Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW) – Pro rodinu jako dělaná

Jan Mička
Diskuze (556)
Svět motorů jako vůbec první v Česku testuje Škodu Fabia III a my vám díky spolupráci s tímto časopisem jako první web přinášíme naše vlastní redakční dojmy. Poprvé v českých podmínkách.

Dosud jsme měli možnost vyzkoušet novou Škodu Fabia s nejsilnějším tříválcem 1.4 TDI (77 kW) a slabší verzí turbomotoru 1.2 TSI (66 kW). Nyní před námi stojí samotný vrchol nabídky – zážehová dvanáctistovka s výkonem 81 kW ve 4600 otáčkách a manuální šestistupňovou převodovkou. Tou mimochodem zkoušená verze vyniká, protože všechny ostatní mají v základu o jeden stupeň méně.

Turbomotor s kódovým označením EA211 není v rámci automobilky Škoda Auto, potažmo koncernu Volkswagen, přílišnou novinkou. Stejný čtyřválec totiž najdeme jako základ ve Škodě Octavia nebo Volkswagenu Golf, kde disponují výkony 63 kW a 77 kW, ale neplní emisní normu Euro 6 platnou od září. Nová Fabia, ve které se tato generace motorů objevuje poprvé, je na tom o hodně lépe – za 268.900 Kč (výbava Active) dostanete tentýž agregát, ovšem posílený na 66 kW a navíc šetrnější k životnímu prostředí.

Skrytá identita

Kultivovaný, takřka neslyšný a mimořádně jemný běh čtyřválce může neznalému člověku připadat, že ani s jednaosmdesáti kilowatty nebude dynamika vozu převratná. Motoru také chvíli trvá, než se nadechne, a přestože podle technických údajů zabírá točivý moment 175 N.m již ve 1.400 otáčkách, pocitově tomu tak není. Přibližně o 500 otáček výše totiž Fabia vyráží kupředu s nesrovnatelně větší razancí, je příjemně pružná a nechá se vytáčet zhruba do 4800 min-1.

Škoda Fabia 1.2 TSI 81 kW - srovnání s konkurencí
Model Škoda Fabia Ford Fiesta Peugeot 208 Opel Corsa
Motor 1.2 TSI 1.0 EcoBoost 1.6 VTi 1.4i
Zdvihový objem [cm3] 1197 999 1598 1398
Válce/ventily 4/4 3/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min] 81/4600-5600 74/6000 88/6000 74/6000
Točivý moment [N.m/min] 175/1400-4000 170/1400-4000 160/4250 130/4000
Převodovka 6M 5M 5M 5M
Maximální rychlost [km/h] 197 180 190 180
Zrychlení 0-100 km/h [s] 9.4 11.2 9.9 11.9
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4.8 4.3 5.6 5.7
Základní cena [Kč] 296.900 303.990 306.500 242.900

Situace by mohla být ještě lepší, kdyby automobilka nepoužila šestistupňovou manuální převodovku s delším odstupňováním. To však nelze brát jako výtku, protože také díky tomu a standardně dodávanému systému Start/stop s rekuperací kinetické energie motor plní přísnou emisní normu Euro 6.

Stejně jako u ostatních malých turbomotorů je spotřeba silně závislá na stylu jízdy. V zásadě však platí, že se kombinovaně bez obtíží udržíte pod šesti litry naturalu, a pokud zamíříte do města, osmilitrovou hranici nepřekročíte ani v hustém provozu. Kapitolou samou o sobě je dálnice, kde naopak přichází delší zpřevodování vhod – při rychlosti 130 km/h motor točí 2.750 otáček a nárokuje si 6,8 litru na 100 km. Poněkud zajímavě ale působí srovnání s Volkswagenem Polo 1.2 TSI/66 kW, který v tomto režimu vykázal o necelý litr menší odběr i navzdory kratší „šestce“ (130 km/h = 3000 min-1).

