Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Nahlédněte s námi do chystaného muzea starých škodovek. Láká na nejednu raritu

Stanislav Kolman Stanislav Kolman 11. 12. 2020 • 12:49
73
1
Zobrazit náhledy (73)
Jedna z prvních verzí užitkového vozu Škoda Beta na základech Favoritu Škoda Favorit Doprovodná Škoda 120 L Doprovodná Škoda 120 L Doprovodná Škoda 120 L Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia RS WRC Edition a v pozadí tréninkový vůz Armina Schwarze a Romana Kresty Škoda Octavia Škoda Felicia v provedení s dlouhým hardtopem Škoda Felicia v provedení s dlouhým hardtopem Škoda Felicia v provedení s dlouhým hardtopem Škoda Felicia v provedení s dlouhým hardtopem Škoda Felicia v provedení s dlouhým hardtopem Svět Škodovek Svět Škodovek Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Svět Škodovek Svět Škodovek Prototyp Škody 110 R z roku 1969 pro L.I. Brežněva. Ten však dárek odmítl a vůz se vrátil zpět k nám Škoda 450 Škoda 450 Škoda 450 Škoda 450 Škoda 450 Prototyp Škody 720 kombi Prototyp Škody 720 kombi Prototyp Škody 720 kombi Prototyp Škody 720 sedan Prototyp Škody 720 sedan Prototyp Škody 720 sedan Prototyp Škody 720 sedan Svět Škodovek Svět Škodovek Vozy továrního dánského týmu Škoda Motorsport Škoda 130 RS z roku 1978 Škoda 130 RS z roku 1975. Jeden ze tří vyrobených kusů s pětistupňovou převodovkou, se kterým Vojtěch a Enge přispěli k titulu mistrů Evropy. Škoda 130 RS z roku 1975. Jeden ze tří vyrobených kusů s pětistupňovou převodovkou, se kterým Vojtěch a Enge přispěli k titulu mistrů Evropy. Škoda 130 RS z roku 1975. Jeden ze tří vyrobených kusů s pětistupňovou převodovkou, se kterým Vojtěch a Enge přispěli k titulu mistrů Evropy. Škoda 130 RS z roku 1975. Jeden ze tří vyrobených kusů s pětistupňovou převodovkou, se kterým Vojtěch a Enge přispěli k titulu mistrů Evropy. Škoda 130 LR/H, jeden ze dvou prototypů pro skupinu S Okruhová verze Škody Favorit Škoda 130 R/H, která podle dobového testu Světa motorů jezdila až 265 km/h Škoda Rapid 130 L v úpravě Sport od německého dealera Svět Škodovek Škoda Tudor v provedení STW, která se kvůli clu vyvážela do Finska jako užitkový vůz. Uvnitř však byla již z výroby připravena sada pro přestavbu na osobní automobil. Škoda Tudor v provedení STW Škoda Tudor v provedení STW Škoda Tudor v provedení STW Škoda Rapid 135 RiC s nájezdem jen několik desítek kilometrů. Zároveň jeden z mála kusů s elektronickým vstřikováním, katalyzátorem a lambda sondou Škoda Rapid 135 RiC s nájezdem jen několik desítek kilometrů. Zároveň jeden z mála kusů s elektronickým vstřikováním, katalyzátorem a lambda sondou Škoda Rapid Škoda Rapid Škoda Spartak 445 Škoda Spartak 445 Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Škoda 130 L Sport upravovaná v západním Německu Svět Škodovek Škoda 1201 coby dodávka Škoda 990 NOV Favorit Škoda 990 NOV Favorit Škoda 990 NOV Favorit Škoda 990 NOV Favorit Škoda 990 NOV Favorit, druhý vyrobený kus ověřovací série. Jméno Favorit se do názvu nakonec nedostalo, 990 se změnilo na 1000 MB Svět Škodovek

Na jaře příštího roku se slavnostně otevře muzeum Svět Škodovek u Čerčan. S předstihem jsme nakoukli do výstavní haly i depozitáře.

