqu, která již byla potvrzena shodou okolností právě pro Čínu. Jde prý o samostatný příběh.

Škoda Vision E oficiálně: Elektromobil umí jezdit sám a neustále vás sleduje (+videa)

Elektrifikace rozhodně není jen otázkou Evropy. Právě smogem trpící Čína, kde se Vision E představuje a kde škodovka prodá nejvíc aut, tlačí na omezení spalovacích motorů velmi intenzivně. A ve srovnání s námi má zřetelný náskok. V ulicích Šanghaje už prakticky nepotkáte vrčící skútry. Jezdí jich tu tisíce, ale všechny jen tiše ševelí na elektrický pohon. Vláda řidiče motivuje k jejich pořízení řadou výhod a lidé na to slyší. Paradoxně se tím i zvyšuje nebezpečí v ulicích – to si takhle v podvečer přecházíte ulici a najednou stojíte uprostřed hejna motorek. Vůbec je totiž neslyšíte přijíždět, a protože Číňané zpravidla nesvítí, kolikrát je ani nevidíte.

Ale zpátky na tiskovou konferenci, kde už z auta zmizela krycí plachta a my se můžeme s Vision E osobně seznámit. Ale jen zvenčí, usednout dovnitř smí jen členové představenstva. Křehká a načančaná studie musí zůstat fit pro nadcházející autosalon a autoři nechtějí riskovat poničení unikátu lačnými novináři.

Na první pohled nás zaujalo, jak působí Vision E normálně. Zaslepená maska nebo spojitý pás světlometů jsou sice originální prvky, tradiční koncept karoserie ale nevyvolává zdaleka tolik rozruchu jako třeba ekologicky zaměřené Toyoty Prius nebo Mirai. Škodovka se dál drží střídmého, ale o to promyšlenějšího základu, kde má každá hrana a plocha jasně danou funkci s smysl. Všimněte si, že na zádi chybí trojúhelníkové prolisy, jaké známe ze současných škodovek. Protože jde o emisně čistý vůz, jsou i plochy jeho karoserie hladké a čisté.

VW I.D. Crozz: Menší brácha Škody Vision E je tady!

Přikrčená silueta ve stylu kupé neznamená úbytek prostoru, toho je v autě víc než dost. Platforma vyvinutá speciálně pro elektrický pohon dovoluje maximální využití půdorysu bez středového tunelu a dalších omezujících prvků, poct vzdušnosti ještě umocňuje bohaté prosklení střechy plynule navazující na čelní sklo.

Vzhledem k rostoucímu významu konektivity a multimediálních systémů na palubě nepřekvapí počet nejrůznějších displejů v interiéru. Ty po stranách palubní desky slouží jako zpětná zrcátka, malá obrazovka na sloupku volantu ukazuje základní provozní údaje jako je třeba rychlost. A pak tu máme tři dominantní monitory, dva pevné a prostřední výsuvný. Na ně si může posádka promítat cokoli od navigace přes internet až po filmy. Vzhledem k nasazení třetího stupně autonomního řízení budeme mít už v roce 2020 během řízení dost času i na zábavu.

Jak ale můžeme soudit ze zkušeností s dřívějšími škodováckými koncepty, bude to právě interiér, který se před uvedením do sériové produkce významně umírní, zatímco exteriér můžeme až na křišťálové prvky a přehnaný rozsah osvětlení považovat za finální.

Zeptali jsme se Luboše Vlčka, šéfa prodejní organizace Škody Auto v ČR

Proč Škoda s příchodem elektromobilu vyčkává až do roku 2020?

Už v roce 2011 vyrazila na silnice flotila elektrických octavií, které byly jakýmsi předvojem a poznatky z jejich provozu sloužily k dalšímu vývoji. Nechtěli jsme nabízet kompromisní řešení. Čekali jsme, až technologie dozraje do takové podoby, že bude bez omezení použitelná pro každodenní provoz.

Co konkrétně si pod tím máme představit?

Reálný dojezd přes 500 km, dostupné rychlé dobíjení a cena vozu řekněme na úrovni dnešní naftové octavie. Pochopitelně to ale není jen o nás a o produktu. Potřebujeme se opřít o spolehlivou infrastrukturu a robustní legislativu. To jsou úkoly pro jiné subjekty a s nimi vedeme intenzivní jednání, aby bylo v roce 2020 vše připraveno.

V roce 2025 má být každá čtvrtá prodaná škodovka elektrifikovaná. Tak zní váš globální plán. Jak na tom podle vás bude český trh?

Umím si představit, že pokud dojde k naplnění všech zmíněných předpokladů, tak jsme schopni mít i na českém trhu takto vysoký podíl elektromobilů a plug-in hybridů.

Kde se bude nový elektromobil vyrábět?

Přednost má samozřejmě Česká republika, to je náš cíl, ale o konkrétní továrně ještě nebylo rozhodnuto.

Spolupracujeme s TipCars.com
Evropské dotace z minulého období jsou dočerpány. Je to úspěch, řekl Sobotka Evropské dotace z minulého období jsou dočerpány. Je to úspěch, řekl Sobotka

Největším úspěchem ministerstva pro místní rozvoj (MMR) v…

Americká firma Alcentra podala stížnost evropské komisi. Důvodem je OKD Americká firma Alcentra podala stížnost evropské komisi. Důvodem je OKD

Evropská komise začala vyhodnocovat stížnost americké…

 
Zdroj: Škoda Storyboard (video)

Štítky Škoda Design Elektromobil Video

 

Přidat názorDiskuse: Škoda Vision E na vlastní kůži: Bude stát…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 





 
XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

Dnes 08:00

Zkratky či pojmy, jimiž se to hemží snad v každém testu současného auta. Všechny mají vylepšovat jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách, ale každý na to jde jinak.




Blesk.cz

Nová Výměna manželek: Můj muž je „dominantní despotant“! Podle něj neumím ani vyluxovat!

Nová Výměna manželek: Můj muž je „dominantní…

Už ve středu se můžete na Nově těšit na premiérové díly reality show Výměna manželek! V prvním díle nové série…

Hvězda Ordinace a Národního řídila opilá! Nadýchala 2,4 promile

Hvězda Ordinace a Národního řídila opilá! Nadýchala…

Hvězda seriálů Ordinace v růžové zahradě nebo Bouřlivé víno řídila opilá! Slovenská herečka Petra Vajdová (32)…

 

iSport.cz

Aby hráči nechtěli domů! Takhle by měla vypadat unikátní šatna Nashvillu

Aby hráči nechtěli domů! Takhle by měla vypadat…

Hokejisté Nashvillu se sice ve finále Stanley Cupu museli sklonit před Pittsburghem, šatnu teď ale mají jako…

Vybučený Rooney? City zmrazil 200. gólem. Gratuloval mu Shearer

Vybučený Rooney? City zmrazil 200. gólem. Gratuloval…

Král, legenda a zachránce. Taková přízviska si definitivě uzmul Wayne Rooney. Útočník Evertonu v pondělní…

 

Reflex.cz

Taháme z moře magory, kteří věří blbostem, říká cestovatel Přibáň

Taháme z moře magory, kteří věří blbostem, říká…

Sny ekonomických migrantů o lepším životě na západě Evropy nemají podle cestovatele Dana Přibáně s realitou moc…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli v Austrálii pustit do baru

Dánského korunního prince Frederika nechtěli v…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli na návštěvě Austrálie vpustit do baru, protože u sebe neměl doklad…