Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 – Ideál za hodně stříbrňáků

Stanislav Kolman
Diskuze (192)

Chcete-li omlazeného karoqa se čtyřkolkou, musíte sáhnout po vrcholovém dvoulitru. V případě naftového máte výhodu, že se pohon 4x4 pojí se všemi výbavami.

Design, interiér


Poprvé jsme se faceliftovanými karoqy svezli v dubnu letošního roku. A už tehdy se mladoboleslavská automobilka pochlubila několika zajímavými čísly. Věděli jste například, že podíl SUV na celkových prodejích Škody dnes představuje zhruba polovinu? Karoq je tak jedním ze stěžejních modelů značky. Jen jeho samotného se od premiéry v roce 2017 prodalo přes půl milionu kusů a dnes jej lze koupit v šedesáti zemích světa. Solidní bilance.

Před pár dny jsme přinesli i první test z českého prostředí. V něm jsem zkoušel provedení 1.5 TSI s DSG, pochvaloval si drobné inovace, škodovácké vychytávky i solidní komfort. A také jsem věnoval pozornost ceně, která se ve vyšším výbavovém stupni Style Exclusive přehoupla přes milion korun. To platí i pro dnešní kousek, ten má ale pod kapotou naftový dvoulitr, automat a hlavně pohon všech kol. A i když se to v dnešním světě nenosí, turbodiesel mi v autě takového střihu pořád přijde jako rozumná volba.

Video se připravuje ...

Oranžová sekne!

Oranžové lakování Phoenix (v tomto případě +24.000 Kč) se stává poznávacím znamením většiny moderních škodovek. Sluší i karoqu, který je proti dříve testovanému bílému kousku rozhodně šmrncovnější. Už tak nadšen nejsem z aerodynamických krytů obouvaných osmnáctek. Karoq toto plastové řešení dostává u valné většiny kol a vypadá to... no, jako poklice na liťáku. Výhodou ale je, že takové řešení pomáhá snížit aerodynamický odpor a tím i emise a spotřebu. Benefit číslo dva - plasty lze vcelku snadno sundat a pod nimi je schované hezké lité kolo.

Právě aerodynamické úpravy byly v rámci faceliftu stěžejním tématem. Drobnými zásahy do karoserie se inženýrům povedlo snížit hodnotu součinitele odporu vzduchu na Cx 0,30, tedy o více než devět procent. Kromě zmíněných krytů kol můžeme započítat aktivní lamely ve spodním otvoru nárazníku, prodloužený střešní spoiler s finlety po stranách či kryty podvozku a palivové nádrže.

Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4

Dřívější výbavový základ s označením Active už v nabídce nehledejte. Škodovka rezignovala na atraktivní „cenu od“, neboť vstupní výbavu u nás stejně objednalo jen minimum zákazníků. Začíná se tedy na provedení Ambition doprovázeném verzemi Style a Sportline. Dvě nejvyšší výbavy lze vyšperkovat ještě příplatkovým balíkem Exclusive. Standardní Style nabízí sedmnáctipalcová kola z lehkých slitin, bezklíčové odemykání a startování, vyhřívaná přední sedadla a volant či ostřikovače předních světlometů. Testovanému Style Exclusive nechybí Matrix LED světlomety, Travel Assist s adaptivním tempomatem, parkovací senzory vpředu i vzadu, zadní parkovací kamera, digitální budíky s 10“ obrazovkou či adaptivní podvozek DCC.

Rozdíl v ceně mezi Style a Style Exclusive činí 110.000 Kč. Škodovka říká, že do dražšího balíčku zařadila zákazníky nejžádanější položky a vy je tímto způsobem můžete pořídit výhodněji, než kdybyste je při konfiguraci zaškrtávali jednotlivě. To je pravda, na druhou stranu se ale jistě najdou tací, kteří by si rádi připlatili jen za pár konkrétních prvků. To samozřejmě stále jde, neplatí to však pro všechny položky.

Vše při starém

Zatímco zvenčí poznáte omlazený karoq poměrně snadno – třeba díky výraznější masce, přepracovaným nárazníkům či jiné světelné technice vpředu i vzadu, kabina se výrazně neměnila. Obrazovka je tak stále zakomponována do přístrojové desky a nevyčnívá do zorného pole. Systém jako takový už dobře známe z jiných škodovek. Zejména po startu mu ale zůstává nedostatek v podobě pomalého startu. Než se systém „rozkouká“, stihnete vyjet z garážového stání a ještě za sebou zavřít vrata.

Naštěstí se tu pořád neovládá vše skrz obrazovku, důležitou úlohu zastávají klasická tlačítka a otočné ovladače. Tak třeba klimatizace má přehledný samostatný panel, skrz který lze po pár kilometrech nastavovat teplotu i poslepu. Analogové budíky v našem exempláři nahrazuje 10“ digitální přístrojový štít. Klasické ukazatele najdeme v úvodních výbavách, i tady je ale v příštích měsících nahradí menší osmipalcový displej.