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Kombinace nejsilnějšího turbomotoru a manuální skříně je poslední možností, jak základní cenu udržet pod třemi sty tisíci korunami. Volba sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG (DQ200) vám v podobě výbavy Ambition (pro linii Active se motor nenabízí) vyžene cenu na 332.900 Kč. Ruční řazení navíc můžeme vřele doporučit díky lehkému a jemnému chodu páky, ale také robustnosti. Když se občas neuhlídáte a přejdete k surovějšímu zacházení, přesně sehraná kolečka v převodovce z míry nevyvedete.

Na sportovnost zapomeňte, nastupuje komfort

Již v prvních jízdních dojmech jsme uváděli, jak velký kus práce automobilka Škoda Auto odvedla v oblasti podvozku. Ať už se bavíme o jízdním komfortu nebo odhlučnění, působí Fabia III jako dospělé auto a svým způsobem odkazuje na první generaci.

Lehounký turbomotor a standardně dodávaný systém XDS+ na přední nápravě nedávají moc podnětů k přechodu vozu k nedotáčivosti. Pravdou ale je, že i přes silný nástup výkonu vás nějaké řezání zatáček moc neoslní. Zatímco vpředu působí automobil velmi sebejistě, měkce naladěné zadní pérování dává jasně najevo, že to není jeho šálek čaje. Ve srovnání s tuhou „dvojkovou“ Fabií tedy znova přichází ke slovu filozofie první generace, podle které byla primární spokojenost řadového uživatele. V přímém srovnání „praotce a vnuka“ však jednoznačně vítězí testována novinka.

Pokud Škodovka plánuje ostřeji laděnou verzi Fabie (třeba RS), bude muset podvozek citelně přitvrdit. Ostré tempo a rozličný, především silně zvlněný povrch vozovky totiž umí přední tlumiče poslat až na doraz, kdy se ozve tlumené, leč zřetelné kovové bouchnutí. Běžný uživatel však tento neduh nepocítí a spíše ocení výbornou filtraci nerovností i na šestnáctipalcových pneumatikách a absolutně neutrální postoj v situacích, kdy byste očekávali odskakování zadních kol nebo kroucení karoserie.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Druhou stránkou věci, kterou ale Fabia III nikterak neskrývá, jsou větší náklony karoserie v zatáčkách a citelné tendence vozu opírat se o vnější kolo. Dobrou zprávou zůstává, že i přes drobné rozdíly v nastavení podvozku je situace velmi podobná jako u verze s turbodieselem 1.4 TDI, která by měla kvůli větší hmotnosti dříve přecházet k nedotáčivosti. Totéž platí také o řízení s elektromechanickým posilovačem, nicméně zkoušená dvanáctistovka TSI působí o chlup přesnějším dojmem.

Pro rodinu jako dělaná

Velikost interiéru jsme rozebrali již po prvním statickém kontaktu na pražském Strahově, nyní se nám dostal do rukou hatchback s panoramatickým střešním oknem, které obvykle pár svislých centimetrů ubírá. Dokonce ani postavám s výškou do 190 centimetrů však místo nad hlavou neschází (vzadu je rezerva ještě zhruba 20 mm), stejně jako před koleny v případě, že se dopředu usadí podobně vzrostlí cestující. Škoda jen vyšších bočních prahů, které způsobují drobné omezení při vystupování ze zadní části vozu.

Škoda Fabia III - Srovnání rozměrů s předchozí generací
  Fabia III Rozdíl oproti Fabii II
Délka 3992 mm -8 mm
Výška 1467 mm -31 mm
Šířka 1732 mm +90 mm
Rozvor náprav 2455 mm +5 mm
Rozchod kol vpředu 1463 mm +30 mm
Rozchod kol vzadu 1457 mm +31 mm

