Škoda Fabia IV (2021): Nová generace prý bude krásná. Hlavně se ale zbaví největší slabiny
Zatímco letošek se u mladoboleslavských ještě ponese v duchu nové Octavie, další rok už bude patřit malé Fabii. O čtvrté generaci k nám začínají proudit první informace.
Scala, Kamiq a naposledy Octavia. Může se zdát, že všechny zásadní novinky si Škodovka vystřílela v posledních měsících, ale není tomu tak. Zatímco Scala a Kamiq už jezdí po českých cestách a novou Octavii na nich ve velkém očekáváme co nevidět, v mladoboleslavském zákulisí se vyšívá zbrusu nová generace modelu Fabia.
Čtvrté provedení by se světu mělo představit už příští rok. Nejprve se hovořilo o premiéře na konci roku, následně se však objevila informace, že Škodovka stihne debut ještě dříve (že by v Ženevě?). Automobilka samozřejmě oficiální cestou nic nepotvrdila, její šéf Bernhard Maier se ale už před rokem nechal slyšet, že se prototypem nové Fabie svezl a těší se na její uvedení.
Mluvili jsme s člověkem, který si prohlédl hotový hliněný model a své dojmy shrnul stručně: „Nová Fabia je krásná, opravdu atraktivní. Jak proporčně, tak hlavně vzhledově,“ uvedl zdroj. Samozřejmě se do sériové podoby některé prvky změní, základní rysy mají ale designéři připraveny měsíce dopředu.
Dozvěděli jsme se, že Fabia rozvíjí designový jazyk, se kterým Škodovka začala modelem Scala a pokračovala Octavií. Samozřejmostí bude výraznější maska chladiče, diodová světelná technika a nápis namísto loga vzadu, stejně jako možnost většího obutí. Dali jsme dohromady veškeré dostupné postřehy a nechali auto nakreslit našeho grafika Honzu, který přidal trochu vlastní fantazie. Výsledek si můžete prohlédnout v přiložené galerii.
Interiér jsme zatím neviděli, ale nepochybujeme, že také ten se nechá inspirovat moderními sourozenci, zejména pak Scalou a Kamiqem. Fabia IV určitě dostane moderní multimediální systémy a kvalitnější materiály napříč kabinou. To všechno ale musí Škodovka zvládnout s minimálním nárůstem ceny, aby se novinka „nepotkávala“ s větší a dospělejší Scalou.
Podle posledních dostupných informací to vypadá, že nová generace dá sbohem karosářskému provedení kombi a Fabia tak na trhu zůstane pouze coby pětidveřový hatchback. Je to škoda, malý kombík byl na našem trhu mimořádně populární, ale Škodovka má pro jeho zaříznutí dobrý důvod. Kdo chce komplexně praktičtější auto, ten si může koupit větší (a dražší) Kamiq. Fabia je po uvedení nového Clia jediným malým autem, které se ještě s batohem na zádech nabízí.
Na technické podrobnosti je zatím příliš brzy, základní představu už si ale udělat můžeme. Nejdůležitější informací je, že se nová generace konečně rozloučí s architekturou PQ26 a dostane moderní modulární platformu MQB A0. Tu už má řada koncernových vozů, namátkou Volkswagen Polo, Seat Ibiza či Audi A1. To mimo jiné znamená, že nová Fabia bude výhradně s ruční parkovací brzdou a pohonem předních kol.
Základem palety pohonných jednotek se jistě stanou litrové tříválce v několika výkonnostních variantách, pro náročnější bude připravena čtyřválcová patnáctistovka. U vybraných konfigurací dostanou zákazníci na výběr mezi manuální a automatickou převodovkou. Dieselových agregátů se pod kapotou nové generace nejspíše nedočkáme, některé benziny naopak budou tzv. mildy-hybridy. Ale nemá smysl spekulovat, počkejme si na příští rok!
- 1. (1999-2007)25,5%
- 2. (2007-2015)6,9%
- 3. (2014-nyní)67,6%