Tlačítka doprovázená stříbrnými válečky zůstávají i na volantu. To rovněž chválím. Na rozdíl od dotykových ploch tu totiž nehrozí, že některou z funkcí aktivujete omylem. Volant je dvouramenný a jeho užší věnec padne moc hezky do ruky. Použité materiály jsou příjemné na dotek, vše hezky lícuje. Celkově ale pracoviště řidiče o emocích moc není a své roky maskuje hůře. Nevypadá vyloženě zastarale, oživit jej nějakou linkou či líbivým dekorem by ale určitě stálo za úvahu.

Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4

Velmi dobře je na tom karoq i po stránce prostornosti. Vpředu vás nijak neomezuje skromný středový tunel, vzadu mám zase s výškou 178 cm dostatek místa před koleny i nad hlavou. Nijak mi tady nevadí ani příplatkové panoramatické střešní okno. Určitě bych si ale připlatil za sedačky VarioFlex. Stojí dvacet tisíc, což mi za kouzlení s prostorem vzadu přijde adekvátní. Lze je složit až k předním opěradlům, případně zcela vyjmout. Standardně má kufr objem 521 litrů, po sklopení zadních sedaček vzroste na 1630 l s drobným schodem. Jinak ale zavazadelník potěší háčky, praktickými přihrádkami a pravidelnými tvary.

Video se připravuje ...

Motor, jízdní vlastnosti


Je to ideál

Pod kapotou zkoušeného kousku trůní motor 2.0 TDI v silnější verzi se 110 kilowatty. Ten lze mít buď se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol, případně coby čtyřkolku kombinovanou se sedmistupňovým DSG, což je i náš případ. Maximálnímu výkonu sekunduje 360 newtometrů točivého momentu. Karoq na stovku zrychlí za 8,7 sekundy a pokračovat může na maximální rychlost 204 km/h.

Nafťák pochází z řady EA288 Evo a je vybaven systémem úpravy výfukových plynů SCR, který pomáhá snižovat emise oxidů dusíku. Během procesu zvaného Twin Dosing dochází ke vstřikování močoviny přes dva redukční katalyzátory, které jsou uspořádány za sebou. První katalyzátor je umístěn u motoru v blízkosti sběrného potrubí, druhý dále od motoru na podvozku. Pohon všech kol zajišťuje elektronicky řízená lamelová spojka šesté generace, která je o téměř 0,8 kg lehčí než předchůdce. A díky integrované řídicí jednotce reaguje rychleji. Čtyřkolku pořídíte i s motorem 2.0 TSI (140 kW), avšak jen ve výbavě Sportline (Exclusive). U nafty je k mání ve všech výbavách.

Sto padesát dieselových koní může někomu připadat jako hraniční porce. Obzvlášť zohledníme-li, že silnější naftu v nabídce nenajdete. V praxi se ale parametry ukazují jako více než dostačující. Především nášup točivého momentu dostupný již od 1600 otáček přijde vhod. Z nejnižších pater není chuť zrychlovat zrovna opojná, nad 1500 ot/min se ale agregát probouzí k životu a výrazný zátah pokračuje nad nějaké čtyři tisíce. Hrubšího chodu si všímám vlastně jen zvenčí při studeném startu. V kabině se motor jeví jako kultivovaný a velmi dobře odhlučněný.

Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4

Pochvalu si zaslouží i sladění se sedmistupňovou převodovkou s mokrými spojkami. Ta řadí hladce a logicky, při volbě stupně nezmatkuje. Jen má tu a tam až přehnaně úsporné tendence. Sedmičku je dvouspojka při konstantní rychlosti ochotna klidně zařadit ve městě. Když pak potřebujete okamžitou pružnost, při počítání vhodného kvaltu je znát prodleva. Nejde však o nic dramatického, a kdyby vás to přeci jen otravovalo, sportovní režim má otáčky radši. I díky takovému naladění se však může karoq pochlubit slušnou spotřebou paliva. S lehkou nohou se na okreskách klidně dostanete na hodnoty začínající pětkou. Já trávím hodně času na dálnici, dodržuji předpisy, ale neloudám se. Výsledkem byl dlouhodobý průměr mezi šesti až šesti a půl litry.

Jízdní univerzál

Čtyřkolky dostávají jako jediné sofistikovanější zadní nápravu s víceprvkovým zavěšením. Ta v kombinaci s obouvanými osmnáctkami a příplatkovými adaptivními tlumiči dělá z karoqu jízdního univerzála, který umí od všeho něco. V komfortním nastavení je měkčí a houpavější, sportovní naladění zase přináší tuhost a citelné informace byť jen o drobných nerovnostech na cestách. Všedního řidiče nakonec uspokojí nastavení v „normálu“, tedy někde uprostřed. Tam je auto pořád dostatečně komfortní, zároveň se ale ochotně vrhá do zatáček, kde se nenaklání.