Českého zákazníka zcela určitě zaujme zavazadlový prostor o základním objemu 330 litrů, který je o celých 50 litrů větší než u koncernového sourozence Volkswagenu Polo. Sklopením zadních opěradel docílíte objemu 1150 litrů, ale bohužel také nerovné ložné plochy se zhruba jedenácticentimetrovým schodem. To se ostatně týká i kombi, tam se však dá situace řešit příplatkovou podlážkou (stojí 3.400 Kč) a dost pomáhá také možnost vyklopení sedáků. Ani ty ale hatchback nenabízí, přestože u minulé generace tato možnost nechyběla.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Závěr

Srovnání předchozí a současné generace Fabie působí podobně, jako byste na start závodu postavili štíhlého, vytáhlého mladíka a životem vyškoleného muže po čtyřicítce. Nemám nyní na mysli, že by nová Fabia působila zastarale (naopak, hlavně uvnitř je velmi moderní), spíše jsem rád za návrat ke kořenům, které dost hluboko zapustilo již první vydání vozu z konce minulého století.

Škoda Fabia je po jízdní stránce velmi vyspělá, přirozeně komfortní a rozhodně se za to nestydí, což poznáte především díky plavnějšímu projevu a náklonům karoserie v zatáčkách. Není ale nikterak vypočítavá a vždycky vám dá jasně najevo, kde leží její hranice.

Nejsilnější zážehová dvanáctistovka TSI překvapila silným zátahem, který však přichází až těsně před dvěma tisíci otáčkami. Spíše než připlácet 36.000 korun za dvouspojkovou převodovku DSG doporučujeme zůstat u precizně poskládaného šestistupňového manuálu a ušetřené finance vynaložit na příplatkovou výbavu. Vhodným adeptem je třeba zmiňované panoramatické střešní okno za 16.000 Kč, které příjemně prosvítí interiér a neubere drahocenný vnitřní prostor nad hlavou.

skoda fabia testy malevozy skoda fabia testy malevozy  

Náš partnerský týdeník Svět motorů se bude novou Škodou Fabia zevrubně zabývat v příštím čísle 47/2014, které vychází netradičně v úterý 18. listopadu.

Nejlevnější verze modelu 234.900 Kč (1.0 MPI 44 kW/Active)
Základ s testovaným motorem 296.900 Kč (1.2 TSI 81 kW/Ambition)
Testovaný vůz s výbavou 387.100 Kč (1.2 TSI 81 kW/Style)

Plusy

  • Velmi komfortní podvozek
  • Dospělé jízdní vlastnosti
  • Nízká spotřeba paliva
  • Velký zavazadlový prostor
  • Ergonomicky zdařilá přístrojová deska

Minusy

  • Nemožnost překlopení zadních sedáků
  • Schod po sklopení zadních opěradel
  • Vyšší prahy znesnadňují vystupování zezadu

