Nahlédněte s námi do chystaného muzea starých škodovek. Láká na nejednu raritu
Na jaře příštího roku se slavnostně otevře muzeum Svět Škodovek u Čerčan. S předstihem jsme nakoukli do výstavní haly i depozitáře.
Zbrusu nové soukromé muzeum vozů Škoda vzniká v areálu mezi Čerčany a Poříčím nad Sázavou. Zakladatelé muzea Svět Škodovek – Pavel a Tomáš, velcí nadšenci do starých vozů – si tyto prostory nevybrali náhodou. Areál je s motorismem spojený již od jeho vzniku v roce 1945, kdy zde sídlila firma J. Kraucher a spol.. Jindřich Kraucher byl vášnivým automobilovým závodníkem a šikovným konstruktérem. Po konci války byl však křivě obviněn z kolaborace s nacisty a uvězněn. I když byla všechna podezření vyvrácena a byl z vazby propuštěn, zůstala celá firma pod národní správou navzdory naléhání místních národních výborů a okolních vesnic.
Když pak v roce 1948 začali komunisté znovu otevírat uzavřené případy, pan Kraucher raději emigroval do Brazílie. Zanechal zde celou svou rodinu, která o něm dlouhá léta neměla žádné informace. Až po jeho smrti vyšlo najevo, že se s rodinou pokoušel spojit, avšak STB veškerým pokusům o kontakt zabránila. V průběhu let se tu vystřídalo několik společností – národní podnik PAL, Autobrzdy Jablonec a naposledy, ještě po revoluci v roce 1989, se jednalo o výrobní areály Jawy.

Pavel a Tomáš si řekli, že právě toto je to správné místo pro realizaci jejich vysněného muzea. Po letech nadšeného sběratelství mají sbírku čítající zhruba 100 automobilů. Na výstavní ploše o rozloze 1400 m2 pak bude vystaveno na 60 exponátů, fanoušci však dostanou po domluvě možnost nahlédnout i do neveřejného depozitu s rozlohou dalších tisíc metrů čtverečních.
Jak se můžete přesvědčit v přiložené fotogalerii, příprava prostor ještě zdaleka není u konce. Přesto jsme se dovnitř mohli podívat ještě před oficiálním otevřením, které je v plánu na jaro příštího roku. A jak jsme avizovali, o zajímavé kousky rozhodně nebude nouze. Namátkou vzpomeňme Škodu 110R věnovanou L.I. Brežněvovi, Favorit 1600 H či originální tréninkovou Octavii Armina Schwarze a Romana Kresty s ochranným rámem, závodním podvozkem a řadou originálního příslušenství.
Spoluvlastník sbírky Tomáš považuje za jeden z nejcennějších vozů závodní speciál 130 LR/H, jenž původně vznikl coby prototyp pro rallye skupinu S. Protože ale byla tato kategorie krátce poté zrušena, tovární tým prototyp přestavěl na vytrvalostní závody a vyrazil s ním třeba na ikonickou čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu.
Není to však jen o sportovních vozech mladoboleslavské automobilky. Nedílnou součástí sbírky je rovněž plejáda užitkových aut od Škody 1200 až po model Beta. Prohlédnout si můžete i kompletní karosářskou řadu Škody 1202, několik variant populární 1203 a speciální verze užitkových Favoritů včetně té s hydraulickým podvozkem pro převoz tělesně hendikepovaných.
Z novějších kousků rozhodně stojí za zmínku prodloužená Octavia první generace, ale třeba i prezidentská Škoda Superb 3.6 VR6, která podle legendárního výroku tehdejšího prezidenta Václava Klause tak „drncala“. V areálu nebude chybět ani stará učebna autoškoly s kompletním vybavením a mnoha dobovými pomůckami. Součástí učebny má být i expozice věnovaná historii dopravního značení v Československu.
Tvůrci mají s prostory velké plány. Chtějí připravit rovněž kavárnu s dětským koutkem a venkovním retro hřištěm. Pro firmy zase přijde vhod konferenční místnost coby netradiční prostor pro teambuildingy s prohlídkou exponátů. K realizaci všech těchto plánů však autoři potřebují i finanční pomoc podobných nadšenců, o kterou žádají skrz crowdfundingovou službu Hithit. Koupit si můžete třeba jen vstupenku, případně se rovnou stát adoptivním řidičem některého z exponátů. Vybrané prostředky poputují na rekonstrukci areálu, třeba novou střechu.