A díky víceprvku vzadu nemá problémy ani se změnou směru na nerovnostech. Zadní náprava neuskakuje a od kol se neozývají žádné výrazné rány. Jen na opravdu velkých výmolech se podvozek odvděčí tupějším rázem. Od řízení asi nikdo emoční explozi nečeká. Naladěné je spíše na pohodové cestování. S minimem zpětné vazby a lehkým chodem v nízkých rychlostech, takže se auto snadno proplétá i v úzkých uličkách města. A ještě jedna pochvala - vedení v jízdním pruhu. Karoq je jedním z „dožívajících“ modelů, kde jej lze deaktivovat trvale. V zásadě jsem ale za celý testovací týden neměl potřebu tak učinit. Funguje příkladně a nenechává se tak intenzivně zmást záplatami na nenalajnovaných okreskách.

Závěr


Závěr

Jak už jsem připomínal v závěru prvního testu omlazeného karoqu, na ceník začínající někde pod půlmilionem můžeme jen s láskou vzpomínat. Dnes auto (byť o poznání lépe vybavené) stojí minimálně 638.900 Kč, pokud se spokojíte s litrovým tříválečkem. Zkoušená motorizace se čtyřkolkou a automatem už stojí 838.900 Kč, případně 973.900 Kč v „naší“ výbavě Style Exclusive. Přihoďte jednu dvě položky a jste na milionu.

Samotná cena je asi největší negativum celého vozu, jinak se totiž facelift povedl. Auto je zvenčí svěžejší, uvnitř pořád intuitivní a snadno ovladatelné, prostorné a plné chytrých vychytávek, jak u Škodovky bývá dobrým zvykem. Kdo by se při volbě daného motoru spokojil s manuálem a předokolkou, ušetří rovných 100.000 Kč, respektive 150.000 Kč při volbě slabšího 2.0 TDI (85 kW). Za mě je však ideální volbou zkoušená verze. Čtyřkolka dramaticky nezvyšuje spotřebu a leckdy může přijít vhod. Jen tedy ten žádaný peníz...

Nejlevnější verze modelu 638.900 Kč (1.0 TSI/81 kW Ambition)
Základ s testovaným motorem 838.900 Kč (2.0 TDI DSG 4x4/110 kW Ambition)
Testovaný vůz bez příplatků 973.900 Kč (2.0 TDI DSG 4x4/110 kW Style Exclusive)
Testovaný vůz s výbavou 1.141.800 Kč (2.0 TDI DSG 4x4/110 kW Style Exclusive)

Plusy

  • Atraktivnější vzhled
  • Prostorná kabina
  • Ovládání tlačítky
  • Komfortní podvozek
  • Slušná spotřeba

Minusy

  • Fádnější interiér
  • Vysoká cena
Zobrazit celý článek
Stanislav Kolman
Diskuze (192)

Doporučujeme

Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
Cena základní sestavy 973 900 Kč
Výbava základní sestavy 17“ kola z lehkých slitin, adaptivní podvozek DCC, startování tlačítkem, světelný a dešťový senzor, ostřikovače předních světlometů, 10“ virtuální kokpit, bezdrátové nabíjení telefonu, dekorativní prahové lišty, stříbrný střešní nosič, Travel Assist atd. Kč
Cena testované sestavy 1 141 800 Kč
Výbava testované sestavy Oranžová metalíza Phoenix (+24.000 Kč), 18“ kola Procyon s aero kryty (+15.000 Kč), kožený paket Komfort (+70.000 Kč), panoramatické střešní okno (+30.000 Kč), Navi paket Top (+25.000 Kč), rezervní dojezdové kolo (+3900 Kč). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 110 / 3000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 360 / 1600 - 2750
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 204
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5.5
Emise CO2: 144
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 521 / 1630
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1598 / 507
Rozměr pneu: 225/50 R18
Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4390
b) šířka (mm): 1841
c) výška (mm): 1603
d) rozvor (mm): 2638
e) rozchod vpředu (mm): 1576
f) rozchod vzadu (mm): 1541
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1070
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 630 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 990
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 970
k) šířka vpředu (mm): 1500
l) šířka vzadu (mm): 1490
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - trapid
9. 1. 2023 09:53
Re: Motory
Nemá smysl se dohadovat s duhovou prázdnotou. Jak tady koukám na hodnocení příspěvků, tak po mnoha letech jsem v údivu a připadám si jak když čtu diskuzi na hovinkách.
13. 8. 2022 16:39
Re: Cenovka....
Civik nikdy neni bida ;-)

V hybridu to bude nejlepsi spalovak. :yes:
Avatar - Mokrous
10. 8. 2022 13:46
Re: Lepšie už nebude
Možná to je specifikum F-Sport verze. Každopádně mne to šokuje.

Jak už jsem psal, bejt ES alespoň liftback a mít alespoň sklopné zadní sedačky, tak byl doma.
Avatar - Mokrous
10. 8. 2022 13:41
Re: Lepšie už nebude
No to je pro tebe jedině dobře.
Avatar - Mikesus
10. 8. 2022 13:28
Re: Motory
Ano, vůbec nevím co jsme měli ve firmě. Máš pravdu, nic nevím. Jak jsem psal, je to osobní zkušenost, která už měla ekonomický dopad na firmu, proto se prechazelo jinam. Jinak do té doby jsem byl též zastánce nadprůměrné spolehlivosti VAG. Bohužel jsem si musel nabít hubu, abych zjistil realitu.
Ale to slyším od primitivních fanatiků VW bezne, že lžu