Foto: David Rajdl

Jan Mička
Diskuze (556)
Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Cena základní sestavy 296 900 Kč
Výbava základní sestavy Šest airbagů, úchyty dětských sedaček Isofix na zadních sedadlech, autoalarm, omezovač rychlosti, litá 15“ kola, přední mlhovky, projektorové přední světlomety s diodami denního svícení, tónovaná skla, interiér Style, malý kožený paket, výškově nastavitelná přední sedadla, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a startování tlačítkem, samočinná klimatizace, autorádio Swing, vkládané tkané koberce, síťky na boční straně předních sedadel atd. Kč
Cena testované sestavy 387 100 Kč
Výbava testované sestavy Panoramatická střecha (+16.000 Kč), lak karoserie Corrida (+3.500 Kč), vyhřívání předních sedadel (+5.000 Kč), alarm s hlídáním vnitřního prostoru, Easy Start – centrální zamykání s dálkovým ovládáním, bezklíčové odemykání a startování (+9.500 Kč), tempomat (+.9.000 Kč), autorádio Bolero s bluetooth a Apple konektivitou, MirrorLink (+7.500 Kč), funkce SmartGate (+2.000 Kč), parkovací čidla vpředu a vzadu (+8.000 Kč), litá 16“ kola (+3.200 Kč), systém rozpoznání únavy (+1.500 Kč), asistent rozjezdu do kopce (+2.000 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1197
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 175 / 1400 - 4000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 197
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.1 / 4 / 4.8
Emise CO2: 110
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 330 / 1150
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1129 / 455
Rozměr pneu: 215/45 R 16
Škoda Fabia 1.2 TSI (81 kW)
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3992
b) šířka (mm): 1732
c) výška (mm): 1476
d) rozvor (mm): 2455
e) rozchod vpředu (mm): 1463
f) rozchod vzadu (mm): 1457
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 830 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 620 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1410
l) šířka vzadu (mm): 1380
délka sedáku vpředu (mm): 520
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 630
výška opěradla vzadu (mm): 630
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
23. 11. 2015 15:10
Cena jak kompakt :-)
Nemůžu si pomoct, ale jakmile cena začne skákat přes 300000kč, tak automaticky bych bral auto ze třídy kompaktů. Ať už Ford Focus III 1,6 nebo 1,0 Ecoboost, který je větší, bezpečnější a dokonce obratnější než Fabi(která je pěkná) a nebo komfortní nový Opel Astra 1.4 nebo pěkně vybavená Kia Ceed 1,4 a nebo elegána Renault Megane 1.2 Tce, který si s TSI motory v ničem nezadá a navíc nemá za sebou pohnutou historii poruch jako starší generace 1.2 TSI :-) Všechny kompakty jsou delší než Fabie III kombi, o šířce a rozvoru ani nemluvě, zkrátka pro mě má Fábie kouzlo tak do 275tis.kč :-) Jinak co se týče zábavy na okreskách, obyčejný Ford Focus III 1,6 stejně utrhne Fabi tsi 81kw, protože Focus je má povzek jinde a pár kw Vá nezachrání :-)
11. 4. 2015 15:10
Re: mnoho poviku pro nic
trochu nechápu, proč tu srovnáváte Vaše 14 let staré, olítané Stillo s novo Fabii. A ještě tak, že srovnáváte, že stillo mělo také 6 airbagů >:D Každopádně srovnejte si jízdní vlastnosti. Na to, že to má jednoduchou zadní nápravu, tak to drží v zatáčkách jak přilepené a nedotáčivost je tam taky hodně zanedbatelná. To oturbené prdítko pod kapotou na 1 tunové auto bohatě stačí, nic tak dynamického za takové peníze jsem neřídil. Jede to líp jak Corsa a to jsem fakt nečekal. Nechci ji jen vychvalovat, ale to auto se povedlo a to nejsem zastánce škodovek a jejich cenové politiky.
11. 4. 2015 14:52
Re: automat
vykašlete se na automat, ten je pro neřidiče :-)
11. 4. 2015 14:48
Re: Ta cena za "Testovaný vůz s výbavou" je zly vtip
Nemůžu si pomoct, ale 387.100 kč je podle mě míň, jak 399.999 kč. Ale pravdou je, že matematika mi nikdy moc nešla, takže se možná pletu....Yaris má opravdu spotřebu nižší, každopádně jen ve městě. Obě auta jsou o ničem, když s něma máte jet na delší trasu (třeba dovolena u moře, apod), ale na cestu do práce, nebo kratší výlety, ideální. Pro mě osobně jsou hlavní priority při výběru auta jízdní vlastnosti a vzhled. Nic proti Yarisu a už vůbec né Toyotě, ale v tomhle je pro mě jasným vítězem fabka. Nemluvím už vůbec o automatu. Automat je pro evropské neřidiče a američany. ;-)
Avatar - dokopy
3. 2. 2015 07:29
automat
Namiesto automatu, čo je zásadná vec kupovať dieru v plafóne a podobné vtákoviny je nezmysel. Ja chcem to auto kúpiť len kvôli automatu, lebo nič lepšie v triede neexistuje okrem Mazdy 2, ale tá je príšerne drahá.