Zbrusu nové soukromé muzeum vozů Škoda vzniká v areálu mezi Čerčany a Poříčím nad Sázavou. Zakladatelé muzea Svět Škodovek – Pavel a Tomáš, velcí nadšenci do starých vozů – si tyto prostory nevybrali náhodou. Areál je s motorismem spojený již od jeho vzniku v roce 1945, kdy zde sídlila firma J. Kraucher a spol.. Jindřich Kraucher byl vášnivým automobilovým závodníkem a šikovným konstruktérem. Po konci války byl však křivě obviněn z kolaborace s nacisty a uvězněn. I když byla všechna podezření vyvrácena a byl z vazby propuštěn, zůstala celá firma pod národní správou navzdory naléhání místních národních výborů a okolních vesnic.

Když pak v roce 1948 začali komunisté znovu otevírat uzavřené případy, pan Kraucher raději emigroval do Brazílie. Zanechal zde celou svou rodinu, která o něm dlouhá léta neměla žádné informace. Až po jeho smrti vyšlo najevo, že se s rodinou pokoušel spojit, avšak STB veškerým pokusům o kontakt zabránila. V průběhu let se tu vystřídalo několik společností – národní podnik PAL, Autobrzdy Jablonec a naposledy, ještě po revoluci v roce 1989, se jednalo o výrobní areály Jawy.

video

Pavel a Tomáš si řekli, že právě toto je to správné místo pro realizaci jejich vysněného muzea. Po letech nadšeného sběratelství mají sbírku čítající zhruba 100 automobilů. Na výstavní ploše o rozloze 1400 m2 pak bude vystaveno na 60 exponátů, fanoušci však dostanou po domluvě možnost nahlédnout i do neveřejného depozitu s rozlohou dalších tisíc metrů čtverečních.

Jak se můžete přesvědčit v přiložené fotogalerii, příprava prostor ještě zdaleka není u konce. Přesto jsme se dovnitř mohli podívat ještě před oficiálním otevřením, které je v plánu na jaro příštího roku. A jak jsme avizovali, o zajímavé kousky rozhodně nebude nouze. Namátkou vzpomeňme Škodu 110R věnovanou L.I. Brežněvovi, Favorit 1600 H či originální tréninkovou Octavii Armina Schwarze a Romana Kresty s ochranným rámem, závodním podvozkem a řadou originálního příslušenství.

Spoluvlastník sbírky Tomáš považuje za jeden z nejcennějších vozů závodní speciál 130 LR/H, jenž původně vznikl coby prototyp pro rallye skupinu S. Protože ale byla tato kategorie krátce poté zrušena, tovární tým prototyp přestavěl na vytrvalostní závody a vyrazil s ním třeba na ikonickou čtyřiadvacetihodinovku na Nürburgringu.

Není to však jen o sportovních vozech mladoboleslavské automobilky. Nedílnou součástí sbírky je rovněž plejáda užitkových aut od Škody 1200 až po model Beta. Prohlédnout si můžete i kompletní karosářskou řadu Škody 1202, několik variant populární 1203 a speciální verze užitkových Favoritů včetně té s hydraulickým podvozkem pro převoz tělesně hendikepovaných.

Z novějších kousků rozhodně stojí za zmínku prodloužená Octavia první generace, ale třeba i prezidentská Škoda Superb 3.6 VR6, která podle legendárního výroku tehdejšího prezidenta Václava Klause tak „drncala“. V areálu nebude chybět ani stará učebna autoškoly s kompletním vybavením a mnoha dobovými pomůckami. Součástí učebny má být i expozice věnovaná historii dopravního značení v Československu.

Tvůrci mají s prostory velké plány. Chtějí připravit rovněž kavárnu s dětským koutkem a venkovním retro hřištěm. Pro firmy zase přijde vhod konferenční místnost coby netradiční prostor pro teambuildingy s prohlídkou exponátů. K realizaci všech těchto plánů však autoři potřebují i finanční pomoc podobných nadšenců, o kterou žádají skrz crowdfundingovou službu Hithit. Koupit si můžete třeba jen vstupenku, případně se rovnou stát adoptivním řidičem některého z exponátů. Vybrané prostředky poputují na rekonstrukci areálu, třeba novou střechu.

Související články

Témata
11. 12. 2020 10:38
Moc hezké
Krásná myšlenka, mnoho zajímavých kousků z historie. Držím palce ať se to povede, já už jim přispěl. :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku