Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Historie Škody Fabia: Mohlo to být vajíčko, rozpaky a kořeny

Jiří Baborský
Diskuze (112)

Nástupkyně favoritu a felicie oslnila nadčasově hladkými plochami a hranami. Škoda Fabia ale klidně mohla být kulaté vajíčko. Disproporční druhá generace dodnes budí rozpaky a ta třetí, dosluhující, se vrátila ke kořenům.

1. generace (1999-2007)

Prodáno: 1.790.000 kusů

Zatímco modely Favorit a Felicia spadaly spíš do nižší střední třídy, nástupkyně Fabia, vyvíjená již pod záštitou koncernu Volkswagen, byla od začátku plánována jako ryzí malé auto. Novou koncepci a techniku mělo zdůraznit i nové jméno, navazující na minulost jen shodným prvním písmenem. Fabia vyrostla na koncernové platformě PQ24, sdílené s Audi A2, Seatem Ibiza III nebo Volkswagenem Polo IV.

„Dostali jsme základní rozměry a technické požadavky vyplývající z platformy. Naším úkolem bylo nakreslit moderní, ale stále konzervativní auto,“ vzpomíná Václav Capouch, tehdejší koordinátor designu exteriéru. Paralelně vznikly a rozvíjely se tři návrhy: jeden od Václava Capoucha, druhý od Belgičana Luca Donckerwolka a třetí od Brazilce Raula Pirese. „V průběhu vývoje se například objevil požadavek provázat design malého modelu s větší octavií a vlastně tak definovat designový jazyk automobilky. Proto dostala fabia onu charakteristickou čelní masku,“ prozrazuje Václav Capouch.

Z interní soutěže nakonec vzešel vítězně návrh Brazilce Pirese, jenž se s přispěním celého týmu rozpracoval do finální podoby. Existují dokonce skici fabie s logem Volkswagenu, mateřská značka si pohrávala s myšlenkou vyrábět a prodávat přeznačenou škodovku v Mexiku.

Muži v pozadí

První fabii navrhovala přibližně dvacítka designérů z celého světa. Vedl je Belgičan Dirk van Braeckel, pověřený šéfem koncernu Volkswagen Ferdinandem Piëchem, aby nové značce rodiny vtiskl moderní tvář. Autor tvarů Audi A3 nebo A8 se podepsal už pod design první generace octavie a měsíc před představením fabie šel o dům dál – k Bentley, kde dal vzniknout modelům Continental, Azure, Brooklands nebo Mulsanne. Funkci koordinátora vnějšího designu fabie zastával Václav Capouch, který předtím doprovázel do výroby už Bertoneho model Favorit a nástupnici Felicia. Kromě něj do tvarů karoserie významně promluvil také další slavný Belgičan Luc Donckerwolk (Audi, Seat, Bentley, Lamborghini, Hyundai/Genesis).

Finální vzhled první fabie nakonec vznikl z návrhu Brazilce Raula Pirese. Pozdější karosářské deriváty fabie (kombi, sedan, praktik, RS) jsou pak z velké části dílem Daniela Petra, jenž působí v oddělení designu Škody dodnes.

Motory

Benzin: 1.0 MPI (37 kW), 1.2 MPI (HTP) 40 kW a 47 kW, 1.4 MPI 44 kW a 50 kW, 1.4 16V 55 kW, 59 kW a 74 kW, 2.0 MPI (85 kW)

Diesel: 1.9 SDI (47 kW), 1.4 TDI 51 kW, 55 kW a 59 kW, 1.9 TDI 74 kW a 96 kW

Svět motorů 09/2021 Svět motorů 09/2021

Fabia I ve zkratce

  • Premiéra 14. září 1999 na frankfurtském autosalonu.
  • Prodej zahájen 4. prosince za 249.000 Kč.
  • V roce 2000 přišlo kombi, v roce 2001 sedan.
  • Od 2001 se prodávala superlevná verze 1.0 MPI Junior s černými nárazníky, bez posilovače řízení a komfortní výbavy.
  • V lednu 2002 dorazil užitkový Praktik, dvoumístné kombi se zakrytými zadními okny.
  • Zmodernizovaná verze se představila v srpnu 2004.
  • Vrcholná specifikace Combi s velkým dieselem 1.9 TDI, xenonovými světly, tempomatem, navigací a koženými vyhřívanými sedadly „dokázala“ stát téměř milion korun.

2. generace (2007-2014)

Prodáno: 1.704.100 kusů

Druhá generace zůstala věrná platformě PQ24, karoserie ovšem změnila proporce - bohužel ne zrovna ve šťastném poměru. Byla jen o 40 mm delší, zato o 4 mm užší a o 47 mm vyšší. Beze sporu se do kontroverzního vzhledu promítl fakt, že šéfdesignér Thomas Ingenlath potřeboval sjednotit příď s vysokým MPV Roomster.

Motory

Benzin: 1.2 HTP 6V (44 kW), 1.2 HTP 12V (51 kW), 1.4 16V (63 kW), 1.6 16V (77 kW(, 1.2 TSI 63 kW a 77 kW, 1.4 TSI (132 kW)

Diesel: 1.2 TDI (55 kW), 1.4 TDI 51 kW a 59 kW, 1.6 TDI 55 kW, 66 kW a 77 kW, 1.9 TDI (77 kW)

Fabia II ve zkratce

  • Premiéra v březnu 2007 na ženevském autosalonu.
  • Kombi se představilo na podzim ve Frankfurtu.
  • Fabia II se po sloupek A shoduje s MPV Roomster.
  • Ekologickou verzí byl od roku 2008 GreenLine s tříválcovým turbodieselem 1.2 TDI (55 kW), delšími převody, sníženým podvozkem a řadou dalších úprav pro redukci spotřeby a emisí. 
  • V letech 2011 až 2014 se prodávala stylová edice Monte Carlo, jakýsi kříženec dravého vzhledu RS a běžně nabízených motorů.

3. generace (2014-2021/2023)

Dosud prodáno přes: 1.000.000 kusů

Stále ještě prodávaná třetí generace fabie vznikla pod taktovkou šéfdesignéra Jozefa Kabaně. Ve srovnání s předchůdkyní se pyšní sportovnějšími proporcemi, je o 8 mm kratší, o 31 mm nižší a o celých 90 mm širší. V jejích tvarech můžeme vypozorovat nejeden odkaz na nestárnoucí babičku. Jako technický základ posloužila platforma PQ26, což je rozsáhlá modifikace původní PQ25. Příbuzné koncernové modely Volkswagen Polo, Seat Ibiza a Audi A1 přišly o pár let později již s moderní, modulární platformou MQB A0, kterou fabia dostane až letos ve čtvrté generaci. Jediným derivátem je kombi, verze RS ve třetím pokolení nevznikla.

Motory

Benzin: 1.0 MPI 44 kW a 55 kW, 1.2 TSI 66 kW a 81 kW, 1.0 TSI 70 kW a 81 kW, 1.4 TSI (92 kW) (limitovaná edice)

Diesel: 1.4 TDI 66 kW a 77 kW

Fabia III ve zkratce

  • Premiéra začátkem října 2014 na pařížském autosalonu.
  • Standardem byl systém XDS, simulující přibrzďováním kol funkci samosvorného diferenciálu. 
  • Ve výbavě se objevily moderní prvky jako přednárazový systém, rozpoznání únavy řidiče, adaptivní tempomat nebo po faceliftu světlomety LED, hlídání mrtvého úhlu, sledování situace za vozidlem a automatická dálková světla. 
  • V polovině roku 2017 byl přeplňovaný čtyřválec 1.2 TSI nahrazen tříválcem 1.0 TSI. 
  • V únoru 2018, krátce před faceliftem, zmizel z nabídky diesel.
Jiří Baborský
Diskuze (112)

Doporučujeme

8. 3. 2021 13:33
Re: ja si to pamatuju.....
Aha tak do toho našeho se trvale tankovala 95ka. V krátký Fabce to jezdilo moc pěkně. Že jsou spousta lidí řepy co neumí jezdit a tudíž využít potenciál motoru ovšem neznamená, že je ten motor špatný ;-) Jeho točivý charakter mi teda moc vyhovoval a rád na to auto vzpomínám. Rozhodně v mých rukou nezarůstal karbonem :-)
8. 3. 2021 13:25
Re: ja si to pamatuju.....
98 oktanu bylo predepsano od vyrobce, sam udaval, ze na 95 dojde ke snizeni vykonu.

Ja nerikam, ze tocivy motor neni dobry (taky se mi to libi), ale do tezkeho auta typu Fabie se takovy charakter do normalniho provozu moc nehodi a spousta lidi ho ani neumi vyuzit.

Mimochodem, 1.6 se delala i ve verzi 92kW, ta by se asi s tou 1.4 srovnavala lepe :) Bohuzel byla dostupna jen v Polu 6N a Lupu GTI...
8. 3. 2021 12:58
Re: ja si to pamatuju.....
Vůbec nepotřeboval 98 oktanů. Jezdil na normální naturál a právě ten točivej charakter na něm byl boží :D Který jiný motor od VW měl omezovač až na 7500 ot a táhnul skoro až do konce? Bylo krásný jak teprve kolem 4000 ot začal chytat lauf. O spotřebě oleje teda nevím. Konkrétní auto co jsem s ním jezdil já bylo tuším 2001 a olej nežralo až do 150 tis nijak extrémně. Jestli se tam za 15 tis dolil litr, tak to bylo hodně. 1,6 mě teda jízdníma výkonama moc nenadchnul.
8. 3. 2021 11:25
Re: No, a mně Fabia II vlastně nevadí... jen to musí být ko
Ten podvozek u dvojkove Fabie je opravdu zvlastni. Ja mam Cordobu na stejne platforme, taky je dost tvrda, ale proti dvojkove fabii je o dost komfortnejsi, klidnejsi a mene uskakana. Ze by tolik delala vyssi stavba karoserie?
8. 3. 2021 11:21
Re: Jednotná tvár škodoviek
rekl bych, ze v dobe, kdy Felicia dostala novou tvar, byla uz Fabie nejaky rok ve vyvoji